پس از عقب ‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و اوج گیری مجدد طالبان در صحنه قدرت سیاسی افغانستان، بسیاری از ناظران و تحلیل گران، با توجه به این نکته که اساسا گروه طالبان با اصول و قواعد حکمرانی آشنا نیستند و بسیاری از ساختارهای مرتبط با این موضوع در افغانستان را نیز قبول ندارند و حتی حذف کرده‌اند، به طور خاص به این مسئله اشاره می‌کردند که احتمالِ انجام برخی اقدامات تنش‌زا از سوی آن ها (طالبان) در قبال کشورهای همسایه انتظار می‌رود

رعایت نکردن خطوط مرزی توسط طالبان باز هم منجر به درگیری شد

به گزارش قدس آنلاین، در این راستا ،ظهر دیروز درگیری مرزی بین نیروهای مرزبانی کشورمان با برخی نیروهای طالبان در منطقه مرزی هیرمند (نزدیک شهر دوست ‌محمد) رخ داده است. به تازگی نیز نیروهای طالبان در مجاورت مرزهای شرقی کشورمان، نوعی تنش مرزی را به واسطه اقدام به ایجاد راه سازی بدون هماهنگی با طرف ایرانی و توجه به قوانین بین المللی سبب شده بودند. البته که مدتی قبل‌ نیز اخباری مبنی بر تنش‌آفرینیِ نیروهای طالبان در مرزهای شرقی کشورمان و حتی درگیری آن ها با نیروهای مرزبانی ایرانی منتشر شد.در درگیری‌های دیروز نیز نیروهای طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌ محمد شلیک کرده‌اند و حجم آتش بین دو طرف برای دقایقی تشدید شده است.برخی منابع افغانستانی مدعی شده‌اند که در این درگیری یک نفر از طالبان کشته و یک نفر دیگر زخمی‌ شده‌ است. برخی اخبار رسیده به تسنیم نیز حاکی است که این درگیری بعد از تلاش برخی نیروهای طالبان برای برافراشتن پرچم طالبان در منطقه‌ای که خاک افغانستان نبوده رخ داده بود. پیگیری‌های تسنیم درباره جزئیات چرایی درگیری ساعتی پیش نیروهای مرزبانی ایران با طالبان، حاکی است که این رویداد بار دیگر به دلیل مراعات نکردن خط مرزی ایران و افغانستان توسط نیروهای طالبان رخ داده است. طی سال های گذشته در منطقه «شغالک» از توابع بخش مرکزی شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان، در داخل خاک کشورمان و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار احداث شده است، اما همچنان که چند ماه پیش نیروهای طالبان با رعایت نکردن این خط مرزی باعث درگیری شده بودند، این بار نیز با تجاوز به این منطقه منجر به تبادل آتش شده‌اند.نیروهای طالبان با درک غلط از خط مرزی تصور می‌کنند دیوار احداث شده، مرز بین ایران و افغانستان است حال آن که چنین نیست و طی ماه‌های گذشته مسئولان مرزبانی ایران سعی کرده‌اند آنان را درباره این موضوع توجیه کنند. با این حال   برخی نیروهای طالبان با وارد شدن به همین منطقه سعی می‌کنند روی کپری که در این محدوده (بین دیوارها و رودخانه) قرار دارد پرچم طالبان را نصب کنند که با واکنش متناسب نیروهای ایرانی مواجه می‌شوند و این مسئله منجر به تبادل آتش میان طرفین می‌شود.

نرمش طالبان در مقابل داعش

از سوی دیگر و در حالی که کشورهای منطقه تلاش می‌کنند تا بی‌ثباتی و ناامنی‌های افغانستان را به حداقل برسانند اما طالبان گفته که از زمان قدرت گیری خود در کابل، ۱۸۰۰ داعشی را از زندان های افغانستان آزاد کرده است. اقدامی که در تضاد با وعده‌های طالبان برای مبارزه با تروریسم بوده و می‌تواند منطقه را با بحران جدی مواجه کند. تقویت داعش در افغانستان سناریویی است که آمریکا از چند سال پیش برای ایجاد ناامنی در مرزهای ایران و روسیه و ‌آسیای مرکزی اجرایی کرده است و در واقع نرمش طالبان در مقابل این گروه تکفیری، بیش از همه برای خود دولت طالبان تهدید به شمار می‌رود، چرا که این اقدام، مشروعیت طالبان در داخل و عرصه بین‌المللی و همچنین قدرت این گروه برای ادامه حکومت داری در افغانستان را زیر سوال می‌برد و دود ناامنی ناشی از داعش، علاوه بر کشورهای منطقه به چشم حکومت امارت اسلامی نیز خواهد رفت و تنها طرفی که از این بازی خطرناک سود می‌برد آمریکاست که با کمترین هزینه می‌تواند به رقبایش ضربه بزند.

انتهای پیام

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی مختاری 291 ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    با سلام. طالبان امروز خیلی ضعیف است چون حکومت شان تازه شکل گرفته؛ و با اینکه اینقدر ضعیف هستند باز هم گستاخی می کنند؛ اما همینکه قدرتمند شدند شک نکنید که به صورت رسمی به ایران حمله می کنند؛ پس بنابراین تا دیر نشده شرشان را از سر هر دو ملت ایران و افغانستان کم کنید؛ اگر دیر بجنبیم پشیمانی سختی یقۀ همۀ ما را می گیرد.