آمریکا و رژیم صهیونیستی همزمان با دیدار جو بایدن و یائیر لاپید، بیانیه‌ مشترکی موسوم به «بیانیه قدس» منتشر و بر لزوم توسعه روابط بیشتر رژیم تل آویو با کشورهای منطقه تأکید کردند.

بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با کنفرانس خبری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، دو طرف در بیانیه مشترکی بر تعهد آمریکا در راستای ایجاد یک ساختار منطقه‌ای در راستای تعمیق بیشتر روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه و گسترش آن با دیگر کشورهای عربی و اسلامی تأکید کردند.

به نوشته الجزیره، در این بیانیه آمده است که واشنگتن به امنیت رژیم اسرائیل و حفظ برتری نظامی [ادعایی] این رژیم در منطقه همچنان پایبند است و اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروههای همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد، می‌داند.

در بخش دیگر این بیانیه که به نام «اعلامیه قدس برای شراکت استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل» منتشر شده، جو بایدن با حمایت از راه‌حل دو دولتی در فلسطین اشغالی، بدون ذکر حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، مقابله به مثل فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها را «تروریستی» خواند و از آن ابراز تأسف کرد.

طبق این بیانیه، آمریکا اعلام کرد که با قدرت از اجرای بندهای یادداشت تفاهم فعلی به ارزش ۳۸ میلیارد دلاری با رژیم اسرائیل حمایت می‌کند و اینکه یادداشت‌های تفاهم بعدی می‌بایست تهدیدات جدید را مدنظر داشته باشد.

رژیم صهیونیستی نیز در این بیانیه از حمایت‌های همیشگی آمریکا تقدیر و تشکر کرد و خواستار گسترش روابط و همچنین کمک آمریکا برای توسعه توافقات سازش موسوم به «توافقات ابراهیم» با کشورهای منطقه شد و این توافقات را برای آینده منطقه بسیار مهم قلمداد کرد.

رژیم صهیونیستی همچنین با یادآوری نشست صحرای نقب (برگزار شده در ۲۸ ماه مارس) این نشست را رویدادی بسیار مهم دانست که با تلاش آمریکا و این رژیم برگزار شد تا اقدامی در راستای تغییر چهره منطقه غرب آسیا باشد.

در بخش دیگر این بیانیه، دو طرف ضمن اعلام حمایت از اوکراین در برابر روسیه، بر ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین تأکید کردند و سپس آمریکا اعلام کرد که با هرگونه اقدامی در راستای بایکوت رژیم صهیونیستی و انزوای این رژیم مقابله خواهد کرد. 

در این بیانیه با اذعان به افزایش روحیات ضد صهیونیستی در میان کشورهای جهان آمده است: «اسرائیل و ایالات متحده نگرانی عمیق خود را از افزایش جهانی یهودستیزی اعلام داشته و بر تعهد خود برای مقابله با این مسأله با تمامی مظاهر آن تأکید می‌کنند.»

رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته، وارد اراضی اشغالی شد و با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت، «اسحاق هرتزوگ» رئیس، بنی گانتز وزیر جنگ و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق این رژیم و همچنین «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون‌ در اراضی اشغالی دیدار کرد.

بایدن پس از دیدار با مقامات صهیونیست در ظهر روز جمعه به بیت لحم خواهد رفت و با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار یک ساعته خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از سفر به کرانه باختری، راهی عربستان سعودی می‌شود و به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.