تقلب در برنج خروار به خروار، نظارت مثقال به مثقال!

شبیه برنج دم نکشیده بدخوری است که هرکار کنی قابل خوردن نمی شود؛ بازار برنج را می گویم، پر است از برنج های تقلبی قد و نیم قد که خودشان را جای برنج ایرانی جا زده اند و می خواهند راهی سفره مردم شوند، وضعیت بازار برنج چنان نابسامان است که یکی از عمده فروشان آن مدعی می شود «قطع به یقین ۷۰ درصد برنج های ایرانی تقلبی است و برنج های پاکستانی سر از شمال کشور در می آورد تا با نام برنج ایرانی وارد بازار شود.» روز گذشته روزنامه خراسان، بازرسان جهاد کشاورزی را با خود همراه کرد تا از وضعیت عمده فروشان برنج بازار مصلی و بازار حافظ بازدید میدانی به عمل آورد. طی این بازدید به محض ورود بازرسان بعضی واحدها اقدام به تعطیلی کردند. طوری که یکی از واحدهای صنفی که تابلوی فروش پسته و خشکبار را نصب کرده بود، با انبار کردن حدود ۲۰۰ تن برنج و بدون این که در واحدش خبری از خشکبار باشد، نیز به تعطیلی واحد خود اقدام کرد. البته ماجرا به همین جا ختم نشد و ضمن شناسایی تخلفات کالاهای ظن به تقلب و قاچاق، عمده فروشان بازار صحبت از تخلف یکی از برندهای معتبر تولید برنج می کنند که بنا به ادعای آنان صفر تا صد این برند تجاری تخلف است. از کیسه های دو بار چاپ آن گرفته تا فروش برنجی که موقع تحویل مشخص می شود کالایی دیگر و نامرغوب را تحویل عمده فروشان داده است.  در ادامه جزئیات بازرسی میدانی خبرنگار خراسان با همراهی بازرسان جهادکشاورزی را می خوانید.

کشف ۳۵ تن کالای ظن به تقلب

وارد بازار عمده فروشان حافظ می شویم. در ابتدای ورودمان بازرسانی که ما را همراهی می کردند آن طور که باید جدیت به خرج نمی دهند، طوری که علاوه بر این که فرم گزارش همراه خود نیاورده اند، اعلام می کنند که باید زودتر بروند. همچنین پس از ورودمان به یکی از واحدها برای اطلاع از تخلف گران فروشی و پس از این که فروشنده متوجه حضور بازرسان شده بود، بازرس جهاد کشاورزی مشهد  تازه اعلام کرد که قیمت برنج چقدر است؟ در حالی که ممکن بود فروشنده به خاطر حضور بازرسان قیمت مناسبی را اعلام کند. برای همین از بازرسان خواستم که خرید صوری انجام دهیم. ناگفته نماند که واحد مذکور روی کالاها قیمت را درج نکرده بود که از نظر بازرسان این تخلف محرز شد.

 وارد یکی دیگر از واحدهای عمده فروشی می شویم و خرید صوری انجام می دهیم. فروشنده صورت حسابی  را به من تحویل می دهد که سربرگ رسمی ندارد و فاقد هر گونه نام و نشان است. فروشنده به فروش یک کیسه چهل کیلویی یکی از برندهای معتبر برنج پاکستانی با قیمتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اقدام کرد.  پس از بازرسی در این واحد همین کالا، ظن به تقلب شناسایی شد که ۱۰ تن از آن در واحد صنفی موجود بود. همچنین این واحد صنفی قیمت کالاها را درج نکرده بود که بازرسان اعلام کردند این مورد هم تخلف محسوب می شود.

 وارد یکی دیگر از واحدهای عمده فروشی می شوم. فروشنده قیمت یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی را ۳۸۵ هزار تومان اعلام کرد. پس از بازرسی مشخص شد که فاکتورهای خریدشان ایراد دارد. طوری که بازرس جهاد کشاورزی در این باره گفت: فاکتورها باید دو نسخه ای صادر شود و برگ زیر کاربن به عنوان سوابق بماند، اما این ها برای فرار مالیاتی فاکتور تک برگ صادر می کنند. در همین حین فردی وارد این واحد صنفی شد و اعلام کرد که برنج را با قیمت ۲۳۰ هزار تومان می فروشد، فردی که به گفته بازرسان دلال بود. بازرس جهاد کشاورزی در این باره گفت: این ها دلالانی هستند که جای مشخصی ندارند و از وضعیت بازار سوء استفاده می کنند از طرفی برنجی با این قیمت مشکل دار است. بازرس جهاد کشاورزی درباره تخلف این واحد اظهار کرد: این واحد در بحث صدور صورت حساب تخلف دارد و همچنین ۲۵ تن کالای ظن به تقلب دارد. یکی از عمده فروشان بازار نیز درباره تقلب در بازار برنج مدعی شد: قطع به یقین ۷۰ درصد برنج های ایرانی تقلبی است. برنج فروشان کمی می توانند تشخیص بدهند که برنج تقلبی است یا خیر، چه برسد به مردم عادی. برنج های غیر ایرانی از مبادی ورودی کالا مستقیم به شمال بار می شود حتی واردکنندگان با افتخار به ما می گویند که اگر شما هم از ما نخرید، در شمال این برنج را از ما می خرند.

