رسانه های رژیم صهیونیست به نقل از منابع آمریکایی گزارش دادند که سفر قریب الوقوع بایدن به منطقه ارتباطی با تشکیل ناتوی خاورمیانه ندارد و در چارچوب ترتیبات فرماندهی مرکزی آمریکا انجام می شود.

سفر بایدن به منطقه ارتباطی با تشکیل «ناتوی خاورمیانه» ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی گزارش دادند که سفر قریب الوقوع جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه به تشکیل ناتوی خاورمیانه یا ائتلاف عربی- اسرائیلی ارتباطی ندارد..

منابع آمریکایی با اشاره به این مسئله افزودند که سفر بایدن به منطقه فقط به ترتیبات و تفاهم‌هایی در چارچوب فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مربوط می‌شود که تل آویو نیز به آن پیوسته است.

چند روز پیش، عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام کرد که از تشکیل ائتلاف نظامی مشابه ناتو در خاورمیانه حمایت خواهد کرد، مشروط بر اینکه این کار با کشورهای همفکر انجام شود.

در همین راستا روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا در ماه مارس گذشته نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و مقامات نظامی کشورهای عربی در شهر شرم الشیخ مصر برگزار کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، در نشست شرم الشیخ، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل و «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عربستان سعودی حضور داشتند.

همه این تحولات در حالی است که بیشتر ناظران و تحلیلگران معتقدند هدف اصلی سفر بایدن به منطقه، تقویت حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی است که با وجود تشدید اختلاف‌های داخلی و نزاع بر سر تشکیل دولت، در مسیر فروپاشی گام بر می‌دارد.

از سوی دیگر، ائتلاف متجاوز سعودی در یمن طی ۸ سال نتوانسته است حتی یک وجب به داخل خاک این کشور نفوذ کند و این شکست، خشم واشنگتن را برانگیخت و در پی آن خواستار برگزاری کنفرانس مشکوک ریاض شد.

هر چند در تحلیل سفر بایدن به منطقه نباید ناکامی‌های سیاسی و کاهش فزاینده محبوبیت او در داخل آمریکا را به عنوان انگیزه‌ای برای تغییر سیاست‌ها در قبال عربستان و روابط با این کشور که تحت تأثیر پرونده ترور جمال خاشقجی به تیرگی گراییده بود، نادیده گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.