زن و غدیر

حضور زنان در آخرین حج پیامبر و کیفیت بیعت گرفتن از ایشان در منطقه غدیرخم، جلوه بارز نگاه حضور زنان در مهم‌ترین مراسم سیاسی اسلام با حفظ عفت فطری و اسلامی است. 
اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین آسمانی با ظرافت و دقت تمام به رعایت کلیه حقوق بانوان سفارش کرده است. در معارف اسلامی به تمام ابعاد حقوقی زنان از حقوق عاطفی گرفته تا حقوق اجتماعی، سیاسی و... توجه شده است. بهترین راه‌کار برای جلوگیری از تضییع حقوق زنان اجرایی کردن معارف اسلامی در جهان است.
در زمانی که زن حتی از کمترین جایگاه اجتماعی برخوردار نبود و در تمام دنیا به او به عنوان یک کالای جنسی نگاه می‌شد، این اسلام عزیز بود که زن را گل خوشبو معرفی کرد. جایگاه حقیقی زن از منظر اسلام آن زمان هویدا می‌شود که بدانیم به او عنوان «امانت خدا» را داد.
خداوند متعال برای رسیدن زن به کمال، با توجه به خصوصیات روحی و جسمی او، حکم حجاب و پوشش را برای او قرار داده است. حکمی که هم جایگاه او را ترفیع می دهد
 و هم او را از آسیب های مختلف مصون می‌دارد. یکی از بزرگ ترین اعتراضات بانوان در طول تاریخ، نگاه ابزاری و جنسیتی به آن ها در جوامع مختلف بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرچشمه این نوع نگاه، مبارزه و مخالفت با این حکم الهی با عنوان‌های عوام فریبانه‌ای همچون آزادی، استقلال، مدرنیته و... می باشد.
اسلام نه تنها مخالفتی با فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بانوان ندارد؛ بلکه در برخی از موارد آن‌ها را موظف به ایفای نقش در اینگونه فعالیت‌ها می‌کند. نکته قابل توجه این است که اینگونه فعالیت‌ها در سایه حفظ حجاب و عفاف صورت می‌پذیرفت. یکی از مهم‌ترین صحنه‌های سیاسی اسلام که بانوان با حفظ حجاب اسلامی در آن به ایفای نقش پرداختند، حضور در غدیرخم و بیعت با امیرالمومنین علیه السلام است.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در آخرین سال عمر خویش ماموریتی الهی می‌یابد تا تمام مسلمانان را برای آخرین حج فرا بخواند. از آنجایی که هدف مهم از این سفر انتصاب خلیفه و بیعت با او بود، پیامبر هیچ کس را معاف از سفر نکرد. در این میان بانوان نیز ملزم بودند تا در این حرکت بزرگ سیاسی- اجتماعی شرکت کنند. در اهمیت مسئله امامت و خلافت امیرالمومنین علیه السلام همین بس که زنان باردار نیز از این سفر معاف نشده و بنا به نقل علامه مجلسی، اسماء بنت عمیس در حالی که باردار بود عازم این سفر تاریخی شد و فرزند خود؛ محمد بن ابی بکر را در میانه راه و در مکانی به نام «بیدا» به دنیا آورد.
بانوان در منطقه غدیرخم، محل نزول آخرین فریضه‌ الهی (ولایت امیرالمومنین) که بعد از آن امر واجبی نازل نگشت، حضوری پر رنگ داشتند. خورشید عالم‌تاب هستی بعد از اعلام انتصاب امیرالمومنین به خلافت و امامت، دستور دادند تمام مسلمانان با امیر دنیا و آخرت بیعت کنند. به دستور پیامبر
 صلی الله علیه وآله، خیمه‌ای برای آن حضرت ساختند؛ تا مردم راحت‌تر برای بیعت حضور یابند.
بانوان در کشورهای مدعی مدافع حقوق زنان تا همین دهه‌های اخیر، ارزشی کمتر از یک حیوان خانگی داشته و از کمترین جایگاه اجتماعی برخوردار نبودند چه برسد که بخواهند در مسائل سیاسی اظهار نظر کرده و یا مشارکت کنند. حتی از حق رای محروم بودند. این اسلام عزیز بود که با احترام به شخصیت زن، او را هم‌تراز با مردان در مهم‌ترین صحنه سیاسی آن دوران شرکت کردند. پیامبر دستور دادند تا برای بیعت زنان، پرده‌ای زده شده و ظرف بزرگ پر از آب فراهم شود. امیرالمومنین علیه السلام از آن سوی پرده، دست مبارک خود را درون ظرف آب نهاد و بانوان از سوی دیگر دست در آب فرو می بردند و با خلیفه بیعت کردند و این چنین الگوی مشارکت سیاسی- اجتماعی زنان با حفظ حجاب و عفاف را رقم زدند.
از بانوان مشهوری که در این گردهمایی بزرگ شرکت داشتند می‌توان به حضرت زهرا سلام الله علیها ام سلمه؛ همسر رسول اکرم، عایشه اسماء بنت عمیس، ام هانی دختر؛ خواهر امیرالمومنین، فاطمه؛ دختر حمزة بن عبدالمطلب، همسر زید بن ارقم، و... اشاره کرد.
برخی از این بانوان به صرف حضور اکتفا نکرده و به امر پیامبر مبنی بر تبلیغ این اتفاق بزرگ، جامه عمل پوشاندند. برخی دیگر همچون حضرت زهرا سلام الله علیها به امر تبلیغ غدیر نیز اکتفا نکرده و با حفظ حجاب به دفاع در مقابل غاصبان خلافت پرداخت و در این مسیر نیز نه تنها خویشتن؛ بلکه جنین در رحم خود را فدا کردند. 

منبع: رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.