تمام تاریخ هنر ایرانی اسلامی ما، از سینما تا تئاتر تا عکس و نقاشی و غیره همه و همه پر است از اشارات رضوی و این نشان‌دهنده لطف، ارادت و جان‌نثاری مردم و همچنین هنرمندان نسبت به ساحت مقدس امام رضا(ع) است.

در تولید آثار فاخر دینی کم‌کاری کرده‌ایم

این ارادت در آثار هنری متعددی هویداست، از مستند «رضای رضوان» مجید مجیدی تا «بدون قرار قبلی» بهروز شعیبی تا تابلو «سلسله‌الذهب» حسن روح‌الامین و بی‌شمار آثار هنری که از این دست وجود دارد.
دهه کرامت امسال تفاوتی با سال‌های گذشته دارد و آن هم جریحه‌دار شدن قلب همه ما در پی نمایش فیلمی بود که جفا در حق حضرت(ع) تلقی شد. از این رو سلام و صلوات ما برای آقایمان در این روزهای منتسب به ایشان رنگ و بوی دیگری دارد.
در صفحه امروز به سراغ چند هنرمند رفتیم و از خاطراتشان از سفر به مشهد و احساسشان در این روزها و البته از کم‌کاری در زمینه تولید آثار تصویری فاخر درباره امام رضا(ع) پرسیدیم. این خاطره‌بازی را بخوانید.  

آرزو دارم در نزدیکی مرقد مطهر آقا زندگی کنم
پروانه معصومی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که در سریال‌هایی مثل امام علی(ع)، یوسف پیامبر(ع) و... بازی کرده است در گفت‌وگو با ما می‌گوید: امام رضا(ع) میهمان و به عبارتی میزبان سرزمین ما هستند و همه مردم ایران از جمله هنرمندان به ایشان عشق می‌ورزند و ارادت دارند.
من خاطرات زیبایی از سفرهای مشهد دارم همه ما مردم ایران خاطره‌های عجیبی از سفرهای زیارتی مشهد داریم و همه ما با ایشان ارتباط قلبی و عاطفی داریم. 
در حال حاضر که در ایام میلاد امام مهربانی‌ها هستیم و من کیلومترها از مشهد ایشان دورم، به ساحت حضرت ابراز ارادت می‌کنم و به آقا می‌گویم: هر جا که هستم همیشه کوچک شما هستم و همیشه آرزو دارم در نزدیکی مرقد مطهر شما زندگی کنم و آرزوی زیارت شما همیشه و هر لحظه با من 
است. 
این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه فیلم و سریال برای حضرت ساخته شده اما کم است می‌افزاید: درباره امام رضا(ع) فیلم و سریال ساخته شده و من آرزو دارم در فیلمی با موضوع ایشان بازی کنم و شدت این علاقه آن قدر در من زیاد است که حتی به نقشش فکر نمی‌کنم همین که اسم حضرت است و برای ایشان فیلمی ساخته می‌شود موجب افتخار من است که در آن بازی کنم تا این گونه عشق و علاقه‌ام را به ایشان نشان دهم.

