خرداد ماه بود که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر عبدالرسول پورعباس ضمن تشریح نحوه اجرای مصوبه جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ مسئله حذف درس‌های عمومی از کنکور را یکی از تغییرات اعمال شده در کنکور اعلام کرد.

مطالعه برای کنکور به یادگیری زبان و ادبیات فارسی کمکی نمی‌کند

وی گفت: در کنکور سال آینده اولاً درس عمومی نخواهیم داشت و تمامی پرسش‌های دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و بررسی آن‌ها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد که این سوابق در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ بررسی و اعمال می‌شود. 
گفته رئیس سازمان سنجش با واکنش‌های موافق و مخالف زیادی روبه‌رو شد. بسیاری از استادان و معلمان زبان و ادبیات فارسی معتقدند شکل امتحان گرفتن این دروس در کنکور به فراگیری بهتر دانش‌آموز از این دروس کمکی نمی‌کرد که حذف آن‌ها آسیبی به یادگیری آن‌ها بزند.  

تأثیر منفی بر روند یادگیری
دکتر فرزاد قائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است روشی که دانش‌آموزان این دروس را می‌خوانند تا بتوانند در کنکور نمره بالاتری بگیرند روشی غیرشناختی است که هیچ کمکی به معرفت بهتر از مبنای آموزشی این دروس نمی‌کند، بنابراین حذف این دروس از کنکور مستقیماً به یادگیری این دروس آسیبی نمی‌زند اما به طور غیرمستقیم ممکن است به روند یادگیری آسیب بزند. 
استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در توضیح بیشتر گفت: متأسفانه به خاطر نتیجه‌محور بودن نظام آموزشی، دانش‌آموزان برای دروسی وقت می‌گذارند که به قبولی آن‌ها در آزمون کنکور کمک کند و حذف دروس از آزمون کنکور متعاقباً به کم اهمیت‌تر شدن این دروس ختم می‌شود که این مسئله در درازمدت می‌تواند روند آموزش این درس‌ها را با افت بیشتری همراه کند. 
دکتر قائمی با اشاره به اهمیت نقش زبان و ادبیات فارسی در ایجاد وفاق و وحدت ملی به عنوان زبان مشترک در مسائل فرهنگی، تاریخی و سیاسی معتقد است اگر همراه با حذف این درس از کنکور برای روند یادگیری آن در بخش فرایند پایش تحصیلی جایگاه ویژه‌ای قائل شوند حذف آن بهتر است اما اگر دروس از کنکور حذف شود و در روند پایش تحصیلی هم برایش جایگاه خاصی قائل نشوند قطعاً به بی‌اهمیت شدن این درس در کوتاه‌مدت و تأثیرات منفی در میان‌مدت ختم خواهد 
شد.  

توجه خاص به نمرات ادبیات 
در سال‌های تحصیل

قائمی با ارائه یک راهکار و پیشنهاد در راستای اهمیت و توجه به دروس عمومی به ویژه زبان و ادبیات فارسی پس از حذف از کنکور، گفت: بهترین پیشنهاد این است به نمراتی که از درس زبان و ادبیات فارسی در سال‌های متوسطه و یا سال‌های معین استخراج می‌شود در فرایند نمره کل سابقه تحصیلی، جایگاه خاصی داده شود تا به بی‌اهمیت شدن این درس در نظر دانش‌آموزان و مجموعه آموزشی مدرسه ختم نشود و کیفیت آموزشی این درس را از آنچه امروز هست کمتر نکند. این حداقل کاری است که می‌شود برای این دروس انجام داد تا حذف آن‌ها آسیبی به یادگیری دانش‌آموز وارد نکند. 
وی در پایان افزود: تأکید من این است که حذف این درس از کنکور مستقیماً آسیبی به این درس نمی‌زند چون روند ارزیابی در کنکور روندی نیست که به این درس کمک کند اما باید راهکارهایی ارائه شود تا این طرح‌ها موجب بی‌اهمیت شدن این درس و بی‌توجهی به آن نشود. 

خبرنگار: خدیجه زمانیان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.