با پایان یافتن دهه اول محرم توجه به موسم اربعین رو به افزایش است و اشتیاق روزافزون مردم برای زیارت اربعین از هم اکنون خود را نشان می‌دهد.

به گزارش قدس آنلاین، همزمان خبرها حکایت از تصمیم مسئولان و دستگاه‌های مرتبط برای آسان کردن سفر اربعین و برگزاری آیین پیاده‌روی آن به‌صورت گسترده دارد.
دو سال غیرممکن بودن حضور زائران و شیعیان دیگر کشورها در عراق برای حضور در پیاده‌روی اربعین، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دینی جهان را به محاق برد، گرچه مردم عراق براساس باور عمیق و سنت تاریخی خود زیارت اربعین را باشکوه بجا آوردند.

میراث ناملموس انسانی
افزون بر یک دهه برگزاری زیارت اربعین به‌صورت بین‌المللی با حضور شیفتگان و محبان اهل بیت(ع) از تمامی نقاط جهان و مشارکت چشمگیر و برجسته مردم ایران که بیشترین جمعیت زائر را به خود اختصاص می‌دادند، همبستگی کم‌نظیری در میان ملت‌های مسلمان شیعه ایجاد کرد.
برگزاری هر ساله زیارت بزرگ اربعین در قالب پیاده‌روی از نجف تا کربلا و با مشارکت نزدیک به ۱۰ میلیون نفر رفته رفته به یک پدیده جهانی تبدیل شد و در شمار آیین‌های برجسته ادیان در میان ملت‌های جهان به شمار آمد.

این اتفاق سترگ که حول محور محبت و عشق به فرزند رسول خدا(ص) برپا می‌شد، عملاً به یک جنبش بزرگ انسانی مبتنی بر محبت و رواداری و دیگردوستی تبدیل شده بود تا آنجا که سازمان یونسکو بازوی علمی فرهنگی ملل متحد آن را در زمره میراث ناملموس انسانی بشر به ثبت رسمی رسانید.

زیارت اربعین در اوج ناامنی‌های داعش در عراق با استقبال بیشتر زائران برگزار شد و فضایی را ایجاد و پشتیبانی کرد که به پیشروی گروه‌های تروریستی و تکفیری لجام زد. پدیده بی‌مانند پیاده‌روی اربعین با وجود صلح آمیز بودن و تجلی همزیستی ملت‌ها، جلوه‌ای از قدرت نرم و بیداری اسلامی و آگاهی مکتبی بود که حتی در خاموش‌سازی برخی فتنه‌ها در عراق مؤثر واقع شد.

این دستاوردها، دشمنان بسیاری در داخل و خارج از عراق دارد که به روشنی برای خاموش کردن قدرت اربعین و همبستگی اسلامی و پیوند ایران و عراق و حضور مفاهیم انقلاب اسلامی اقدام می‌کنند و سهم زیادی در کند کردن و دشوار نمودن امر زیارت دارند که باید مورد توجه مسئولان کشورمان قرار گیرد.

در این راستا برنامه‌ریزی‌های مقامات و سازمان‌های مسئول کشور باید از دقت و جامعیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار باشد. نخست آنکه در حال حاضر به‌خاطر شرایط ملتهب سیاسی در عراق و پایان یافتن دوره قانونی کابینه و اختلاف و تنش میان احزاب سیاسی، هیچ دولت رسمی در آن مسئولیت ندارد و اداره اوضاع به‌ صورت موقت با سرپرستی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر انجام می‌شود و بدیهی است که نوعی خلأ و نبود پاسخگویی از سوی نهادهای عراقی قابل پیش بینی است. تجربه‌ و مشاهدات زائران ایرانی نشان داده در برخی حوزه‌های مورد نیاز درعمل هیچ حضور دولتی در عراق وجود ندارد. همین وضعیت باید بررسی و مراقبت مسئولان ایرانی را نسبت به تعهدات و پیگیری‌های طرف عراقی بیشتر کند.

رسیدن به اهداف متعالی
برای ساماندهی زیارت اربعینِ امسال تاکنون دستِ‌کم دو نشست به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی برگزار شده که توجه عالی‌ترین سطوح کشور برای آسان شدن زیارت را نشان می‌دهد. همچنین تماس های بسیاری میان وزیران خارجه و کشور با همتایان عراقی در این رابطه برقرار شده است، اما با وجود همه این موارد برگزاری نشست‌های مستمر و مشترک تا اربعین و بلکه تشکیل ستاد، قرارگاه یا اتاق عملیات اربعین میان دو کشور ضروری به نظر می رسد.

واقعیت آن است که زائران ایرانی اربعین پس از فائق آمدن بر هزینه های اولیه سفر تا مرزهای زمینی و هوایی که هر ساله نبود نظارت و افزایش قیمت آن‌ها آزار دهنده‌تر می‌شود، با آشوب گسترده‌ای در حمل و نقل در خاک عراق مواجه می‌شوند که به اذعان بیشتر زائران از تلخی‌هایی است که به عشق زیارت اعتاب همه آن را بر خود هموار می‌کنند. در حالی که ساماندهی این مسئله امر دشوار و غیرممکنی به نظر نمی‌رسد اما خبری از ورود و مذاکرات وزارت راه ایران و عراق در این رابطه نیست و طبعاً باید شاهد سختی‌های بیشتری در این مسیر باشیم.

به گفته دست اندرکاران، تلاش می‌شود امسال نزدیک به ۵ میلیون نفر در موسم اربعین به عراق اعزام شوند که رقم بی سابقه‌ای است؛ چرا که حداکثر زائران سال های قبل ۳ میلیون نفر بوده است. تحمیل بیش از حد گنجایش و توان مردم عراق که بدون هیچ حمایت دولتی قرن‌هاست پذیرای زائران اربعین هستند، ممکن است به برهم خوردن نظم و سنت و کاهش کیفیت زیارت بینجامد و از این رو دقت، هوشمندی، واقع گرایی و جامعیت در برنامه‌ریزی ها ضروری است.

عمق بخشی به معرفت، اصلاح رفتارها، گسترش بیداری و همبستگی میان پیروان اهل بیت(ع) و ملت‌های شرکت‌کننده در پیاده‌روی و زیارت اربعین رکن دیگری است که نیازمند تفکر و اقدام است. عزاداری حسینی در طول تاریخ به همت عالمان و اندیشمندان از گزند انحراف و تحریف مصون مانده است و آیین‌های اربعین هم نیازمند تبیین برای زائران است تا به اهداف متعالی خود نائل شود.

این موارد بخشی از مسائل لازم به توجه توسط بخش‌های مسئول و مشارکت کننده در برگزاری زیارت پیش روی اربعین است و طبعاً به مطالعات بیشتری نیازمند است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.