یکی از تهیه‌کنندگان حوزه سینما که چندی پیش تهیه‌کنندگی نماهنگ «مسافران خورشید» را برعهده داشته از مصائب و سختی‌های تولید این اثر موسیقایی ویژه ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) سخن گفت.

چالش‌های ساخت یک نماهنگ محرمی

به گزارش قدس آنلاین، جواد آشتیانی، تهیه‌کننده نماهنگ «مسافران خورشید» که طی روزهای گذشته از سوی مرکز موسیقی مأوا پیش روی مخاطبان قرار گرفت، درباره جزئیات ساخت و تولید این پروژه موسیقایی – تصویری بیان کرد: کارهایی با این حال و هوا را نمی‌توان به عنوان یک نماهنگ ساده نگاه کرد و ما باید تحقیقاتی انجام می‌دادیم و آداب آن زمان و لباس‌های آن موقع را پیدا می‌کردیم.

آشتیانی با اشاره به مقدمات ساخت این نماهنگ گفت: ما به همراه آقای ملاقلی‌پور از سال گذشته به دنبال تولید اثری مناسبتی بودیم. ابتدا طرح‌هایی برای عید غدیر آماده کردیم که با یکی از آن‌ها نیز از طرف سازمان اوج موافقت شد ولی به مرور زمان آن پروژه عملی نشد و تصمیم گرفتیم نماهنگی محرمی تولید کنیم که پس از پیشنهاد بچه‌های مأوا این ایده پذیرفته شد و با اندکی تغییرات کار تولید شد. پروسه ساخت این اثر کمتر از دو ماه زمان برد. فیلمبرداری دو روز در بیابان‌های جاده تهران- قم و دو روز در شهرک سینمایی غزالی انجام شد. البته کار کردن در لوکیشن بخش بیابانی بسیار سخت بود؛ چون هیچ کنترلی نسبت به وضعیت آنجا نداشتیم و گرمای هوا نیز بسیار آزاردهنده بود. با این حال چون شرایط خوبی داشت در همان بازدید اول، صحنه و شرایط خاص آنجا مورد استقبال گروه قرار گرفت و همان جا کار را فیلمبرداری کردیم.

تهیه‌کننده «مسافران خورشید» با اشاره به چالش‌های تولید نماهنگ مذهبی – تاریخی اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی مسئله تاریخی بودن کار بود. کارهایی با این حال و هوا را نمی‌توان به عنوان یک نماهنگ ساده نگاه کرد و ما باید تحقیقاتی انجام می‌دادیم و آداب آن زمان و لباس‌های آن موقع را پیدا می‌کردیم. یکی دیگر هم این بود که شرایط بیابانی بود و گروه باید در گرمای شدید کار می‌کرد. زمانی که ما شروع به فیلمبرداری کردیم، اوج گرمای تابستان بود.

آشتیانی ادامه داد: ما برای این شعر باید از حیوانات مختلف استفاده می‌کردیم و تجهیزات زیادی همراه گروه می‌کردیم. یکی از سختی‌های کار با حیوانات بود. حتی تأمین آب برای آنها کاری سخت بود و اگر تشنه می‌ماندند امکان استفاده از آنها وجود نداشت. مثلاً اسب‌ها در طول روز ۱۸۰ لیتر آب لازم داشتند.

تهیه‌کننده «مسافران خورشید» درباره چالش زمان برای رساندن کار به محرم هم توضیح داد: ما خرداد کار را شروع کردیم و سه هفته پیش تولید فشرده داشتیم. اما به این دلیل که پروژه تاریخی و سنگین بود مجبور بودیم از افرادی استفاده کنیم که در امر سینما پخته‌تر و حرفه‌ای‌تر هستند. به همین دلیل نیز در بخش‌های مختلف فیلمبرداری، گریم، طراحی لباس و صحنه از گروه‌های حرفه‌ای استفاده کردیم.

وی بیان کرد: معمولاً در نماهنگ‌ها یک نفر چند کار را انجام می‌دهد ولی برای این اثر نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم، به همین دلیل هم بچه‌های صحنه، گریم یا فیلمبرداری تیم‌های کامل و مجهزی بودند. در حقیقت یکی از مشکلات‌مان این بود که فیلمبرداری به خاطر پیش تولید دیر شروع شد و برخلاف برنامه‌ریزی پس تولید کار مقداری کم بود.

آشتیانی افزود: اگر زمان‌مان فشرده نمی‌شد و کمی زودتر می‌توانستیم کار را پخش کنیم نتیجه بهتر هم می‌شد. البته زمانی که با برنامه «مخاطب خاص» صحبت کردیم به ما اعلام کردند که یا باید شب جمعه پخش شود یا بعد از دهه اول محرم که زمان بعد از دهه خیلی مناسب نبود و ما این زمان را انتخاب کردیم.

تهیه‌کننده «مسافران خورشید» در رابطه با استفاده از شاعر کار برای نریشن روی نماهنگ نیز عنوان کرد: از ابتدا قرار بود آقای برقعی نریشن را بخواند و چون مسلط هم بودند، شعرخوانی ایشان روی نماهنگ خوب نشسته بود.

آشتیانی در پایان با اشاره به نظرات مخاطبان پس از پخش نماهنگ هم گفت: خوشبختانه بازخوردها خوب بود، هم مردم عادی و هم افراد متخصصی که کار را دیدند آن را دوست داشتند و در نتیجه کلیت اثر با اقبال مواجه شد. حال و هوای کار از نظر همه خوب بود و حس مثبتی از آن می‌گرفتند. اگرچه خودمان قبول داریم که این کار قابل نقد است و در جاهایی نسبت به مطلوب ما فاصله دارد، اما در مجموع نظر منفی در خصوص نماهنگ ندیده‌ایم.

گفتنی است فواد سمیعی آهنگسازی «مسافران خورشید» را برعهده داشته است و محرم زینال‌زاده، سیامک ادیب، صدر علیمحمدی، علی‌اصغر افشار، یاسمین رستمی، بنیامین رستمی، سلدا رقیبی، محمدطاها حاجی‌قلی و هستی طرزی بازیگران آن هستند. دیگر عوامل تولید این اثر عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: هادی شلالوند، طراح گریم: علی بهرامی‌فر، طراح صحنه: محسن غلامی، طراح لباس: سمانه حسینی، مدیرتولید: مهدی شایقی، برنامه‌ریز: علیرضا افراز، صداگذار: امیر اسماعیلی، طراح لوگو: محمد اسفندیاری، عکاس: رضا علیقلیان.

«مسافران خورشید» به نویسندگی و کارگردانی علی ملاقلی پور، شعر سید حمیدرضا برقعی و تهیه‌کنندگی جواد آشتیانی در مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.