تولیت آستان قدس رضوی نقش اصحاب رسانه و هنر در تحقق جهاد تبیین را اساسی دانست و گفت: جهاد تبیین نیاز امروز جامعه و رسالتی خطیر بر دوش اهالی رسانه و هنر است.

جهاد تبیین؛ نیاز امروز جامعه و رسالتی خطیر بر دوش اهالی رسانه و هنر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در آئین اختتامیه دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که با حضور جمعی از مدیران ارشد رسانه‌ای کشور و برگزیدگان این جشنواره در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به جایگاه قلم و اهمیت سوگند خداوند متعال بر قلم در آیات کلام‌الله مجید اشاره و ابراز کرد: قلم و کتابت از نعمات خداوند است که باید به بهترین شکل در راستای نگارش حق و بیان معارف الهی مورداستفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش قلم در تحقق جهاد تبیین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: از مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین قلم است، ابتدا باید قلم و کتابت باشد تا در ادامه آن بیان هم به کار آید؛ اساس و مبنای انقلاب اسلامی بر فکر، فرهنگ و تحول فرهنگی بنا شده و از این روی اهالی قلم، رسانه، فرهنگ و اندیشه نقشی مهم در راستای بیان ارزش‌های الهی، تبیین حقایق، رفع شبهات، روشنگری و هدایت جامعه دارند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ذکر نمونه‌هایی تاریخی در اهمیت جهاد تبیین، تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام هرکجا جهاد تبیین انجام شده آثار و برکات آن آشکار و هرکجا از جهاد تبیین جلوگیری شده، آسیب‌ها و لطمات سنگینی بر اسلام و مسلمین وارد شده است.

 

جهاد تبیین، رمز زنده‏ ماندن عاشورا
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه به نمونه‌ای از آثار مثبت جهاد تبیین در تاریخ اسلام اشاره و ابراز کرد: امام سجاد(ع) مصداق بارز «جهاد تبیین» است؛ آن حضرت به همراه حضرت زینب(س) و حضرت ام‌کلثوم(س) از عصر عاشورا و در شرایطی که اسیر دشمن بودند، پرچم‌ مجاهدت برای جهاد تبیین را برافراشتند و با بیان حقایق، عاشورا را ماندگار کردند و اجازه ندادند دشمن حقیقت را تحریف کند.
وی ابراز کرد: یاران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) پس از واقعه عاشورا به تعداد انگشتان یکدست نبودند، اما حضرت زین‌العابدین(ع) در طول دوران امامت خود، با جهاد تبیین کاری کرد که حوزه درس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هزاران شاگرد داشت، این شاگردان در حقیقت محصول رنج، تلاش و جهاد تبیین امام سجاد(ع) بودند.
تولیت آستان قدس رضوی جهاد تبیین را یکی از نیازهای امروز جامعه معرفی و با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در عرصه جهاد تبیین، عنوان کرد: جهاد عرصه‌های گوناگونی همچون جهاد نظامی، علمی، خدمت اجتماعی و غیره دارد که امروزه با توجه به فعالیت‌های گسترده دشمن در وارونه‌سازی حقایق و تخریب ایمان و باورهای دینی جامعه، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های جهاد، «جهاد تبیین» است و در این شرایط رسالت صاحبان قلم، اندیشه و رسانه ایجاب می‌کند که برای آحاد جامعه، به‌ویژه نسل جوانان حقایق را بیان کنند.
وی اظهار کرد: ویژگی جهاد تبیین آن است که برخلاف بسیاری از جهادهای دیگر منحصر به جغرافیا و مقطع زمانی خاصی نمی‌شود، مخاطب جهاد تبیین همه اقشار جامعه و تمام بشریت است.

لزوم استفاده از منابع متقن و مستند در تولید آثار رسانه‌ای و هنری
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان چند توصیه به فعالان عرصه هنر و تولید آثار رسانه‌ای مرتبط بافرهنگ رضوی پرداخت و گفت: در تولید محتوای رسانه‌ای و هنری از مطالب متقن، معتبر و مستند استفاده کنید، همچنین جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، سوژه‌ فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی خود قرار دهید.
وی افزود: اهالی هنر و رسانه باید مفاهیم و آموزه‌های سیره رضوی در رابطه با مسائل روز را باز تولید کنند، ائمه اطهار(ع) محدود به زمان و جغرافیا خاصی نیستند زیرا سخن و عمل آن حضرات تجلی قرآن است.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: سخنان امام رضا(ع) در خصوص مسئله امامت، ولایت و رهبری جامعه، بیش از سایر ائمه اطهار(ع) است زیرا برای دیگر حضرات معصومین(ع) فرصتی همانند امام رضا(ع) فراهم نشد؛ اهالی رسانه و هنر در این حوزه نیز باید به خلق آثار هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.