در روستای «ارزنه» شهرستان باخرز یکی از بانوان خراسانی توانست با ایجاد و راه‌اندازی سالن پرورش قارچ نه‌تنها اقتصاد خانواده‌اش بلکه برای ۲۰ نفر دیگر از اهالی این روستا اشتغال‌زایی و کار را فراهم کند.

بهترین حمایت از تولید، نظارت دقیق است

مریم محمودزاده یکی از کارآفرین‌هایی است که با دستان خالی به کارآفرین نمونه تبدیل شد و برای ۲۰ نفر هم اشتغال ایجاد کرد. او که در فهرست کارآفرینان نمونه جهاد کشاورزی خراسان رضوی و استان نیز نامش دیده می‌شود در ۲۴ سالگی پرورش قارچ را آغاز کرد و حالا پس از ۶ سال تلاش مداوم توانسته در این جایگاه، موجب افتخار خانواده و حتی اهالی روستا شود. او دارای مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی و متولد ۱۳۷۰ است و در روستای ارزنه شهرستان باخرز به‌عنوان یکی از جوانان موفق در کارآفرینی شناخته می‌شود.

از دانشگاه تا تولید
او در پاسخ به این پرسش که پرورش قارچ را از کجا شروع کرده‌اید، می‌گوید: مقطع کارشناسی را در دانشگاه دولتی بیرجند به اتمام رساندم و سپس مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی را در دانشگاه دولتی شاهرود ادامه دادم. پس از دانش‌آموختگی در مقطع کارشناسی، سال۹۳ با پیشنهاد برخی دوستان شروع به بازدید از برخی سالن‌های پرورش قارچ و همچنین کسب اطلاعات برای ورود به این رشته کردم. در سال۱۳۹۴ همراه مادرم در دوره آموزشی پرورش قارچ از طریق فنی‌وحرفه‌ای شرکت کردم و درنهایت در پایان دوره آموزشی با توجه به علاقه‌ای که به این کار پیدا کردیم، پرورش قارچ را در حیاط خانه که فضایی ۲۰متری بود، شروع کردیم.
وی می‌افزاید: در ابتدای کار وامی به مبلغ ۵میلیون تومان از بانک دریافت کردم و با ظرفیت ۲تن کمپوست کار را شروع کردم. سپس در سال ۹۵ وامی به مبلغ ۱۲میلیون تومان از طریق جهاد کشاورزی گرفتم و خودم هم حدود ۶میلیون تومان به آن اضافه کردم تا مکان را به فضای ۱۰۰ متر ارتقا دهیم. پس از آن، دو سالن با ظرفیت ۵/۳ تن کمپوست ایجاد و برای ۶ نفر از اعضای خانواده اشتغال ایجاد شد.

اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر
این کارآفرین پرتلاش در ادامه تصریح می‌کند: پس‌ از آن در سال ۱۳۹۸ با وامی که من و مادرم هرکدام به مبلغ ۵۰ میلیون تومان از کمیته امداد گرفتیم و با ۷۰ میلیون تومان پس‌اندازی که در این مدت داشتیم، فضای کار را به ۲۵۰ متر گسترش دادیم و آن را تجهیز کردیم.از سال ۱۳۹۸ تاکنون با ظرفیت پنج سالن مشغول به پرورش قارچ هستیم و برای حدود ۲۰ نفر اشتغال‌زایی شده است. لازم به ذکر است در هر دوره ۷۰روزه تقریباً ۹ تن کمپوست که هر تن کمپوست بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو قارچ است برداشت می‌شود. وی درباره نرخ قارچ‌ها بیان می‌کند: قیمت قارچی که ما به فروش می‌رسانیم درِ مغازه‌ها بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است که این نرخ در تابستان‌ها افزایش می‌یابد و در مشهد تا کیلویی ۶۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد، اما من قارچ‌ها را کیلویی۳۶ هزارتومان به فروشنده‌ها می‌دهم. قارچ‌های تولیدی من در شهرستان باخرز، تایباد، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، فریمان و مشهد به فروش می‌رسد. درخصوص بحث صادرات نیز باید بگویم قارچ‌ها قابلیت صادرات دارند اما با توجه به مساحت محیطی که در آن مشغول به کار هستیم، میزان برداشت قارچ‌ها جوابگوی بازار داخلی است که امیدواریم در آینده با گسترش کار زمینه صادرات نیز فراهم شود.
او درباره مشکلاتش نیز خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلاتی که در سال گذشته برای من پیش آمد بحث دمای هوا بود، چراکه در تابستان سال‌های گذشته امکان پایین نگه‌داشتن دمای هوا وجود داشت اما سال گذشته افزایش دما بسیار زیاد شد و به دلیل نبود کولرگازی دچار ضرر فراوانی شدم.

مشکلات برسر راه تولید 
وی در ادامه توضیح می‌دهد: از دیگر مشکلات بحث برندسازی بود که به دلیل نداشتن مجوز تأسیس، قادر به گرفتن آن نبودم. متأسفانه با توجه به اینکه پرورش قارچ جزو مشاغل خانگی بود، مجوز تأسیس به آن تعلق نمی‌گرفت اما خوشبختانه با همکاری برخی نهادها به‌تازگی موفق به اخذ نامه‌ای برای صدور مجوز شده‌ام. این جوان کارآفرین درپاسخ به اینکه افزایش قیمت‌ها چه مشکلات و تأثیراتی برای او به عنوان تولیدکننده داشته است، اظهار می‌کند: افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه مشکلات زیادی را برای تولیدکننده‌ها به همراه دارد. برای مثال قیمت کمپوست از سال ۱۳۹۴ تاکنون از تنی ۳۰۰ هزار تومان به ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان یا خاک پوششی از کیسه‌ای ۵هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده است.علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ کرایه‌ها نیز افزایش داشته به‌عنوان‌مثال کرایه کامیون‌های ۱۰ تن از ۲۰۰ هزار تومان به یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است. با وجود آنکه نرخ قارچ به همان نسبت افزایش داشته اما شرایط دشوارتر شده، چراکه کیفیت کمپوست‌ها پایین آمده و ریسک تولید بالا رفته است.

بهترین حمایت، نظارت 
وی درخصوص حمایت دولت با بیان اینکه در برخی زمینه‌ها با شرایط سختی روبه‌رو بوده است، توضیح می‌دهد: به‌عنوان‌ مثال هنگام دریافت انشعاب گاز، دریافت وام و سایر امتیازات همواره با مشکلات و موانع بسیار زیادی روبه‌رو بودم اما در برخی زمینه‌ها از طریق نهادهایی مانند جهاد کشاورزی و کمیته امداد حمایت ‌شدم. از دولت و مسئولان حداقل انتظارم این است که نظارت بر قیمت و کیفیت مواد اولیه داشته باشند تا راه تولید هموارتر شود. امیدوارم با ایجاد سالن‌های بیشتر امکان اشتغال‌زایی برای افراد بیشتری را داشته باشم.

گیاهان دارویی در کنار قارچ
مریم محمودزاده درباره چشم‌انداز آینده کاری‌اش نیز می‌گوید: برای افزایش تولید قارچ و همچنین تولید محصولات گلخانه‌ای و پرورش گیاهان دارویی برنامه‌های خوبی دارم و در حال حاضر روی پرورش گیاهان دارویی با ظرفیت کم در کنار قارچ مشغول شده‌ام. امیدوارم بستر هردو کار برایم مهیا شود تا بتوانم اشتغال‌زایی بیشتری در زادگاهم برای علاقه‌مندان به این کار فراهم‌ کنم.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.