وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سفر به این کشور درباره توافق اتمی موسوم به «آکوس» گفت‌وگو می‌کند.

توافق اتمی استرالیا، انگلیس و آمریکا محور سفر «رافائل گِروسی» به کانبرا

به گزارش قدس آنلاین، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز دوشنبه (فردا) با مقام‌های استرالیایی دیدار و درباره موضوعاتی از قبیل توافق سه جانبه اتمی استرالیا، انگلیس و آمریکا رایزنی می‌کند.

منابع رسانه‌ای غربی خبر دادند، «پنی وانگ» وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (فردا) به این کشور سفر و با مقام‌های استرالیایی دیدار می‌کند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه استرالیا همچنین خبر داده که گروسی با مقام‌های کانبرا درباره برنامه استرالیا برای در اختیار گرفتن زیردریایی‌های اتمی و مسائل کلان‌تر مربوط به مسائل امنیت بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

پنی وانگ همچنین خبر داد که او با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافقات پادمانی در رابطه با برنامه استرالیا به منظور ساختن هشت زیردریایی اتمی طبق توافق سه جانبه با آمریکا و انگلیس رایزنی خواهد کرد.

وزیر خارجه استرالیا درباره دستورکار رایزنی‌هایش با گروسی گفت: «این شامل رویکرد ما برای دستیابی به زیردریایی‌های متعارف اتمی تحت آکوس (AUKUS)  است که در آن ما متعهد به بالاترین استانداردهای ممکن منع گسترش سلاح‌های اتمی هستیم».

این مقام ارشد استرالیایی با اشاره به مسائلی از قبیل برنامه هسته‌ای کره شمالی، ایران و تجاوز روسیه به اوکراین افزود که او و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره  «محیط امنیتی بین‌المللی مورد چالش» کنونی هم رایزنی خواهد داشت.

سفر رافائل گروسی به کانبرا در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این مقام‌های کشورهای مختلف درباره توافق سه جانبه زیر دریایی اتمی استرالیا، انگلیس و آمریکا (موسوم به آکوس) و تبعات آن بر رژیم عدم اشاعه اتمی هشدار داده‌اند.

پیش از این مقام‌های ارشد چین و روسیه بارها به رویکرد دوگانه آمریکا و انگلیس درباره خطرات ناشی از اشاعه سلاح اتمی در جهان انتقاد کرده‌اند.

بر همین اساس در تاریخ هجدهم خرداد ماه سال جاری، سعید خطیب زاده سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران هشدار داده بودند که پیمان آکوس به صورت بالقوه می‌تواند ریسک اشاعه هسته‌ای را افزایش دهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.