ایران در حوزه تولید سیمان خودکفاست و عرضه این محصول همواره پاسخگوی تقاضای آن بوده است.

بالا رفتن گرانی از دیوار کوتاه سیمان

به گزارش قدس آنلاین،  ایران در حوزه تولید سیمان خودکفاست و عرضه این محصول همواره پاسخگوی تقاضای آن بوده است.

اعمال محدودیت برق برای صنایع سبب شده تا برخی تولیدکنندگان سیمان خواب تولید را علت افزایش قیمت سیمان از ۴۵ به ۸۵ هزار تومان بدانند در حالی‌ که وزارت نیرو می‌گوید با تمهیداتی که اندیشیده شده برق کارخانه‌های سیمان به ‌طور کامل از ۱۲ شب تا ۸ وصل است تا این کارخانه‌ها به شکل مدیریت ‌شده در این ساعات به تداوم تولید بپردازند.

وزارت صمت می‌گوید در حال حاضر ۴ میلیون تن سیمان در بازار و انبارها موجود است، بنابراین نباید قیمت سیمان گران شود، ضمن اینکه هر هفته به ‌طور متوسط حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود.حالا این مسئله مطرح است که چطور با وجود اینکه میزان عرضه سیمان از تقاضا بیشتر است اما پاکت‌های این محصول این روزها گران‌تر فروخته می‌شود؟ آیا اعمال محدودیت برق برای ۷۲ کارخانه سیمان فعال در کشور عامل گرانی سیمان است یا اتفاق دیگری افتاده است؟

سیمان گرفتار سفته‌بازی و بورس‌بازی؟

تولیدکنندگان سیمان می‌گویند امسال ۵۰درصد میزان برق مصرفی سال گذشته به آن‌ها اختصاص ‌یافته و این موضوع سبب شده با خواب تولید، شاهد افزایش قیمت‌ در بازار آزاد باشیم.

در این میان سازندگان مسکن هم مدعی هستند که نهاده‌های ساختمانی وارد سفته‌بازی و بورس‌بازی شده و شرکت‌های سازنده قطعی برق را دستاویزی برای افزایش قیمت کرده‌اند و پیش از اعمال محدودیت‌ها نیز ظرفیت خود را تا ۶۰ درصد کاهش داده بودند.

در حالی ‌که ورود سیمان به بورس کالا به این دلیل اتفاق افتاد که اگر به هر علتی محدودیتی در تولید به وجود آید، سازوکار عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد و اگر حتی قیمت‌ها با افزایش مواجه شود به جیب تولید برود نه دلالان و واسطه‌ها. برخی علت گرانی سیمان را به عرضه آن در بورس کالا نسبت می‌دهند و معتقد هستند چون هر فردی با دریافت کد بورسی، امکان خرید سیمان را دارد تقاضا بالا و قیمت‌ها به‌ طور غیرواقعی افزایش ‌یافته است. علی‌محمد بد، کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه قطعی برقی که در هفته‌های اخیر پیش ‌آمد منجر به کاهش تولید و تحویل کارخانه‌ها شده است اظهار امیدواری می‌کند در روزهای آینده شاهد متعادل‌تر شدن قیمت‌ها باشیم.

وی معتقد است با مدیریت دیماند(حداکثر توان تجهیزات الکتریکی) اختصاص داده ‌شده به واحدهای تولیدکننده سیمان، خللی در تولید سیمان به وجود نخواهد آمد و التهاب‌های مقطعی فعلی به ‌زودی فروکش خواهد کرد. ما از نظر تولید سیمان و نیازی که در کشور وجود دارد در تعادل هستیم به‌ طوری ‌که اگر قیمت از حدی بالاتر برود صادرات از توجیه می‌افتد.

این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور با مازاد تولید سیمان مواجه هستیم می‌افزاید: با توجه به رکود ساخت‌وساز در شرایط فعلی، سیمان موجود در کشور، کفایت میزان مصرف داخل را می‌دهد و اگر کسری در بازار دیده می‌شود مربوط به این است که در این ایام عده‌ای دلال دست به خریدهای دو برابری محصولات، احتکار و ایجاد بازار سیاه می‌زنند تا با بازارسازی و ایجاد تقاضای کاذب سود خودشان را از این میان برده باشند ولی با این ‌حال این وضعیت دوام ندارد و قیمت‌ها در حدود شهریور ماه به حالت قبل برمی‌گردد.

