۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 802576

تحقیقات کارآگاهان پلیس‌آگاهی تهران در دومین روز از اعلام سرقت بزرگ از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران با دستگیری سه مظنون که از کارکنان بانک ملی هستند جریان دارد.

سرقت سخت و نفسگیر

به گزارش قدس آنلاین، صبح روز دوشنبه ۱۶‌خردادماه به مأموران پلیس تهران خبر رسید در تعطیلات چند روز گذشته سارقان حرفه‌ای به بانک ملی شعبه ممتاز دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بین خیابان دانشگاه و ابوریحان دستبرد زده و محتویات تعداد زیادی از صندوق‌های امانات بانک را سرقت کرده‌اند. با اعلام این خبر به دستور بازپرس ویژه سرقت دادسرای ویژه سرقت، تیم‌های ویژه‌ای از مأموران اداره ۱۷ پلیس آگاهی تحقیقات خود را آغاز کردند. بررسی‌ها نشان داد سارقان پس از ورود از پارکینگ و تخریب در ورودی قسمت صندوق‌های امانات وارد محل شده و اقدام به سرقت کرده‌اند.

جدی نگرفتن پیام هشدار از سوی رئیس شعبه

نخستین بررسی‌ها حکایت از آن داشت سارقان حرفه‌ای با برنامه‌ریزی قبلی در چند روز تعطیلی آخر هفته و به احتمال زیاد در روز جمعه وارد بانک شده و دست به سرقت زده‌اند، به طوری که در همان روز پیام هشداری از طریق سیستم هشدار بانک به تلفن همراه رئیس شعبه ارسال می‌شود، اما وی این پیام را جدی نمی‌گیرد و نه تنها به موضوع رسیدگی نمی‌کند، حتی به پلیس هم خبر نمی‌دهد. همچنین معلوم شد که هشدار آژیر خطر بانک به سیستم پلیس وصل نبوده است.

برش درهای ایمن با دستگاه هوا برش

از سوی دیگر مشخص شد سارقان وقتی وارد بانک می‌شوند در طبقه سوم سیستم هشدار و دوربین‌های مداربسته را قطع و سرقت می‌کنند و سپس وارد قسمت نگهداری صندوق امانات شده و با دستگاه‌های هوا برش، در ایمن و محکم را برش داده و پس از تخریب آن وارد صندوق امانات می‌شوند. پس از این سارقان حدود ۲۵۰‌صندوق امانات را با وسایل وامکاناتی که داشته‌اند، تخریب کرده و اموال داخل آن را سرقت می‌کنند.

سرقت مشابه و ناکام

مأموران پلیس در بررسی‌های بعدی دریافتند ۱۵‌اردیبهشت امسال سارقان به همین شیوه به صندوق امانات بانک دیگری در خیابان انقلاب، نزدیکی دروازه دولت دستبرد می‌زنند، اما به خاطر رعایت اصول ایمنی بانک ناکام می‌مانند. سارقان در آن سرقت به همین شیوه سرقت از صندوق امانات بانک ملی درهای ورودی را تخریب می‌کنند و قصد دارند سیستم هشدار بانک را از کار بیندازند و دوربین‌های مداربسته را قطع کنند، اما موفق نمی‌شوند و به همین خاطر بدون سرقت محل را ترک می‌کنند.

توجه نکردن به هشدارهای پلیس

همچنین مشخص شد مأموران پلیس مدتی قبل از حادثه به مسئولان بانک هشدار داده و اعلام کرده بودند، سیستم‌های ایمنی و دوربین‌های مداربسته بانک از ایمنی لازم و کافی برخوردار نیست و احتمال دارد، نقص این سیستم‌ها باعث بروز حوادثی مانند سرقت از صندوق‌های امانات بانک شود، اما مسئولان بانک به این هشدارهای پلیس توجه‌ای نکرده‌اند و حتی مشخص شد سیستم اعلام سرقت و آژیرهای خطر بانک و صندوق امانات به مرکز هشدارهای پلیسی وصل نبوده است. ادله‌ها و شواهد در محل حادثه نشان می‌دهد سارقان آشنایی کامل با بانک داشته‌اند و از مدت‌ها قبل برای این سرقت برنامه‌ریزی کرده‌اند.

