فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران از وقوع یک فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی خبر داد.

آتش به جان عرصه‌های طبیعی سوادکوه شمالی افتاد

به گزارش قدس آنلاین سرهنگ مجید ذکریایی اظهار کرد: حوالی ظهر امروز وقوع یک فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی محدوده اطراف سد سنبل‌رود سوادکوه شمالی به همکاران ما گزارش شد که بلافاصله نیروها برای مهار اتش به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان این‌که مساحت محدوده آتش‌سوزی حدود ۲ هکتار است، گفت: پوشش گیاهی محدوده دچار حریق، جنگلی- مرتعی است و با توجه به وجود درخت‌های سوزنی‌برگ و خشک بودن پوشش گیاهی در این فصل، سرعت پیش‌روی آتش کمی بیشتر بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی همراه با سایر نیروهای امدادی برای مهار آتش در محل حضور دارند. نبود وزش باد در منطقه نیز کمک کرده که عملیات مهار آتش بهتر انجام شود. با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه نیز هشدارهای لازم برای خروج شهروندان و مسافران از این محدوده داده شد.

ذکریایی از پیگیری برای اعزام بالگرد به منطقه خبر داد و گفت: درخواست اعزام بالگرد برای مهار آتش ارائه شده است که در صورت اعزام، مهار آتش با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. البته تا کنون نیز نزدیک به ۶۰ درصد آتش‌سوزی توسط نیروهای امدادی مهار شده است. 

وی درباره عامل وقوع آتش‌سوزی نیز اظهار کرد: آتش‌سوزی بر اثر عامل انسانی و بی‌توجهی‌هایی که در عرصه‌های طبیعی رخ می‌دهد ایجاد شده است. همواره از مسافران و شهروندان درخواست می‌کنیم که تا حد امکان از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش نیز هنگام خروج از عرصه، از خاموش شدن کامل بقایای آتش اطمینان یابند. اما متاسفانه این بی‌توجهی‌ها همچنان مشاهده می‌شود.

 طبق آمارهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی زیر پوشش این اداره کل دچار حریق شد که حدود ۲۵ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ است. در منطقه زیر پوشش منابع طبیعی غرب مازندران نیز طی سال ۱۴۰۰ آتش‌سوزی‌ عرصه‌های جنگلی و مرتعی ۱۵۳ درصد افزایش یافت.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.