سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام عامل قتل دو طلبه در حرم مطهر رضوی خبر داد.

صدور حکم اعدام عامل جنایت در حرم رضوی

مسعود ستایشی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره آخرین وضعیت پرونده عامل قتل دو طلبه در حرم مطهر رضوی که شانزدهم فروردین‌ماه به وقوع پیوست اظهار کرد: این فرد در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم‌شده است، البته وی می‌تواند فرجام‌خواهی کند که وکیل وی این کار را انجام و پرونده به دیوان عالی ارسال‌شده است که در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.

جرایم خشن خط قرمز قوه قضائیه است
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص افزایش آمار جرایم خشن و مسلحانه مانند زورگیری‌ها و ... این گمانه که هزینه این‌گونه جرایم پایین آمده و آسیب‌شناسی دستگاه قضا در خصوص علت این واقعه و سهم قوه قضائیه در آن، بابیان اینکه در وقوع این جرایم و افزایش آن‌ها دلایل و عوامل و دستگاه‌های مختلفی نقش دارند و تمام مسئله بر دوش دستگاه قضا نیست، گفت: محاکم و قوه قضائیه در انتهای این زنجیره قرار دارد.
وی اضافه کرد: اینکه باید تصمیم‌ها و برخوردها متناسب با موضوع و فاصله مجازات با ارتکاب جرم در کمترین زمان ممکن باشد، ما هم موافق‌ایم و به آن اعتقاد داریم، در غیر این صورت عدالت برقرار نمی‌شود و بازدارندگی کافی نخواهد داشت. اما از بابت اینکه شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در  این پدیده مؤثر است، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مختلفی باید به میدان بیایند و به وظایف خود عمل کنند  که در این زمینه نیاز به تحرک بیشتری داریم.
ستایشی خاطرنشان کرد: قوانین باید متناسب با جرایم و شرایط باشد و ما در سال‌های اخیر با موضوع کاهش مجازات حبس روبه‌رو بوده‌ایم که قسمتی از کیفرها را کاهش داده است،  البته قانون‌گذار هم هدفی داشته است، ولی درنهایت باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در جامعه با کمترین جرم و جنایت روبه‌رو شویم و خط قرمز ما جرایم خشن است و به‌صورت ویژه و قاطعانه با آن‌ها برخورد خواهد شد.

بازداشت ۱۴ نفر در پرونده متروپل
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده ریزش ساختمان متروپل آبادان، افراد بازداشت‌شده در این پرونده و همچنین تمهیداتی که رسیدگی به این اتفاق مانندِ ساختمان پلاسکو چندین سال به درازا نکشد، با تشریح اقدامات ویژه قضایی صورت گرفته ازجمله تشکیل کارگروه قضایی و حقوقی، انجام تحقیقات و بازرسی‌های محل، تشکیل هیئت کارشناسی برای تعیین علل حادثه، ایجاد کمیته شناسایی و حفظ اموال زیان دیدگان حقیقی و حقوقی و حقوق بیت‌المال و  استقرار تیم پزشکی قانونی در محل، اظهار کرد: پس ‌از این مراحل و با بررسی‌های انجام‌ گرفته ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده‌شده در حادثه متروپل آبادان مقصر هستند، دستگیر و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.
وی افزود: شهرداران سابق و اسبق آبادان، رئیس سابق سازمان نظام‌مهندسی آبادان، معاون امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی در آبادان، مهندس ناظر پروژه نظام‌مهندسی، شهردار منطقه یک آبادان که سمت فعلی وی کارمند اداره برنامه‌ریزی بود، سرپرست شهرداری منطقه یک آبادان، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل، سرپرست معاونت فنی عمرانی و معاونت فنی شهرداری آبادان جزو افرادی بودند که در این تصمیمات به‌موجب صدور قرار تأمین کیفری بازداشت شدند. 

اعلام دارایی مسئولان در چه مرحله‌ای است!
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان همکاری دستگاه‌های مختلف در اعلام دارایی مسئولان و کارگزاران نظام هم با تأکید بر اینکه اعضای دولت قبل و دولت فعلی شامل رئیس‌جمهور، معاونان وی و وزرا اظهارنامه اموال و دارایی‌هایشان را ارائه داده‌اند،تصریح کرد: ۸۰ درصد این قانون در حوزه قوه قضاییه اجرایی شده است و اکثر قضات با اعلام صورت دارایی خود در سامانه دارایی مسئولان قوه قضائیه مشارکت خوبی داشته‌اند و مابقی هم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد انجام خواهد شد. وی افزود: سایر نهادها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط که مشمول قانون و موضوع ماده ۳ هستند باید به قوه قضائیه آمار دهند، اما این مشارکت درخور نبوده و کمتر است.

رد درخواست آزادی مشروط فریدون و مشایی 
مسعود ستایشی در واکنش به خبرهای منتشرشده در خصوص درخواست آزادی مشروط حسین فریدون و حضور بقایی و مشایی در خارج از زندان به دلیل بیماری، با اشاره به اینکه برادر رئیس‌جمهور سابق به پنج سال حبس، ۳۱ میلیارد تومان جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم‌شده، از  تأخیر وی در بازگشت به زندان پس از مرخصی اخیر وی خبر داد و گفت: آزادی حسین فریدون تکذیب می‌شود و درخواست آزادی مشروط وی رد شده؛ بنابراین وی دوشنبه‌شب به زندان بازگشت.
سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: در مورد آقای بقایی کمیسیون پزشکی نسبت به اینکه وی بیماری دارد نظر داده و بر اساس تصمیم قضایی و قانونی باید خارج از زندان باشد. اما اسفندیار رحیم مشایی که به دلیل فوت مادرش به مرخصی رفته و پس‌ازآن مدعی شده بود به دلیل بیماری توان تحمل حبس را ندارد، دو بار در کمیسیون پزشکی درخواستش رد شده و در صورت ادامه غیبت وثیقه او ضبط خواهد شد و با تخلف او برخورد می‌شود. وی همچنین از رد دو درخواست محمدعلی نجفی برای آزادی مشروط و آزادی با پابند در کمیسیون مربوط خبر داد و گفت: وی پس از ۱۵ روز مرخصی به زندان بازگشته است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.