وزیر خارجه فنلاند اعلام کرد استرداد شهروندان این کشور به ترکیه برابر با قوانین اروپایی صورت می‌گیرد.

هلسینکی: شهروندان خود را به ترکیه مسترد نخواهیم کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه فنلاند، به رغم شروط ترکیه برای پیوستن این کشور به ناتو، می‌گوید شهروندان خود را به آنکارا استرداد نخواهد کرد.

«پگا هاویستو» در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که اگر شهروندان فنلاند با تهدید به شکنجه یا مجازات اعدام مواجهه شوند، آنها را هرگز استرداد نخواهد کرد.

وزیر خارجه فنلاند تاکید کرد که کشورش به تعهدات خود در این خصوص پایبند است.

هاویستو یادآور شد که فنلاند استرداد را بر پایه توافقات اروپا اجرا می‌کند و در این صورت فرد مذکور باید مرتکب یا در تلاش برای یک اقدام تروریستی در فنلاند شده باشد.

اظهارات وزیر خارجه فنلاند در خصوص عدم استرداد شهروندان خود به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که دولت آنکارا پس از چند ماه مخالفت به تازگی به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو چراغ سبز نشان داد.

ترکیه تا چند روز پیش مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بود و پس از آن با امضای یادداشت ۱۰ ماده‌ای در حاشیه نشست ناتو در روز سه شنبه، اعلام شد که آنکارا دست از مخالفت با عضویت سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو برداشته است. در حال حاضر مقامات ترکیه می‌گویند، استرداد ۳۳ مظنون تروریستی از سوئد و فنلاند بخشی از توافق اخیر است، اگرچه در این توافق هیچ اشاره خاصی به استرداد وجود ندارد.

۳۳ نفری که ترکیه از آنها نام برد، همگی متهم به همکاری و عضویت در گروه‌های شبه نظامیان کرد یا اعضای گروهی به رهبری فتح الله گولن هستند که ترکیه او را مسئول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌داند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست مطبوعاتی که همزمان با پایان اجلاس ناتو برگزار شد به خبرنگاران گفت که تفاهم نامه جدید به این معنا نیست که ترکیه به طور خودکار عضویت دو کشور را تأیید می‌کند، بلکه اول سوئد و فنلاند باید وظایف خود را انجام دهند و اینها در متن آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.