۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 810644

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق گفت: در سال ۲۰۲۱ میزان ۸۳ درصد از بازار کاشی و سرامیک عراق از ایران تامین شده است.

۸۳ درصد کاشی عراق توسط ایران تامین می شود

به گزارش قدس آنلاین، جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: ایران ظرفیت  تولیدکاشی و سرامیک بیش از ۷۰۰ میلیون متر مربع را دارد، اما نیاز داخل ۲۵۰ متر مربع است که ظرفیت تولید سرامیک و کاشی در کشور سه برابر میزان مصرف داخلی است.

به گفته دبیر مشترک ایران و عراق؛ اکنون دو برابر نیاز داخل در حال تولید کاشی و سرامیک هستیم، بنابراین نصف آن چه تولید می شود را به بیش از ۵۰ کشور دنیا صادر می کنیم. کشور ما رتبه پنجم یا ششم را در صادرات کاشی و سرامیک دارد. صادرات کاشی و سرامیک ۵۰ درصد از تولید داخل را فرا می گیرد و عراق یکی از کشور های وارد کننده کاشی از ایران است.

به گفته سنجابی، عراق در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۱ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک وارد کرد که از این میزان، ۱۳۱ میلیارد توسط ایران به این کشور صادر شد، پس در سال ۲۰۲۱ میزان ۸۳ درصد از بازار کاشی و سرامیک عراق از ایران تامین شده است.

سه کشور عمده وارد کننده کاشی و سرامیک در دنیا عربستان، آمریکا و عراق است. عربستان سالیانه به میزان ۱۶۷ میلیون متر مربع واردات دارد. واردات عربستان و عراق با هم به ۳۶۰ میلیون متر مربع می رسد پس اگر ایران بتواند با نظر به موافقتنامه تجارت آزاد امکان دو برابر کردن صادرات کاشی و سرامیک وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.