وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن تاکید براین مسئله که این کشور باید از اوکراین حمایتی استوار به عمل آورد، سخنان سیاستمدار کهنه کار آمریکایی در قبال کی یف را مورد انتقاد قرار داد.

پمپئو: کیسینجر درباره اوکراین اشتباه کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فاکس نیوز، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در زمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور در واکنش به اظهارات «هنری کیسینجر» دیپلمات سابق آمریکایی در قبال اوکراین، اعلام کرد که واشنگتن باید به حمایت بی قید و شرط خود از کی یف ادامه دهد.

پمپئو در این باره گفت: اوکراین یک ملت آزاد و مستقل است و بر تمام سرزمین خود حاکم است و نباید از سوی شرکا و متحدانش تحت فشار قرار گیرد. این کشور تحت محاصره و مردم رنج کشیده اش به حمایت ما نیاز دارند.

وی در ادامه و با اشاره به سخنان کیسینجر در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر «داووس» در کشور سوئیس گفت: کیسینجر در این مورد اشتباه می کند.

پومپئو همچنین توضیح داد: اوکراین باید ابزاری برای هماهنگ کردن همه عناصر قدرت مسلح خود داشته باشد. این مسئله در این جنگ تعیین کننده خواهد بود. این قابلیت از آینده اوکراین به عنوان کشوری مستقل که بر مرزهای خود حاکم است و همچنین از ثبات آینده اروپا و بازارهای جهانی حمایت خواهد کرد.

وزیر خارجه اسبق افزود: این مسئله ای است که ما باید به اوکراین کمک کنیم تا به آن دست یابد. ما باید با متحدان خود در ناتو ببینیم که اوکراین به همه آنچه برای نجات جان انسان‌ها نیازمند است، در اختیار دارد.

کیسنیجر پیشتر در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفته بود که چنانچه اوکراین کوتاه بیاید، درگیری ها به پایان می رسد.

وی در این باره گفت: در حالت ایده‌آل، خط جداکننده باید بازگشت به وضعیت قبلی باشد. بسیاری این اظهارات را به معنای تقسیم و واگذاری قلمروی اوکراین قبل از عملیات نظامی روسیه تفسیر کرده‌اند.

در پی اظهارات کیسینجر، مقامات اوکراینی نیز متوسل به استفاده از الفاظ رکیک شدند.

اظهارات کیسینجر مهر تأییدی بر همراستایی دولت کی یف با سیاست‌های غربی‌ها است.

مقامات روسیه بارها اعلام کرده اند که اگر اوکراین تمایل خود را برای بازگشت به میز مذاکره اعلام کند، مسکو نیز به این مسئله پاسخی مثبت خواهد داد و این فقدان اراده اوکراین است که مذاکرات را به بن بست کشانده است.

روسیه در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند سال گذشته) عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را با هدف غیرنظامی و نازی زدایی کردن این کشور آغاز کرد. این اقدام روسیه در حالی صورت گرفته است که به گفته مقامات این کشور چاره دیگری در برابر مسکو در مقابله با سیاست‌های خصمانه غرب و ائتلاف نظامی ناتو نمانده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.