درخرداد ماه امسال، سهم صادرات از تجارت خارجی غیر نفتی۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بود و واردات نیز سهم دو میلیون و ۹۷۲ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار داشته است.

ادامه رکوردشکنی صادرات در سومین ماه سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، ​​تازه‌ترین آمارها از تجارت خارجی در سومین ماه سال جاری حاکی از تراز تجاری مثبت و رکوردشکنی در تجارت کل و صادرات دارد. براساس گفته‌های سخنگوی گمرک، تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خردادماه با رشد سه درصدی به ۸.۹ میلیارد دلار رسید که با پیشتازی صادرات کشور از واردات در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴میلیون دلار را نشان می‌دهد.

آن طور که سید روح‌الله لطیفی در مورد کارنامه یک ماهه  تجارت غیرنفتی کشور در خردادماه امسال اعلام کرده است، تجارت غیرنفتی کشور در سومین ماه سال با ۱۳ میلیون و ۶۲۲ هزار تن کالا به  هشت میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار رسید. این درحالی است که بررسی اعداد و ارقام تجارت خارجی در خردادماه سال‌های ۱۳۹۸ تاکنون نشان می‌دهد که تجارت خرداد در بالاترین سطح قرار دارد.

طبق آمارهای گمرک ایران، در خرداد سال ۱۳۹۸، ارزش تجارت خارجی ایران ۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار بوده است که این رقم در خرداد سال ۱۳۹۹ به ۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار کاهش یافته است؛ اما پس از فروکش کردن کرونا در خردادماه سال گذشته ارزش تجارت خارجی کشور به ۸ میلیارد و ۵۵ میلیون دلار رسیده است. با وجود این، تجارت خارجی ۸ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلاری در خرداد امسال نسبت به تمام این سال‌ها بالاتر ایستاده است.

رکوردزنی در صادرات

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک ایران، درخرداد ماه امسال، سهم صادرات از تجارت خارجی غیر نفتی،۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بود و واردات نیز سهم دو میلیون و ۹۷۲ هزار تنی کالا به ارزش  چهار میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار داشته است. بدین ترتیب با تداوم  پیشتازی صادرات بر واردات، در خردادماه  تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴ میلیون دلار بوده است.

رصد ارزش صادرات غیرنفتی در خردادماه سال‌های ۱۳۹۸ تاکنون نیز نتیجه مشابهی با تجارت خارجی کشور دارد، به طوری که صادرات سال جاری از تمام سال‌های مورد بررسی بیشتر بوده است. براین اساس در خردادماه سال ۱۳۹۸، ۲ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است که این رقم در خردادماه سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار افت کرده است. درخرداد سال گذشته نیز شاهد صادرات ۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلاری هستیم که در تمام این سال‌ها صادرات غیرنفتی از رقم ۴ میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار خرداد امسال کمتر بوده است.

در بخش واردات نیز همان گونه که اشاره شد، درخرداد ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است که این رقم از  واردات در خردادماه سال‌های ۱۳۹۸ تاکنون بیشتر بوده است؛ اما دلیل این رشد افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی به علت جنگ روسیه و اوکراین و تورم این بخش بوده که به رشد قیمت تمام کالاها منجر شده است.

بر همین اساس در سال گذشته ارزش واردات کشور ۳ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است. در خرداد ۱۳۹۹ نیز ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار و درخرداد ۱۳۹۸  برابر با ۳ میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار واردات صورت گرفته است. طبق اظهارات سخنگوی گمرک ایران، میزان ترانزیت خارجی در خرداد ماه امسال نیز یک میلیون و ۱۱۴هزار تن کالای خارجی در این ماه از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱۳هزار تن بیشتر بوده و با رشد  ۲۴درصدی همراه  بوده است.

تراز تجاری مثبت ۶۰۵ میلیون دلاری در بهار امسال

برپایه اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک، درمجموع درسه ماهه نخست سال جاری، تجارت غیرنفتی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسیده که با پیشتازی سه‌ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شده است. در بهار امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.

سهم صادرات ایران از این میزان تجارت، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است. همچنین واردات ایران در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

منبع: ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.