«آندریه الحاج» از هنرمندان مطرح و شهیر جهان عرب و رهبر مسیحی ارکستر ملی لبنان است که پیش از این برای رونمایی و اجرای یک ساخته مشترک با هنرمندان ایرانی در حمایت از مردم لبنان در پی انفجار دردناک بندر بیروت به تهران آمده بود و بعد از این برنامه برای دیدن حرم مطهر رضوی به مشهد سفر کرد.

حرم رضوی سرشار از برکت و احساس است

او را در حالی که در گوشه‌ای از صحن انقلاب یا سقاخانه رو به پنجره فولاد نشسته و مشغول تماشای زائران بود دیدم و گفت‌وگوی کوتاهی با او داشتم. این هنرمند مسیحی حضور پررنگی در رسانه‌های بین‌المللی منطقه دارد و سفرهای متعددی به پایتخت‌های عربی و اروپایی به دعوت مقامات کشورها برای اجرای برنامه داشته است.
در شرایطی که مشهد مقدس به عنوان یکی از امن‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین شهرهای ایران و منطقه غرب آسیا موقعیت الهام‌بخش روزافزونی پیدا کرده و بیش از گذشته مورد توجه پیروان ادیان جهان قرار دارد؛ نمایش فیلم موهن «عنکبوت مقدس» در جشنواره فیلم کن فرانسه این جایگاه را هدف قرار می‌دهد؛ اما واقعیت نشانگر آن است که هنرمندان اصیل و فرهیخته جهان، نگاهی دیگری به مشهدالرضا دارند.
جناب آندریه الحاج ابتدا درباره سفر خود به ایران بگویید؟
خیلی از شما برای این فرصت متشکرم. من برای اجرای قطعه موسیقی با عنوان «بی‌تابی بلقیس» که برای همدردی با مردم لبنان در حادثه بندر بیروت توسط ارکستر ملی ایران به مردم لبنان هدیه شد به اینجا آمدم. دوست خوبم «فردین خلعتبری» آن را ساخته است و من هم این افتخار را داشتم تا اجرای آن را در تهران رهبری کنم. بعد هم به مشهد آمدیم. من درباره مشهد مطالعه کرده‌ام و دوست داشتم به این شهر سفر کنم و آثار اینجا را ببینم.

نظر شما درباره هنر ایرانی و هنرمندان آن چیست؟
نخستین تجربه همکاری موسیقیایی ما تجربه خوب و ممتازی بود. از صمیم قلب می‌گویم هیچ‌گاه آن را فراموش نخواهم کرد. آقای فردین خلعتبری را پیش از سفر به ایران شناختم و کارهای او را گوش دادم و در تهران با او آشنا شدم و دوستی ما شکل گرفت. ایران از ثروت غنی در موسیقی برخوردار است و لبنان هم داشته‌های فراوانی در موسیقی دارد که می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک باشد.
تجربه سفر به مشهد و حرم امام رضا(ع) برای جناب‌عالی چگونه بود؟
من برای نخستین بار است که به ایران و مشهد آمده‌ام. نمی‌دانم احساس خود را چگونه بیان و توصیف کنم. اینجا حرم امام رضا(ع) از عمق و تاریخ پرامتداد و بسیار جذابی برخوردار است و آثار شگفت‌آوری در خود جای داده است که وجود مرا پر از احترام می‌کند. واقعاً موجب افتخار و خوشحالی است. کاش سایر هموطنانم در این سفر با من بودند و از زیبایی‌های اینجا لذت‌ می‌بردند. از همه کسانی که دست اندرکار بودند و امکان این سفر را فراهم ساختند بسیار متشکرم. آن‌ها استقبال خوبی از ما کردند. حرم رضوی را سرشار از احساس عالی یافتم و دائم از این محیط انرژی خوب دریافت می‌کردم.
خبرنگار: بهمن دهستانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.