با تشرف ۸۰ درصد زائران حج تمتع سال جاری به مکه مکرمه، فضای زیارتی مسجدالحرام افزایش یافت. همچنین از امروز ورود غیرقانونی به مکه ممنوع شد و افراد متخلف ۱۰۰ میلیون تومان جریمه می‌شوند.

همه زائران ایرانی فردا به مکه می‌رسند/ جریمه ۱۰۰ میلیونی برای ورود غیرقانونی به مکه

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه برپایی حج تمتع، عربستان ورود افرادی که مجوز ورود به مکه مکرمه را ندارند، ممنوع کرده است. این امر در حالی است که در سال‌های گذشته، این ممنوعیت از ۶ ذی‌الحجه اعمال می‌شد.


محدودیتی که در فضای مسجدالحرام اعمال شده بود

جریمه ۱۰۰ میلیون تومانی در انتظار زائران بدون مجوز در مکه مکرمه

همچنین مسئولان سعودی اعلام کرده‌اند که ورود غیرقانونی به مکه مکرمه و مسجدالحرام ۱۰ هزار ریال سعودی معادل ۱۰۰ میلیون تومان جریمه دارد و با افراد متخلف برخورد خواهد شد. بر همین اساس، نیروهای امنیتی عربستان در ورودی‌های مکه مکرمه حضور دارند و از ورود افراد به صورت غیرقانونی جلوگیری می‌کنند و برای ورود به مکه مکرمه، افراد باید مجوزهای لازم را به مأموران سعودی ارائه دهند.

مسجدالحرام قبل از برداشتن حصارها

اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی فردا به پایان می‌رسد

البته در آستانه ایام حج تمتع، زائران کشورهای مختلف به مکه مکرمه مشرف شده‌اند و تعداد زائران خارجی در مدینه منوره کمتر از ۵۰ هزار نفر است. زائران ایرانی حاضر در مدینه نیز حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر هستند که همه زائران تا فردا به مکه مکرمه منتقل خواهند شد. علاوه بر این، اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی فردا به پایان می‌رسد و ۳۹ هزار و ۶۳۵ ایرانی، برای انجام مناسک حج تمتع در مکه مکرمه حاضر خواهند شد.  


مسجدالحرام؛ شب گذشته

۸۰ درصد زائران حج به مسجدالحرام رسیدند

امسال بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شود که به گفته مسئولان سعودی هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر (۸۰ درصد زائران حج تمتع سال جاری) در مکه مکرمه حضور دارند و هر روز بر تعداد زائران خانه خدا افزوده می‌شود.

بر همین اساس، در طول شبانه‌روز هزاران زائر حج تمتع از کشورهای مختلف با رنگ و نژاد و زبان متنوع در کنار یکدیگر به زیارت خانه خدا می‌پردازند. البته همچنان برای تشرف در جوار خانه خدا باید آقایان مُحرم شوند و در صورتی که زائران لباس احرام نداشته باشند، باید در طبقات بالایی مسجدالحرام به طواف و زیارت بپردازند.


برداشته شدن نرده‌ها در مسجدالحرام

فضای زیارتی مسجدالحرام افزایش یافت

همچنین روز گذشته با افزایش تعداد زائران خانه خدا و ورود بیش از ۱۵۰ هزار زائر به مکه مکرمه در یک روز، حصارها و نرده‌هایی که فضای زیارتی مسجدالحرام را در ایام کرونا محدود کرده بود، برداشته شدند تا زائران بتوانند در فضای وسیع‌تری نسبت به گذشته به طواف کعبه و حتی اقامه نماز مشغول شوند.

با برداشته شدن نرده‌های اطراف، جمعی از زائران به مسجدالحرام مشرف شده و حال و هوای کعبه پس از ۲ سال متحول، و این مکان مقدس مملو از جمعیت شد. این امر در حالی است که در ۲ سال اخیر، در آستانه حج تمتع تعداد زائران خانه خدا بسیار محدود بود. البته همچنان نرده‌های اطراف کعبه وجود دارد و لمس و بوسیدن کعبه برای زائران ممنوع است.

افزایش فضای زیارتی مسجدالحرام با تشرف ۸۰۰ هزار زائر حج تمتع

زائران حج تمتع کشورمان نیز در ساعات مختلف با حضور در مسجدالحرام به نیایش پرداخته و خود را برای انجام مناسک حج تمتع آماده می‌کنند. عملیات حج تمتع از هشتم تا سیزدهم ذی‌الحجه صورت می‌گیرد و امسال با محدودیت اعمال شده از سوی سعودی‌ها، بیش از یک میلیون زائر در ایام حج تمتع به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند که از این تعداد ۸۵۰ هزار نفر زائران خارجی و ۱۵۰ هزاز نفر آنها زائران ساکن عربستان هستند.


اقامه نماز جماعت در مسجدالحرام

حج تمتع در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا فقط برای زائران ساکن عربستان برگزار شد و سال گذشته حدود ۶۰ هزار زائر ساکن این کشور هم‌زمان با ایام حج تمتع به زیارت خانه خدا مشرف شدند. اما امسال عربستان کمتر از ۵۰ درصد سهمیه کشورها را برای تشرف به حج تمتع ۱۴۴۳ فراخواند که البته محدودیت تزریق حداقل ۲ دُز واکسن کرونای مورد تأیید سعودی‌ها و داشتن حداکثر ۶۵ سال را نیز اعمال کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.