چندی پیش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی تغییرات برای کنکور به تصویب رسید که این مصوبه موافقان و مخالفان زیادی را در پی داشته است.

آثار و پیامدهای «تغییر قواعد کنکور»

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس این طرح، ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود. از طرفی کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد، بنا به این مصوبه قرار بود در کنکور سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج سال دوازدهم و در کنکور ۱۴۰۵ به بعد معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده باشد.

با این وجود، سازمان سنجش در اطلاعیه ای اعلام کرد کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور امسال برگزار می‌شود، این درحالی‌ست که شورای عالی انقلاب فرهنگی در صدد اعمال تغییرات برای کنکور سال آینده است.

قدس آنلاین طی پرونده ای با عنوان آثار و پیامدهای «تغییر قواعد کنکور»، نظر جمعی از کارشناسان را در این رابطه جویا شده است. 

خبرنگار: عفت زارع 

معتقدم نگاه کنکور هنوز هم تک ساحتی است

حسینی، سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش:  

معتقدم نگاه کنکور هنوز هم تک ساحتی است. در واقع باید ساحت های مختلف فعالیت دانش آموزان را در نظر بگیریم و از این جهت تصمیمات کنکور نیاز به بازنگری دارد.

ما در اهداف و دستورالعمل ها مشکلی نداریم و در حقیقت مشکل در اجرای دستورالعمل هاست

عدالتجو، رئیس اداره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

ما در اهداف و دستورالعمل ها مشکلی نداریم و در حقیقت مشکل در اجرای دستور العمل هاست.  باید مشکلات را ریشه ای حل کرد و به استعدادها، علایق و توانمندی دانش آموزان توجه ویژه داشت.

تصمیم جدید درباره کنکور دانش آموزان ما را در سطوح و پایه های پایین تر نیز مورد تهدید قرار می دهد

صابری، معاون سابق متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

تصمیم جدید درباره کنکور سبب می شود بسیاری از مؤسسات آموزشی که در گذشته برای کنکور جولان می دادند، امروز دانش آموزان ما را در سطوح و پایه های پایین تر نیز مورد تهدید قرار دهند.

تغییرات جدید کنکور باعث می شود دانش آموزان با استعداد از مناطق محروم بیشتر جذب کنکور شوند

آزاد، استاد دانشگاه شریف: 

تغییرات جدید کنکور باعث می شود دانش آموزان با استعداد از مناطق محروم بیشتر جذب کنکور شوند و چون امکان خدمت در مناطق محروم را دارند، در آینده بیش از گذشته برای کشور مفید واقع شوند.

تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور هنوز قطعی نیست

محمدزاده، کارشناس آموزشی: 

هرچند که تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور هنوز قطعی نیست اما یک سری ابهامات دارد. از جمله اینکه آیا معدل امتحانات نهایی می تواند راهکار مناسب و عادلانه ای برای ورود به دانشگاه باشد؟

این طرح می تواند روی اعتماد به نفس دانش آموزان تاثیر منفی بگذارد

سعادت، روانشناس و مشاور تحصیلی: 

 نه تنها این طرح استرس دانش آموزان را کم نمی کند بلکه می تواند روی اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد. بنابراین به لحاظ بار روانی و بار علمی روش درستی نخواهد بود.

متاسفانه ساز و کارهای کنکور و آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته به نفع قشر متوسط باشد

ابرهیمی، استاد دانشگاه: 

متأسفانه ساز و کارهای کنکور و آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته به نفع قشر متوسط باشد. بنابراین باید ساز و کاری در نظر گرفته شود که آموزش در سراسر کشور یکسان شود.

با تغییرات جدید در کنکور، ناخودآگاه اثر روانی نامبارکی را در نظام تعلیم و تربیت نهادینه می کنیم

صدیقی، کارشناس آموزشی:

به نظر می رسد با تغییرات جدید در کنکور، ناخودآگاه اثر روانی نامبارکی را در نظام تعلیم و تربیت نهادینه کنیم و در واقع از این پس دانش آموز خود را رقیب همکلاسش می بیند نه تعامل گر اجتماعی.

استاندارد سازی سوابق تحصیلی کار بسیار سنگینی است

نیری، رییس سابق دانشگاه فرهنگیان: 

استاندارد سازی سوابق تحصیلی کار بسیار سنگینی است، مگر این که به عنوان یک پروژه بزرگ جزو دغدغه های کشور باشد و هم چنین در بحث توسعه متوازن همه دستگاه ها نقش خود را به  خوبی ایفا کنند.

دانش آموزان حاشیه شهر همچنان سهم کمتری در کنکور دارند

حسینی، کارشناس آموزشی و مسئول کمیسیون تخصصی حاشیه شهر مشهد:

تعداد افرادی که در حوزه مقابله با مافیای کنکور فعالیت می کنند به مراتب کمتر  از کسانی است که از مافیای کنکور سود می برند. بنابراین در تشریح سرطان مافیای کنکور می توان گفت که این مافیا گلبول های سفید تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیدا کرده و علیه آن سم ترشح می کند که به خنثی کردن تصمیمات کنکور می انجامد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.