بررسی آماری در فوتبال ایران نشان می‌دهد از مهمترین رازهای موفقیت، بهره وری تیم‌ها از ساختار دفاعی مستحکم و قوی است.

نقش مهم ساختار دفاعی در قهرمانی و صعود/ کم گل خوردن عامل موفقیت

به گزارش قدس آنلاین؛ پس از قهرمانی تیم استقلال در لیگ برتر که بدون شکست و با کمترین میزان گل خورده به دست آمد، رقابتهای لیگ دسته اول فوتبال کشور هم با قهرمانی ملوان و صعود این تیم به لیگ برتر همراه با مس کرمان به پایان رسید. ملوان و مس هم در حالی با عبور موفقیت‌آمیز از تونل پر پیچ و خم لیگ یک به لیگ برتر رسیدند که آنها هم کمترین میزان شکست و گل خورده را در لیگ یک به نام خود ثبت کردند.

فرهاد مجیدی سرمربی موفق فصل پیش استقلال در یکی از نشست‌های خبری ابتدای فصل خود پس از آنکه از سوی منتقدان بابت ارائه بازی‌های کم حادثه و کم گل به باد انتقاد گرفته شد، جمله‌ای بیان داشت که همان جمله کلید قهرمانی او در این فصل شد. مجیدی مدعی شد تیم‌هایی قهرمان می‌شوند که کم گل بخورند نه اینکه زیاد گل بزنند. استقلال در فصل قبل با همین روش بیشترین میزان صدرنشینی را به خود اختصاص داد و در نهایت نیز با برتری محسوس نسبت به همه تیم‌های دیگر به مقام قهرمانی رسید.

ساختار دفاعی استقلال در این فصل آنقدر خوب و مستحکم بود که نه جابجایی نفرات، نه تغییر سیستم و نه حتی جدایی نفرات خللی در آن وارد نکرد و در نهایت آبی پوشان در حالی که بهترین خط حمله را نداشتند و اغلب پیروزی‌های آنها هم با یک گل بود، آنقدر گل نخوردند تا قهرمان شدند.

این فرمول در لیگ دسته اول هم جواب داد و در نهایت دو تیمی جواز صعود به لیگ برتر را گرفتند که بهترین خط حمله را نداشتند، اما صاحب بهترین خط دفاعی بودند. ملوان و مس هم آنقدر گل نخوردند تا قهرمان و نایب قهرمان لیگ یک شده و به لیگ برتر صعود کردند.

نگاهی به جدول لیگ یک نشان می‌دهد در حالی تیم‌های خیبر و خوشه طلایی صاحب بهترین خطوط حمله مسابقات بودند، تیم‌های گل نخور مس و ملوان با موفقیت این فصل را به پایان رسانده و راهی لیگ برتر شدند.

مدل آسیایی این نمونه هم تیم فولاد خوزستان است. فولادی‌ها که موفق ترین تیم ایرانی در آسیا بودند و با صدرنشینی در گروه C راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند تا به مصاف الفیصلی عربستان بروند، با همین فرمول از پس مرحله گروهی این مسابقات بر آمده و بالاتر از شباب الاهلی امارات، الغرافه قطر و آخال ترکمنستان قرار گرفتند.

شاگردان جواد نکونام در ۶ دیدار آسیایی تنها ۲ بار تسلیم حریفان شدند تا با تنها ۲ گل خورده در ۶ بازی بدون شکست صدرنشین مرحله گروهی این مسابقات شوند؛ این در حالی است که آنها در این ۶ دیدار تنها ۵ بار موفق به گلزنی شدند.

در همین گروه هر ۳ تیم و حتی تیم انتهای جدول بیش از فولاد گلزنی کردند و حتی شباب الاهلی نزدیک به ۳ برابر فولاد گل زد، اما پس از فولاد در جایگاه دوم قرار گرفت تا اینجا هم مشخص شود نقش گل نخوردن در فوتبال روز دنیا به مراتب بیشتر از گل زدن است.

نمونه‌ها و مدل‌های خارجی این فرمول هم به وفور وجود دارد و همین بررسی‌ها در لیگ‌های معتبر هم نشان می‌دهد اولویت در فوتبال روز دنیا ابتدا با گل نخوردن و سپس در گل زدن است. منچسترسیتی و لیورپول، قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر انگلیس هم از تیم هایی هستند که در فصل گذشته تنها ۲۶ گل دریافت کردند و صاحب بهترین خط دفاعی این لیگ شدند.

یک جمله قدیمی و بسیار مصطلح در فوتبال وجود دارد که می گوید«تیمی که گل نزند، گل می‌خورد». فوتبال روز دنیا با مهندسی معکوس این جمله به این نتیجه رسیده است که «اگر گل نخوری، گل هم می‌زنی». و حالا این تبدیل به فرمولی فراگیر در فوتبال شده است و معمولاً تیم‌هایی به قهرمانی می‌رسند که از بهترین خطوط و ساختار دفاعی برخوردارند.

بررسی آماری در جامعه آماری فوتبال ایران حداقل این را نشان می‌دهد که این اصل در فوتبال ایران جوابگو است و تیم‌هایی که کمتر گل بخورند به مراتب موفق تر از تیم‌هایی هستند که بیشتر گل بزنند. یکی از فرمول‌های کاربردی قهرمانی در فوتبال ایران این است که؛ «آنقدر گل نخور تا قهرمان شوی»!

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.