دولت باید برنامه‌ای برای کمک به تکمیل ساخت واحدهای تولید سیمان روی ۸۰ درصد داشته باشد، با به بهره‌برداری رسیدن این واحدها در سال‌های آینده تنش‌های بازار نمی‌تواند تعادل این بازار را به هم بزند. از سوی دیگر باید یک سقف متعادلی حدود ۹۰۰ هزار تومان در بورس در حوالی قیمت صادراتی روی آن گذاشته و اجازه داده شود تا قیمت در عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

همچنین وزارت نیرو باید سعی کند با توزیع برق بیشتر در مناطق مواجه با کمبود نسبت به مناطقی که با مازاد تولید مواجه هستند به مدیریت بازار این محصول کمک کند.

احمد جانجان، کارشناس اقتصادی نیز در این‌ باره به خبرنگار قدس با اشاره به اینکه قرار بود دولت دخالتی در بازار بورس نداشته باشد می‌گوید: آقایان طی چند هفته گذشته آمده‌اند در بورس کالا در حجم تقاضا از بیلت گرفته تا سیمان تا محصولات پتروشیمی محدودیت ایجاد کردند. حداکثر ثبت سفارش که ۹۰۰ تن بوده را تا ۲۷۰ تن پایین کشیدند، مگر نمی‌گویند که برق را مدیریت کردیم و تولیدشان زیاد هست پس چرا حداکثر ثبت سفارش را پایین آورده‌اند؟

وقتی حجم سفارش کم شده است آیا باید منتظر ارزانی قیمت سیمان باشیم؟ آقایان مسئول بیایند جواب بدهند بر اساس چه منطقی این کار را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه با ابطال و دست‌کاری در معاملات سیمان اخلال ایجاد می‌شود می‌افزاید: یک عده رانتخوار که خودشان شرکت‌های بازرگانی دارند و دنبال نان خودشان هستند، می‌دانند به چه شکلی مداخله کنند تا به نفع شرکت‌های بازرگانی تمام شود و سپس چنین کاری می‌کنند و آخرش هم می‌گویند بورس کالا سبب گران‌تر شدن سیمان شد.

جانجان می‌گوید: با وجود اینکه برخی مدیران کارخانه‌های سیمان می‌گویند در حال اورهال هستیم ولی باید روشن کنیم که این گزاره دقیقی نیست و قطعی برق وجود دارد و موجب کاهش تولید شده است، از سوی دیگر وقتی معاملات ابطال می‌شود و فروشنده سیمان و عمده‌فروش نمی‌تواند با خرید از بورس، سیمان فروخته‌ شده خود را با محصولات جدید جایگزین کند، دست از فروش می‌کشد و اگر کسی سیمان بخواهد به او نمی‌فروشد و چون این موضوع عمومیت پیدا می‌کند طرف عرضه مختل می‌شود و موج افزایش قیمت شروع می‌شود.

تخریب اقتصاد با قیمت‌گذاری دستوری

این کارشناس بورس با تأکید بر اینکه دولت باید تخریب اقتصاد را با قیمت‌گذاری دستوری کنار بگذارد، یادآور می‌شود: وقتی قیمت جهانی یک محصول بالا می‌رود، هزینه‌های تمام‌ شده تولید محصول نیز صعودی است و شاخص تورم هم رو به بالاست چرا انتظار داریم قیمت سیمان پایین بیاید.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف برق در کنار ساخت نیروگاه برای حل مشکلات کمبود برق در کشور، می‌گوید: رسمش نیست که بگوییم برق صنعت قطع نشده و بعد خودمان سقف سفارشات را ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد کاهش بدهیم و ادعا کنیم که عده‌ای در بورس قیمت‌ها را بالا برده‌اند. اگر سقف سفارشات به حد منطقی خود برگردد جو روانی بازار از بین رفته و خریداران با احساس امنیت به ‌جای سفارش‌های چند برابری به ‌اندازه خرید خواهند کرد.

خبرنگار: زهرا طوسی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تحریم سایت دیوار ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    عامل اصلی تمام گرانیها به دلیل مرتبط بودنشان با هم فقط سایت دیوار است فقط با تحریم سایت دیوار به گانی ها میتوانیم خاتمه دهیم