بنا بر وعده دولت، از ماه آینده واردات خودرو به کشور آغاز می‌شود. جدای از آیین‌نامه‌ای که هنوز تدوین نشده، مشخص نیست خودروهای کدام کشور قرار است وارد ایران شود. اما برخی زمزمه‌ها می‌گوید ایران قرار است خودروهای غیراستاندارد هندی وارد کشور کند.

ایران از هند خودرو وارد می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، دقیقا تیرماه سال ۹۷ بود که دولت آب پاکی را روی دست واردکنندگان خودرو ریخت و اعلام شد واردات خودرو به طور رسمی و به طور کلی بسته شد. اگرچه این ماجرا از سال ۹۴ استارت خورد.

«تغییر قوانین و الزام واردکنندگان متفرقه به اخذ گارانتی از واردکنندگان رسمی» ادامه داشت تا این که در سال ۹۶ امکان ثبت سفارش در سامانه واردات خودرو به طور کلی با اختلال مواجه شد و بعد از آن هم سایت ثبت سفارش خودرو به روی واردکنندگان بسته شد.

این قصه پُر غصه واردات خودرو را تا همین‌جا داشته باشید تا برسیم به اسفند سال ۱۳۹۹ وقتی که زمزمه آزادسازی این فرایند آغاز شد. اواخر اردیبهشت سال ۱۴۰۰ خودروسازان داخلی طی نامه‌ای به صراحت اعلام کردند “خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف‌کننده می‌دانند. ” در واقع خودروسازان از این موضوع که آنها مانع آزادسازی واردات خودرو هستند، رفع ابهام کردند.

ابهامات ماجرای آزادسازی واردات

در نهایت وزیر صمت به ابهامات پاسخ داد و اعلام کرد در سال ۱۴۰۱ ماجرای آزادسازی واردات خودرو به نتیجه می‌رسد؛ اما نتیجه چندانی در کار نبود. بین این که خودروی ۱۰ هزار دلاری، ۲۰ هزار دلاری و ۲۵ هزار دلاری وارد شود اختلاف‌ها آغاز شد. سردرگمی‌ای که ایجاد شده قابل وصف نیست.

از یک سو شاهد تصادفات عجیب وغریب جاده‌ای به دلیل نقص ایمنی خودروهای تولید داخل بودیم تا جایی که صدای سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا هم درآمد که «نه تنها در مورد خودروهای تولید داخل، بلکه در مورد خودروهای وارداتی نیز ما با حساسیت بر ایمنی آن‌ها نظارت خواهیم کرد و اگر خودرویی ایمنی لازم را نداشته باشد، قطعا از شماره‌گذاری آن جلوگیری خواهد شد.» اما ماجرای این خودروی وارداتی که اگر نقص ایمنی داشته باشد جلویش را می‌گیرند کدام خودرو است؟

واردات خودروی هندی به قیمت جان مردم

اما ماجرای واردات خودروی هندی چیست که جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهار نظرش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی و برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «خودروی رنو که در هند و برزیل تولید می‌شود ناایمن است که شما(اشاره به وزارت صمت) به عنوان خودروی اقتصادی می‌خواهید وارد کنید. این خودرو اجازه تردد در بسیاری از کشورهای دنیا را ندارد زیرا که صفر ستاره ایمنی دارد! یا باید سقف واردات خودرو حذف شود یا بالاتر برود. با این سقف واردات و رقم پیشنهادی این شکل واردات به درد خودروی اقتصادی برای قشر متوسط نمی‌خورد!»

زمزمه‌های ورود خودروهای هندی به ایران از سال ۹۵ قوت گرفت اما وقتی این خودروها استانداردها را پاس نکردند به هرحال ماجرای ورودشان هم جدی نشد. در ضمن سال ۹۵ اوج شکوفایی واردات خودرو بود و احتیاج نبود از هند خودرویی وارد شود تا مثلا پای فرانسه در میان بود و پژو گل سرسبد واردات خودرو قرار گرفته بود.

اما آوردن لفظ واردات خودروی هندی، پای پلیس راهور را هم به میان کشید. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره واردات خودرو به کشور گفت: «امروز در هیچ جای دنیا خودروی ایمن کمتر از ۱۰ هزار دلار نداریم، اینکه می‌گویند می‌خواهند از هند خودروی ۶۰۰۰ دلاری بیاورند کار درستی نیست. صرفا اسم خودروی خارجی که ایمنی ایجاد نمی‌کند اگرنه همین پراید و تیبا را داشتیم و دیگر نیازی به واردات نبود. من شنیده‌ام چندین خودرو در هند دپو شده و قصد دارند که آنها را بیاورند! ما به طور قطع مخالف هستیم.»

حالا خودروی هندی ای که دنبالش بودند هم می‌گفتند استانداردهای ۸۵ گانه را هم پاس نکرده است!

آیین نامه واردات خودرو محرمانه است!

حالا همه این تفاسیری که از واردات خودرو شرح دادیم را داشته باشید تا به اصل ماجرا برسیم. وزیر صمت اعلام کرده است خودروهای وارداتی، شهریور امسال به ایران خواهند رسید! این موضوع در حالی است که هنوز از آیین نامه واردات خودرو خبری نیست و دو روز پیش هم در آخرین اظهارات درباره آیین‌نامه واردات خودرو اعلام شد، مجلس نیز از آئین نامه اطلاعی ندارد و نمی‌داند به چه شکل نوشته شده است!

روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین محرمانه آئین نامه واردات خودرو در دولت خبر داد. هنوز کسی از مفاد این آیین‌نامه واردات خودرو خبر ندارد که چه تعداد خودرو وارد خواهند شد؟ خودروی چند هزار دلاری بالاخره؟ ۱۰ یا ۲۰ یا ۲۵ هزار دلاری؟ از همه اینها گذشته ثبت سفارش واردات، پروسه گمرک و تایید و همه این موارد خود ماجرای طولانی است که مشخص نیست قرار است به چه صورت ظرف کمتر از یک ماه آزادسازی واردات خودرو صورت بگیرد و اصلا از کدام کشورها قرار بر واردات داریم؟ هند و روسیه؟ یا کشورهای اروپایی و آسیایی.

همان طور که می‌دانیم مشتریان خودرو از طرفداران بازار کره و ژاپن هستند و آیا با این رقم‌ها که هی اعلام شده و بعد تکذیب می‌شوند از این بازارها می‌شود واردات خودرو داشت؟

به هرحال واقعیت این است داستان آزادسازی واردات خودرو در ایران کلاف سردرگم و بهم پیچیده‌ای شده که در غیاب خودروسازان بزرگ و مشهور دنیا، بازار ما تبدیل به بازار خودروهای رتبه چندم چینی با قیمتی عجیبب و غریب شده است. در گزارش بعدی خودرویی حتما برای شما از حضور چینی‌های و مونتاژی‌ها با قیمت غیر اقتصادی در بازار داخلی می‌نویسیم.

منبع: تجارت نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.