۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 802032

کاهش قابل توجه آمارهای مربوط به ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا در کشور را در شرایطی شاهد هستیم که برخی از افراد آن را پایانی بر همه‌گیری این ویروس منحوس در کشور می‌دانند.

کرونا تمام شده است؟

به گزارش قدس آنلاین، کاهش قابل توجه آمارهای مربوط به ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا در کشور را در شرایطی شاهد هستیم که برخی از افراد آن را پایانی بر همه‌گیری این ویروس منحوس در کشور می‌دانند، آنچه که این سوال را مطرح می‌کند که آیا کووید۱۹ به پایان راه همه‌گیری و شیوع خود رسیده یا همچنان باید مراقب بود و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

غافلگیر نشویم

مدتی است به دنبال اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در زمینه کرونا و واکسیناسیون گسترده‌ای که در این زمینه صورت گرفته، آمار ابتلا و فوت به بیماری کووید۱۹ در کشورمان به پایین‎ترین میزان خود در دو تا سه سال اخیر رسیده است.آنچه که موجب شده تا بسیاری از افراد تصور پایان همه‌گیری کرونا را در ذهن خود شکل دهند. این در حالی بوده که متولیان امر در مواجه با چنین تصوراتی هشدار می‌دهند، این امر می‌تواند شرایطی را رقم زند که موجب غافلگیری در زمینه این بیماری شود.

به طور نمونه حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری گفت: کرونا تمام نشده است و باید گوش به زنگ بود. مقوله‌ای که مسعود یونسیان، عضو دیگر عضو کمیته علمی کشوری کرونا هم درباره آن چنین بیان کرده است؛ همچنان باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم، چراکه در مناطقی از سازمان جهانی بهداشت مانند آمریکا، غرب اقیانوس آرام و آفریقا، مواردی از افزایش نسبتاً قابل ملاحظه کرونا داریم که شاید در این کشورها، موج جدیدی از کرونا در راه باشد.

برداشتن ماسک‌ها در برنامه خندوانه

این اظهار نظرها در شرایطی شدت بیشتری به خود گرفته است که چند روز قبل برداشتن ماسک‌ها در برنامه خندوانه با نوعی حاشیه همراه شد و به‌رغم اینکه تهیه کننده برنامه مذکور در مصاحبه‌ای اعلام کرد این اقدام با مجوز همراه بوده است، اما باز هم برخی مقامات بهداشتی و صاحب‌نظران به آن انتقاد کردند و آن را در تضاد با مصوبات و ابلاغ‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا دانستند.

زیرسویه‌های جدید در آفریقای جنوبی

براین اساس اکنون ما تاکید بر رعایت پروتکل‎های بهداشتی را در شرایطی شاهد هستیم که اگرچه هنوز واریانت غالب در بیشتر کشورها و ایران، اومیکرون است، ولی زیرسویه‌های جدیدی نیز در آفریقای جنوبی با عنوان BA۴ و BA۵ شناسایی شده است. مواردی که بیان شده در کشورهایی که زیرسویه قبلی آنها، BA۱ بوده می‌تواند موجب افزایش موارد کرونا باشد. البته خوشبختانه طبق گزارش‌های دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو پاستور ایران،در ایران زیرسویه غالب در ماه‌های اخیر، BA۲ بوده و به نظر می‌رسد کشورهایی که با این زیرسویه درگیر بوده‌اند در برابر زیرسویه های جدید، مقاومت خوبی نشان داده اند.

سیگنالی از کرونا در آینده نزدیک نداریم

به این موارد باید حجم بالای واکسیناسیون در کشور را نیز اضافه کرد که موجب شده میزان مصونیت در برای این بیماری افزایش یابد، یا حداقل در موارد ابتلا شدت آن به حداقل برسد، روندی که بر اساس آن یوسفیان اظهار کرده است؛ هیچ سیگنالی از موج جدید کرونا در آینده نزدیک در ایران نداریم. اما پیش‌بینی‌ها برای فصل‌های بعدی به چه صورت است، در این مورد نیز وی بیان کرده است که در بازه زمانی دورتر به عبارتی اواخر تابستان یا پاییز، نمی‌توان پیشگویی کرد و بر اساس آن، تصمیمات مدیریتی گرفت.

نظری که جماعتی هم تا حدزیادی با آن موافق است، چراکه به نظر وی طبق پیش بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد؛ تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلا به این بیماری نداشته باشیم و اما بعد از آن و در فصول سرد سال، نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد.

آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹

از این موارد که بگذریم درباره آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ نیز باید بیان کرد که طبق معیارهای قطعی تشخیصی در بازه زمانی ۲۴ساعته اخیر، ۲۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۳۵ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران به هفت میلیون و ۲۳۲ هزار و ۳۴ نفر رسیده است.

در همین فاصله زمانی همچنین پنج بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، ضمن اینکه باید عنوان کرد، ۵۲۴ نفر از بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

علاوه بر این در خصوص آخرین وضعیت نقشه کرونایی کشور نیز باید بیان کرد که در حال حاضر ۲۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. با این وجود؛ اما باید دانست، کرونا هنوز به خط پایانی خود نرسیده و بنابراین باید از هر گونه بی‌توجهی و اهمال کاری در این زمینه جلوگیری کرد.

منبع: حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.