بنابر ‌شنیده‌ها این قطعنامه از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ردیابی اورانیوم غنی‌شده در سه سایت اعلام‌نشده در ایران همکاری کند. تاریخ رأی‌گیری هنوز قطعی نیست اما وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه را مطرح کرده است.

تهدید جواب تهدید

‌جایزه «بازیگرمخرب» مذاکرات احیای برجام هم با اختلاف به رافائل گروسی می‌رسد. کسی که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن ایران را برپایه گزارش جانبدارانه او نوشته‌ و به ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده‌اند. بنابر ‌شنیده‌ها این قطعنامه از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ردیابی اورانیوم غنی‌شده در سه سایت اعلام‌نشده در ایران همکاری کند. تاریخ رأی‌گیری هنوز قطعی نیست اما وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه را مطرح کرده است.

مکانیسم ماشه از کار افتاده
در همین راستا سیدمصطفی خوش‌چشم کارشناس ‌سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس تصریح کرد: قطعاً صدور هرگونه قطعنامه علیه کشورمان با پاسخ مقتدرانه نظام همراه خواهد بود و تهدید صورت گرفته از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به عهدشکنی غرب جدی است؛ زیرا اگر طرف مقابل بخواهد میدان‌ بازی را به‌هم بریزد باید پشیمان بشود. وی افزود: مجموعه اقدامات غرب و آمریکا علیه کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله دزدیدن نفتکش ایرانی در سواحل یونان تا اقدامات تخریبی و عملیات ترور توسط صهیونیست‌ها، جنگ روانی و برجسته‌سازی اپوزیسیون ضعیف و بدون پشتوانه که با استفاده از رسانه‌های ضدانقلاب سعی در برجسته‌نمایی آن‌ها دارند، همه در راستای یک هدف و آن هم ایجاد فشار سیاسی برای عقب بردن ایران است. 
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه این قطعنامه موجب ضعف هرچه بیشتر اعتبار آژانس می‌شود، گفت: با توجه به اتفاقات جدید در جهان، چین و روسیه سعی خواهند کرد حتی در شورای امنیت طوری بازی کنند که به‌نفع آمریکا نباشد. خوش‌چشم افزود: اینکه طرف غربی از مکانیسم ماشه صحبت نمی‌کند و بر قطعنامه آژانس تأکید دارد، دلیلش این است که به‌دنبال اقدامات عملی نیست و نیاز دارد مذاکرات وین را همچنان زنده نگه دارد تا شانس توافق به‌وجود آید. با این اوصاف مشخص است مکانیسم ماشه از کار افتاده و سرانجام غربی‌ها هم مجبور به توافق شده‌اند.

واکنش‌های مناسب ایران
عبدالرضا نائینی کارشناس ارشد روابط بین‌الملل نیز در پاسخ به‌میزان اثرگذاری این قطعنامه بر اوضاع سیاسی اقتصادی ایران گفت: اینکه عده‌ای به‌دنبال مرعوب‌سازی افکارعمومی نسبت به صدور قطعنامه هستند، اقدامی به‌دور ‌از واقعیت است. قطعنامه شورای‌حکام تنها یک حرکت‌سیاسی است. مشابه همین قطعنامه در سال۱۳۹۹ نیز به تصویب رسید و در همان سال هم برای غربی‌ها دستاوردی جز هیچ نداشت.
این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل ادامه داد: غربی‌ها اگر بخواهند قضیه را امنیتی‌کنند، باید تبعات آن‌را نیز بپذیرند؛ زیرا آن‌ها مثل قبل دیگر از ثبات مطلق سیاسی و اقتصادی برخوردار نیستند. دست‌وپازدن آن‌ها محصول تأمین نشدن خواسته‌های فرابرجامی آمریکا در مذاکرات وین است که به خودی خود موجب پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات می‌شود. اینکه ایران تهدید می‌کند که هرگونه اعمال فشاری با پاسخ صریح ایران همراه خواهد بود، موجب تغییر لحن رافائل‌گروسی به‌عنوان برنده جایزه شخصیت مخرب روند مذاکرات حاکی از اثرگذاری اقتدار ایران نسبت به کج‌روی‌های طرف مقابل است.  راه‌حل جلوگیری از تنش‌آفرینی آژانس را باید در بازی با اهرم تصاویر دوربین‌های ضبطی در مراکز هسته‌ای پیدا کرد که پس از اجرای قانون راهبردی مجلس، آژانس به آن دسترسی ندارد و نگران کاهش بیش از پیش نظارت های خود در ایران است. اقدامات غرب و به خصوص خرابکاری‌های متعدد و جنایت‌های اسرائیل در ایران نیازمند پاسخ قوی و  محکم تهران است. پاسخی که اگر دیرتر به تل‌آویو برسد، هزینه زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.