مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی گفت: حفظ و گسترش شعار همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، جهاد عالمانه می تواند روحیه همدلی، کمک به همنوع و تلاش های آگاهانه و صادقانه را در جامعه و مسئولین گسترش داده و ادامه ی آن ثمرات بسیاری را برای کشور و جهان اسلام به بار خواهد آورد.

نقش شعار همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، جهاد عالمانه در تقویت روحیه همدلی در جهان اسلام

زیارت آرام و بی‌دغدغه زائران و مجاوران همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان و خدام بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) بوده و همین توجه به شان و منزلت زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) سبب شده تا در دهه‌های اخیر میزان رضایت‌مندی آنان توسط مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس در حوزه‌های مختلف اعم از خدمات اماکن متبرکه، فرهنگی و... مورد بررسی و ارزیابی قرار گیر.در ادامه گفت و گو با امیر خالقی، مدیر  ارتباطات و  اطلاع رسانی  آستان قدس رضوی را درباره برنامه های این مرکز در دهه کرامت می خوانیم.

۱.در ایام دهه کرامت برای اطلاع رسانی برنامه های حرم چه شیوه های در نظر گرفته شده ؟

مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی در سایه عنایات حضرت شمس الشموس (ع) با توجه به حضور میلیونی و طیف گسترده زائرین و مجاورین حضرتش، برای اطلاع رسانی برنامه ها، فعالیت ها و اقدامات حرم مطهر رضوی و به طور کلی آستان قدس رضوی در دهه کرامت از شیوه های مختلفی استفاده نموده است که از اهم آن می توان به: برگزاری نمایشگاه، ارسال پیامک، پاسخ‌گویی به پیام‌های مردمی در بستر سامانه‌ی پاسخگویی ملی ۱۳۸ و وب‌سایت مرکز جامع ارتباطات مردمی، انجام گسترده تبلیغات محیطی و شهری در مشهد و سایر کلان شهرها، پخش تیزرهای اطلاع رسانی از تلویزیون های شهری، استقبال از زائرین عزیز به همراه اطلاع رسانی به ایشان در مبادی ورودی مشهد مقدس(فرودگاه شهید هاشمی نژاد ، ایستگاه راه آهن)  و ... اشاره نمود.

۲.باتوجه به اینکه امسال جمعیت بیشتری مهمان حرم هستند چه برنامه هایی در نظر گرفته شده ؟

در این زمینه برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده که می توان مواردی همچون: انتشار کتابچه معرفی آستان قدس رضوی، برپایی نمایشگاه در صحن کوثر حرم مطهر، تولید تیزرهای جدید برای پخش از تلویزیون های شهری مشهد و تهران ، انجام نظر سنجی های متعدد برای بررسی میزان رضایتمندی زائرین از برنامه های اجرا شده در حرم مطهر، برگزاری نشست های تخصصی ، نظارت و ارزیابی بر برنامه های دهه کرامت تمامی روابط عمومی های آستان قدس رضوی و ... را نام برد.

۳.آیا ویژه برنامه متفاوتی هم مدنظر دارید؟

ارتقاء سامانه پاسخگویی ملی ۱۳۸ به سامانه جامع پاسخگویی به نیازهای مردمی در حرم مطهر رضوی و تبدیل آن به حلقه ی اتصال مردم و سایر حوزه های آستان قدس رضوی

۴.با توجه به جمعیت بالایی که عید به حرم مشرف شدند و اسکان نداشتند مرکز ارتباطات مکانی را در نظر گرفت؛ آیا برای دهه کرامت هم درنظر گرفته شده؟

با توجه به انجام برنامه ها و فعالیت های متعدد، وسیع و گوناگون توسط مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی در دهه‌ی کرامت و کمبود فضا و همچنین انجام فعالیت های ساختمانی و تاسیساتی در فضاهایی که در زمان عید به زائرین عزیز اختصاص پیدا نمود، در دهه کرامت سال جاری امکان پذیرش عزیزان رو نداریم.

۵.زمان اجرای برنامه ها به چه صورتی می باشد؟

مجموعه اقدامات و فعالیت های مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی با برنامه ریزی مدون و مشخص به همراه کار جهادی چندین هفته قبل از آغاز دهه کرامت با تمام توان شروع شده، در ایام دهه ادامه می یابد و در روز میلاد با برکت حضرت رضا(ع) به اوج خود خواهد رسید.

۶.محور اصلی برنامه های آستان قدس در سال گذشته خدمت کریمانه بود آیا امسال محور جدیدی در نظر گرفته شده است؟

شعار محوری آستان قدس رضوی در دهه ی کرامت ۱۴۰۱ با توجه به منویات مقام معظم رهبری، " خدمت کریمانه ، جهاد عالمانه" انتخاب گردید که اطلاع رسانی گسترده ای نیز در سطح ایران اسلامی عزیز انجام شده است.

۷.باتوجه به ولادت حضرت معصومه س برنامه های ترکیبی با ولادت امام هشتم ع به چه نحوی انجام میگیرد؟

سعی شده در تمامی طراحی ها ، تبلیغات محیطی ، شهری و همچنین امر اطلاع رسانی به هر دو گوهر گرانبها اشاره شود و این امر به نحوی باشد که بتوان در دهه ی کرامت سراسر ایران اسلامی را  از شمال به جنوب و شرق به غرب (از مشهد ، نیشابور و سبزوار گرفته تا قم، تهران ، اصفهان ، شیراز ، اردبیل ، تبریز، کرمان، کرمانشاه ، ارومیه ، اهواز ، زاهدان و ...) مزین به نام نامی این عزیزان نمود.

۸. نظر در مورد عنوان امسال«همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» شعار دهه کرامت لطفا بیان بفرمایید؟

همانگونه که اشاره شد شعار همه خادم الرضاییم (که به عنوان شعار اصلی آستان قدس رضوی انتخاب شده بود) در سال جاری و با نگاه به منویات مقام معظم رهبری تکمیل شد و به «همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» مبدل گشت .

حفظ و گسترش این شعار می تواند روح همدلی، کمک به همنوع و تلاش های آگاهانه و صادقانه را در جامعه و مسئولین گسترش داده و ادامه ی آن ثمرات بسیاری را برای کشور عزیزمان و جهان اسلام  به بار خواهد آورد.

انتهای پیام

خبرنگار: حدیث محمدگلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.