معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه قسمت مهمی از سلامت خون به سوالات و ارزیابی پزشک و بخش دیگر به صداقت فرد اهدا کننده در پاسخ به سوالات پزشک مربوط می‌شود، گفت: براساس گزارش‌ها و مستندات سازمان جهانی بهداشت خونی که در ایران مصرف می‌شود یکی از سالم­ترین خون‌ها در تمامی دنیاست.

افزایش نذر خون در دهه اول محرم/ امکان اخذ نوبت اینترنتی برای اهدای خون

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مجید مسلمی با بیان اینکه بهار امسال، با خروج از پیک‌های کرونا اهدای خون شهروندان در کل کشور و به خصوص تهران نسبت به سال گذشته افزیش قابل توجهی داشت، اظهار کرد: این امر موجب شد تا بتوانیم برای اولین بار از ابتدای سال تا کنون توزیع صددرصدی خون برای بیمارستان‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر حتی برای عمل‌های جراحی الکتیو هم که ضرورت اورژانس نیست، فراورده‌های خونی خوبی تامین کرده و ذخایر خوبی برای کشور رقم خورده است.

گرمی هوا، شیوع مجدد کرونا و کاهش مراجعات برای اهدای خون

مسلمی با بیان اینکه الان میزان ذخایر خون استان تهران مطلوب است، اما کاهش مراجعه مردم می‌تواند به راحتی این ذخایر را کم کند، تصریح کرد: متاسفانه در طول یک ماه اخیر، حضور مردم به واسطه گرمای شدید هوا و همچنین شیوع مجدد موج جدید کرونا کاهش پیدا کرده است.

وی با یادآوری اینکه هر گاه میزان ذخایر خونی در وضعیت بحرانی قرار گیرد، اطلاع رسانی کرده و از مردم تقاضای اهدای خون می‌کنیم، گفت: همیشه مردم به بهترین شکل ممکن پاسخ­گوی این نیاز ما بوده­‌اند و امیدواریم این­‌بار نیز با وجودی سختی مراجعه و بیماری کرونا دعوت ما را اجابت کنند.

افزایش نذر خون در دهه اول محرم

مسلمی با اشاره به اینکه تعطیلات پیش­‌رو مشکلی به لحاظ کاهش ذخایر خونی ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: در دهه اول محرم به واسطه نذر خون میزان مراجعه و به دنبال آن اهدای خون نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه عواملی همچون دمای هوا و گرما، موج‌های کرونا، تعطیلات در وسط هفته و ... در میزان مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون اثر می‌گذارد، یادآور شد: هر چه مردم سهولت بیشتری در مراجعه به پایگاه‌ها داشته باشند، زودتر نیز برای اهدای خون اقدام می‌کنند. اکثر مردم به صورت کاملا داوطلبانه و انگیزه‌های انسان دوستانه برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.

بررسی ممنوعیت‌های اهدای خون

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به ممنوعیت‌های اهدای خون، توضیح داد: ممنوعیت در اهدای خون شامل دو مبحث می‌شود؛ یکی نگرانی در مورد سلامت فرد اهدا کننده و دیگری سلامت شخص گیرنده خون.

وی در خصوص ممنوعیت در فرد اهدا کننده خون، گفت: در ابتدا اهدا کننده توسط پزشک اهدا معاینه می‌شود و پس از بررسی کردن برخی شاخص‌های سلامتی مثل وزن، درجه حرارت، فشارخون، بیماری‌های قلبی، عروقی و نیز سوالاتی در خصوص برخی از بیماری‌ها، در صورت تایید پزشک می‌تواند خون اهدا کند.

مسلمی با اشاره به برخی بیماری‌ها که می‌تواند گیرنده خون را مبتلا کند، تصریح کرد: برای اطمینان از سلامت فرد اهدا کننده خون و دریافت خون سالم از اهدا کننده، سوالاتی در خصوص بیماری‌هایی مانند هپاتیت B، ایدز، اچ‌آی‌وی (HIV) و بیماری‌های مقاربتی پرسیده می‌شود. سوابق مسافرت فرد به مناطق مالاریا خیز و داروهای مصرفی شخص بررسی می‌شوند. هدف از همه این اعمال این است که تا جای ممکن خون سالم تهیه شود.

وی یادآور شد: سوال‌های که پزشک می‌پرسد بیشتر در جستجوی دوره پنجره یا کمون بیماری است، یعنی فاصله زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا زمانی که از طریق آزمایش‌ها قابل شناسایی باشد.

او با اشاره به اینکه در ویزیت پزشک معمولا تنها حدود ۱۰ درصد افراد به طور موقت یا دائم از اهدای خون منع می‌شوند، یادآورشد: اکثر این افراد به دلایل موقتی تا مدت کوتاهی از اهدای خون منع می‌شوند، اما بعد از گذشت چند ماه به چرخه اهدای خون باز می‌گردند.

خون‌های اهدایی در ایران از سالم­‌ترین خون‌های دنیا

مسلمی با بیان اینکه قسمت مهمی از سلامت خون به سوالات و ارزیابی پزشک و بخش دیگر به صداقت فرد اهدا کننده در پاسخ به سوالات پزشک مربوط می‌شود، گفت: براساس گزارش‌ها و مستندات سازمان جهانی بهداشت خونی که در ایران مصرف می‌شود یکی از سالم­ترین خون‌ها در تمامی دنیاست، ولی بخاطره دوره پنهان بیماری‌ها در همه کشورها خطر بسیار کمی همچنان باقی خواهد ماند؛ لذا تمام تلاش پزشکان بر استفاده از فراورده‌های خونی است که بسیار ضروری و مهم هستند، نه تزریق مداوم خون.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر سوالات پزشک، روی تمامی خون‌های اهدایی آزمایش‌های دقیقی انجام می‌شود تا از سلامت خون از نظر بیماری‌هایی مانند هپاتیت، ایدز، ویروس پاپیلومای انسانی و بیماری‌های مقاربتی اطمینان حاصل شود. بعد از تایید سلامت خون برای بیمارستان‌ها و اورژانس ارسال خواهد شد.

مسلمی در انتها یادآور شد: افراد برای پیشگیری از اتلاف وقت، می‌توانند از طریق سایت سازمان انتقال خون، نوبت اینترنتی دریافت کنند. همچنین می‌توانند به صورت حضوری با همراه داشتن کارت ملی به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند و در کمتر از نیم ساعت اهدای خون انجام شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.