بازداشت سه مظنون

مأموران پلیس تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری سارقان آغاز کرده‌اند و در همین زمینه برای یافتن رد پایی از عاملان سرقت سه متهم را بازداشت کرده و برای بازجویی در اختیار کارآگاهان ویژه قرار داده‌اند.

محل حادثه

ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه است و حدود ۳۰‌ساعت از اعلام این سرقت از سوی مسئولان بانک گذشته است. بانک ملی شعبه دانشگاه در خیابان انقلاب حد فاصل بین خیابان دانشگاه و خیابان ابوریحان قرار دارد. به خاطر برقراری امنیت محل، تعدادی از مأموران پلیس در محل حضور دارند و نظم و امنیت محل را به عهده دارند. در بانک ملی بسته است، اما تعداد زیادی از مالباختگان داخل بانک نشسته‌اند و فقط افرادی حق ورود به داخل بانک را دارند که نامشان در لیست اجاره کنندگان صندوق امانات بانک باشد.

لیستی با حدود۳۰۰ نام از مشتریان صندوق‌های امانات همراه تلفن‌های آن‌ها روی شیشه بانک چسبانده شده است که مشخص می‌کند همین افراد می‌توانند برای پیگیری صندوق اماناتشان به داخل بانک بروند. از ورود افراد دیگر ممانعت می‌شود و فرد یا افراد مطلعی هم از مسئولان بانک در آن نزدیکی حضور ندارد که به سؤالاتم و افراد کنجکاو پاسخ دهند.

فکر نکنم به پولمان برسیم

در حالی که تلاش می‌کردم یکی از مشتریان بانک را پیدا و با او درباره این حادثه صحبت کنم، مرد جوانی به من نزدیک شد و وقتی فهمید خبرنگار هستم، گفت: «مدتی قبل به این بانک آمدم و صندوق اماناتی را برای نگهداری سرمایه و اموال گرانقیمتم اجاره کردم. مسئولان بانک مدعی هستند که از مقدار اموال داخل صندوق‌ها خبر ندارند و به نظر هم درست می‌آید، چون ما هر چند وقت یک بار اموال قیمتی و با ارزش داخل صندوق‌مان را به خاطر سرمایه‌گذاری‌های دیگر یا پس انداز بیشتر کم و زیاد می‌کردیم.»

وی افزود: «من فکر می‌کردم سرمایه و دارایی‌ام در جای مطمئن گذاشته‌ام، اما الان متوجه شدم که نه تنها ایمن و مطمئن نیست، حتی سرمایه‌ام بیمه‌ام نبوده‌است و الان من تمامی دارایی‌ام را از دست داده‌ام. وقتی متوجه سرقت شدم به بانک آمدم و بانک هم فقط یک اظهارنامه به من داده است تا پر کنم و بعد از بررسی قرار است به من جواب بدهند، اما من فکر نمی‌کنم به پولم برسم.»

مسئولان بانک کلید یدک صندوق‌ها را دارند

زن میانسالی هم که از مشتریان بانک بود، گفت: «من معلم بازنشسته هستم و از دورانی که شروع به کار کردم مقداری برای روز مبادا پس انداز کرده‌بودم. البته قبلاً در خانه‌ام نگهداری می‌کردم، اما به خاطر هشدارهای پلیس و اینکه سرمایه‌ام در محل امنی نگهداری شود به بانک مراجعه کردم و صندوقی را اجاره کردم. من صندوق را ۱۳‌میلیون رهن و سالی حدود ۲‌میلیون اجاره کردم و مقداری طلا و اموال دیگرم را که حدود یک‌میلیارد تومان ارزش داشت، داخل آن گذاشتم.

در این مدت به صندوق اماناتم سر می‌زدم و حتی یک بار که به بانک آمدم به من گفتند سیستم مشکل پیدا کرده‌است. گفتند که یکی از مشتریان به خاطر کرونا دستش آغشته به الکل بوده و سیستم اثر انگشت را با مشکل روبه‌رو کرده است. آن روز آن‌ها با کلید یدکی که داشتند در صندوق امانات مرا باز کردند و تازه فهمیدم که مسئولان بانک شاه‌کلیددارند.» وی ادامه داد: «قراربود به زودی پسرم را داماد کنم و به همین خاطر هفته قبل سرویس طلایی به قیمت ۲۰۰‌میلیون تومان برای عروسم خریدم و به بانک آوردم و داخل صندوق امانات گذاشتم که الان متوجه شدم تمامی سرمایه‌ام سرقت شده است.»