تا ۴۸ سالگی هر سال به مشهد می‌آمدم 
محمد فیلی، بازیگر سینما و تلویزیون که بازی ماندگارش در نقش شمر در سریال مختارنامه هنوز در خاطره‌ها مانده و به قول خودش نقش منفورترین شخصیت تاریخ اسلام را با جان و دل و به عشق امام حسین(ع) بازی کرده است، از خاطره سفرهایش به مشهد می‌گوید: من تا ۴۸سالگی هر سال به مشهد می‌آمدم؛ یعنی از یک سالگی که خانواده از شیراز من را به مشهد آوردند تا ۴۸ سالگی که خاطراتش در ذهنم مانده هر ساله به مشهد آمده‌ام. آن زمان‌ها امکانات کمی وجود داشت و دو روز طول می‌کشید که ما از شیراز خودمان را به مشهد برسانیم و دو روز هم برگشت از مشهد زمان می‌برد. خانواده اصرار داشتند ۲۶روز را در مشهد باشیم معمولاً چند خانواده می‌آمدیم و خانه‌ای را در مشهد اجاره می‌کردیم و به عشق امام رضا(ع) با امکانات خیلی معمولی یک ماه در مشهد می‌ماندیم. آن زمان‌ها سالی بر خانواده ما نمی‌گذشت مگر اینکه به پابوسی امام هشتم(ع) بیاییم. سفرهای آن زمان خیلی ساده و باصفا بود و دل من هنوز در آن سفرها و سال‌ها مانده است. پس از ۴۸سالگی که من خیلی مشغله داشتم و سر کار بودم باز هم دست‌کم هر دو سال یک بار به مشهد آمده‌ام. همین آخر هفته که مصادف با میلاد حضرت رضا(ع) است قصد سفر به مشهد دارم و اگر خدا بخواهد، زائر مشهد و میهمان حضرت رضا(ع) خواهم بود. 
فیلی می‌افزاید: هنرمندان ما آن قدر حرمت و قداست برای حضرت رضا(ع) قائل هستند که وقتی سر فیلمی با موضوع ایشان و ائمه اطهار(ع) می‌روند آن کار با بقیه کارها فرق دارد. من به چشم خودم دیده‌ام بازیگران و هنرمندانی که به خاطر بازی یا فعالیت در آثار مربوط به ائمه(ع) دستمزد نگرفته‌اند یا دستمزد اندکی گرفته‌اند و خدمت خودشان را نذر حضرات معصومین(ع) کرده‌اند. من بازیگران زیادی را می‌شناسم که وقتی به مشهد می‌آیند و خدمت حضرت می‌رسند، انگار در کوی ایشان معتکف می‌شوند چند روزی را در خلوت و راز و نیاز با حضرت می‌گذرانند سپس برمی‌گردند سر کار و زندگی. بازیگران و هنرمندان آرزو دارند کاری برای ایشان انجام دهند. پس حساب آن فیلم از هنرمندان ما جداست.

ساخت فیلم‌های تاریخی سخت شده است
این هنرمند با اشاره به اینکه درباره امام رضا(ع) آثار کمی تولید شده است، اظهار می‌کند: اکنون شرایط ساخت فیلم‌های تاریخی و مذهبی خیلی سخت شده چون هزینه این آثار بالاست.
 اگر سریال سلمان فارسی به سرانجام برسد اثر فاخری خواهد شد باید قدر این آثار را دانست چون فکر می‌کنم فعلاً تلویزیون نتواند به سمت تولید چنین آثاری برود. در چنین شرایطی دعا می‌کنم بودجه ساخت کار برای آقا امام رضا(ع) تأمین شود تا فیلم‌های فاخری ساخته شوند. 

سوء مدیریت و خلأ محتوای فاخر 
محمدرضا رمضانی که مدیر تولید و مشاور بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های دینی مثل ملک سلیمان، مریم مقدس، خط مقدم، کوچک جنگلی و... بوده است از زاویه متفاوتی به مسئله ارادت هنرمندان به علی بن موسی الرضا(ع) نگاه می‌کند. 
او می‌گوید: در اینکه هنرمندان و بازیگران ما به حضرت رضا(ع) ارادت دارند، شکی نیست و اتفاقاً این احساس یک فرصت برای سینما و تلویزیون ما بود تا از این عشق‌ها بهره ببرد و آثار فاخری تولید شود اما باید قبول کرد متأسفانه در این عرصه‌ها دچار کم‌کاری شدید هستیم و دشمن در فرصت‌هایی که بدست آورده از خلأ کم‌کاری‌ها استفاده کرده و اثری مثل عنکبوت مقدس ساخته می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: از دشمن که انتظاری نمی‌توان داشت؛ آن‌ها تخریب خودشان را هر زمان که بتوانند انجام می‌دهند و در راستای اهداف و باورهایشان آثاری تولید می‌کنند و آن را در بوق و کرنا هم می‌کنند اما ما موظفیم به وظیفه خودمان عمل کنیم. کم‌کاری تولید آثار فاخر با محوریت شناخت ائمه اطهار(ع) و طبق فرهنگ اسلامی نه تنها در سینما که در همه جنبه‌های هنری و تصویری مثل تلویزیون، موسیقی، کتاب و همه رسانه‌ها خودش را نشان داده است. 
من با بسیاری از هنرمندان سینما، تلویزیون و حتی موسیقی صحبت کرده‌ام، همه آن‌ها علاقه قلبی دارند که در زمینه‌های هنری دست به خلق اثر بزنند اما نه محتواهای فاخر داریم که بتوان آن‌ها را تبدیل به آثار تصویری کرد و نه برنامه‌ریزی در این زمینه وجود دارد.

خبرنگار: صدیقه رضوانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.