تخلفات متعدد یک برند تجاری معتبر

برخی از عمده فروشان این بازار درباره تخلف های یک برند تجاری معتبر گلایه می کنند. یکی از عمده فروشان دیگر بازار درباره تخلفات این برند معتبر گفت: یکی از شرکت های معتبر به بهانه جشنواره، برنج را با قیمتی ارزان تر به ما فروخت. رسید پول هم به ما نمی دهد و می گوید فقط پیش واریز. ما هم ندیده جنس را می خریم، اما موقع تحویل متوجه می شویم که نوع دیگری از برنج را برای ما ارسال کرده است. وقتی اعتراض می کنیم در نهایت به ما می گویند که بار را به شمال بفرست.

 وی مدعی است :کارمند این شرکت با کیف پر از سکه به خاطر روابطی که دارد، جزو اولین شرکت هایی است که ارز به آن تعلق می گیرد. او در ادامه تخلفات این برند معتبر مدعی شد: در صنعت برنج فروشی یک شخص است که قیمت ها را بالا می برد اما شرکت مذکور چند فروشنده دارد که همزمان در فضای مجازی اعلام می کنند که خبرهایی در راه است. بعد یک ساعت اعلام می کنند که قیمت برنج گران شده و پس از آن کل تجار و بنکداران به قیمت این شرکت استناد می کنند و قیمت برنج خود را افزایش می دهند. یکی دیگر از عمده فروشان بازار درباره تخلف شرکت مذکور اظهار کرد: این شرکت کیسه های برنجش دوبار چاپ است. در کیسه زیر آن، کیسه نوع هندی آن چاپ شده است. من بار از خود شرکت خریدم و بارنامه من هم موجود است. این کیسه ها را به هر که می دهم به من می گویند که کیسه تقلبی به من تحویل داده اید. بار این برند با کیسه هایی با نام برند دیگر وارد تهران می شود و داخل تهران پر می شود. او درباره قیمت های برنج نیز گفت: کیسه های ۱۰ کیلویی برنج ایرانی کشت دوم  یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است درحالی که قبل عید قیمت آن یک میلیون تومان بود. برنج پاکستانی هم قبل از عید ۲۹۰ هزار تومان بوده اما الان ۴۲۰ هزار تومان شده است.

فروش ۲ تن برنج به نام برنج تنظیم بازار

مقابل یکی از واحدهای عمده فروشی بنر بزرگی با این عنوان نصب شده بود که «برنج تنظیم بازار رسید»، وارد واحد صنفی می شویم و پس از بازرسی بازرسان مشخص شد که خبری از برنج تنظیم بازار نیست بلکه فروشنده یک برنج عادی را با این عنوان به فروش می رساند. بازرس جهاد کشاورزی درباره تخلفات این واحد صنفی گفت: این واحد دو تن برنج را با نام برنج تنظیم بازار به فروش می رساند در حالی که چنین چیزی نداریم و مرتکب تخلف «تبلیغات خلاف واقع» شده است.  از طرفی این واحد در سامانه تجارت بار باید بار خود را در جایی که مشخص شده، تخلیه می کرد اما این جا بار را در جایی دیگر قرار داده اند که تخلف ظن ۲۰ تن کالای قاچاق محسوب می شود. فروشنده این واحد به بازرسان اعلام کرد همین واحد کنار مغازه من تمام بارهایش را بدون این که در سامانه ثبت کند، وارد کرده است و به محض این که شما آمدید، مغازه اش را تعطیل کرد و رفت. ما به این واحد مذکور هم مراجعه کردیم و متوجه شدیم با این که با تابلوی بزرگی درج شده که این واحد مربوط به پسته وآجیل است، اما داخل آن حدود ۲۰۰ تن برنج بود. بازرس جهاد کشاورزی در این باره گفت: این واحد حدود ۲۰۰ تن برنج دارد و اگر در سامانه ثبت نکرده باشد ظن به قاچاق محسوب می شود که  باید توقیف شود اما هنوز چیزی مشخص نیست و بازرسان ما باید مجدد مراجعه کنند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.