بانک ضمانتی برای نگهداری اموال ما نداد

زن جوان دیگری هم گفت: «من تمام دارایی زندگی‌ام شامل جواهرات، سرویس‌های طلایم، سکه‌ها و پول‌های خارجی‌ام داخل صندوق امانات بود. فکر می‌کردم اموالم را در محل امنی نگهداری می‌کنم و بانک از اموال من بابت هزینه‌ای که می‌گیرد نگهداری می‌کند، اما الان متوجه شدم بانک اصلاً هیچ ضمانتی در قبال اموال من ندارد و قراردادی هم که ما امضا کرده‌ایم در آن هیچ ضمانتی از سوی بانک قید نشده‌است و حتی اموال ما بیمه هم ندارد. من اگر می‌دانستم سرمایه‌ام در بانک هم امن نیست، حتماً در خانه نگهداری می‌کردم. الان بانک از من خواسته اظهار نامه پر کنم و اصلاً صحبت امیدوار کننده‌ای به من نزده‌است که آرامش داشته باشم و بدانم سرمایه‌ام به من بازگردانده می‌شود. فقط دعا می‌کنم مأموران پلیس سارقان را شناسایی و دستگیر کنند تا به سرمایه‌ام برسم.»

سرقت سخت و نفسگیر

کارمند بازنشسته بانکی هم که از مالباختگان بود، گفت: این سرقت کاملاً حرفه‌ای و حساب شده است. سارقان برای اینکه بتوانند وارد قسمت صندوق امانات شوند باید از چهار در عبور کنند. یکی در شیشه‌ای است و دو در دیگر هم وجود دارد که در چهارم در اصلی و کاملاً ایمن است و تخریب آن ۲۰ روز طول می‌کشد و واقعاً تخریب آن سخت و نفسگیر است. از طرفی هم برای ورود به داخل قسمت صندوق امانات باید ابتدا رمز و بعد اثر انگشت بزنی و زمانی هم که اثر انگشت و رمز زدی ۲۰ ثانیه فرصت داری تا کلید را وارد کنی و در را باز کنی و اگر زمان ۲۰ ثانیه بیشتر شود در قفل می‌شود باید تمامی مراحل را دوباره انجام دهی.»

بانک ملی: خسارت همه بالباخته‌ها پرداخت می‌شود

عضو هیئت رئیسه بانک ملی اعلام کرد که خسارت همه کسانی که محتویات صندوق اماناتشان در بانک ملی شعبه دانشگاه سرقت شده است، پرداخت خواهد شد.
حسن مونسان درباره جزئیات سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه به تسنیم گفت: از ۱۰۰۰ صندوق امانات که در شعبه دانشگاه وجود داشت، حدود ۱۶۲ صندوق مورد سرقت قرار گرفت. وی ادامه داد: از ۲۵۰ صندوق امانات که در اختیار مشتریان بوده، ۱۶۲ صندوق را با دیلم شکسته‌اند و هر صندوقی که پر بوده را خالی کرده‌اند. وی ادامه داد: روز گذشته مالباخته‌ها، به بانک دعوت شدند تا شناسایی اموال صورت گیرد که خوداظهاری از آن‌ها صورت گرفت.

وی در پاسخ به اینکه خسارات را چطور قرار است پرداخت کنید؟ گفت: با نظارت مراجع قضایی خسارت تمامی مالباختگان توسط بانک ملی پرداخت خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که در بیانیه پلیس به کم کاری برخی‌ها اشاره شده‌است، شما خودتان هم به این کم کاری‌ها رسیده‌اید؟ تصریح کرد: این بیانیه پلیس بوده است، تمام همکاران شعبه حضور دارند و هیچ کدام غایب نیستند؛ رسیدگی‌ها در حال انجام هست که اگر احیاناً از درون سازمان خلأ‌هایی وجود داشته به آن رسیدگی شود.

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.