حادثه مرگباری که در کارناوال هالووین در سئول رخ داد و به کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر منجر شد که اتفاقا ۴ نفر آن‌ها ایرانی بودند، بهانه‌ای شد تا به تاریخچه این جشن و چرایی جاخوش کردن آن در فرهنگ ایران بپردازیم.

ایرانی‌ها پیگیرترین طرفداران هالووین!

به گزارش قدس آنلاین، هالووین جشنی است که در ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود و در سال‌های اخیر به مراسمی جهانی بدل شده‌ که به ایران نیز راه پیدا کرده است. در ادامه به تاریخچه این جشن و چرایی استقبال مردم از آن می‌پردازیم.

ریشه تاریخی جشن هالووین

پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهند که هالووین امروزی تا حد زیادی برگرفته از اداب و رسوم و اعتقادات ملت‌های سلتی است. این جشن ارتباط نزدیکی با فستیوال سلتیکی سوون دارد که در ایرلند قدیم همزمان با پایان تابستان برگزار می‌شد.

جشن سوون درواقع یکی از روزهای مهم در تقویم قرون وسطایی گالی‌ها بود که در ۳۱ اکتبر در ایرلند، اسکاتلند و جزیره من برگزار می‌شد. این جشن درواقع پایان فصل برداشت و آغاز زمستان یا نیمه تاریک سال است و به اعتقاد گذشتگان روز اعتدال نامیده می‌شود، یعنی روزی که مرز بین این جهان و جهان دیگر بسیار باریک می‌شود و ارواح به راحتی می‌توانند در دنیا رفت و آمد کنند. در جشن سوون اعتقاد بر این بود که این ارواح باید آرامش می‌یافتند تا مردم از دام ان‌ها در زمستان رها شوند، بنابراین مقداری غذا و نوشیدنی و محصولات کشاورزی خود را خارج از خانه برای آنها کنار می‌گذاشتند.

این فستیوال از قرن ۱۶ در ایرلند، اسکاتلند و جزایر من و ولز با پوشیدن نقاب و قاشق زنی همراه شد. افراد در این مراسم با لباس‌های مبدل به خانه‌ها می‌رفتند و در ازای دریافت غذا، دعا یا آهنگ می‌خواندند تا ارواح را از آن خانه دور کنند!

این رسومات خرافی تحت تاثیر مسیحیت کمی رنگ و بوی معنویت به خود گرفت. هالووین امروزی در واقع در شب قبل از اعیاد بزرگ مسیحیان یا روز همه مقدسین برگزار می‌شود که در گذشته نیز رسم بر آن بوده که آن را با شب زنده داری به صبح برسانند.

در پایان قرن دوازدهم این مراسم در سرتاسر اروپا به رسمی همگانی تبدیل شد و آداب جدیدی همچون به صدا در آوردن ناقوس کلیسا، رژه مردان سیاه پوش و... در طول تاریخ به آن افزوده و کم شد تا به شکل کنونی درآمد، جشنی که نه شبیه یک رسم سنتی و خرافی است نه اعمال معنوی دارد، بلکه تماما در اختیار نظام لیبرال است و جز سرگرمی نتیجه‌ای دیگر به دنبال ندارد.

اما چرا این جشن با ریشه و تاریخچه‌ای که از ایران دور است ، به فرهنگ غنی ما نفوذ پیدا کرده؟ تا حدی که این روزها شاهد هستیم که فروشگاه‌ها به فروش وسایل هالووین مشغول می‌شوند و از روزها قبل تم هالووینی را می‌توان در رستوران‌ها و کافه‌های مناطق مرفه مشاهده کرد!

ایرانی‌ها پیگیرترین طرفداران هالووین!

رواج هالووین از چهارچوب خانه‌های شمال شهر فراتر رفته و کم‌کم پای خودش را به مکان‌های عمومی باز کرده‌است. قنادی‌ها در این ایام به پخت کیک و شیرینی هالووینی می‌پردازند، آرایشگاه‌های زنانه به گریم‌های هالووینی مشغول می‌شوند، واینرها و بلاگرها طوری پست و استوری می‌گذارند که انگار هالووین واقعا بخشی از فرهنگ ایران است، نه یک رسم وارداتی و بی‌اساس!

ایرانی‌ها پیگیرترین طرفداران هالووین!

ایرانی‌ها پیگیرترین طرفداران هالووین!

این نفوذ و همه گیری تاجایی ادامه پیدا کرد که امروز باخبر شدیم در میان کشته شدگان کارناوال هالووینی سئول، ۵ ایرانی نیز حضور داشتند!

این اقبال فزاینده به سمت این جشن غربی درحالی دارد اتفاق می‌افتد که اتفاقا بسیاری از رسوم ایرانی و اصیل ما رو به فراموشی رفته است. آداب و رسوم اصیل چهارشنبه سوری جای خودش را به یک جنگ داخلی تمام عیار داده که هرساله چندنفری را هم به کام مرگ می‌کشاند! بسیاری از رسومات باستانی ایرانی نیز فراموش شده و غیرمرسوم به نظر می‌رسند!

علی رغم تاکیدات چندین باره مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ فرهنگ غربی ، واکنش و عملکرد قابل توجهی از سوی متولیان فرهنگ کشور نسبت به این مساله مشاهده نکردیم، در حالی که برگزاری هالووین و کریسمس و جشن عید پاک از مصادیق بارز نفوذ فرهنگ غربی به کشور به حساب می‌آیند.

ایرانی‌ها پیگیرترین طرفداران هالووین!

چرا ایرانی‌ها به این جشن اقبال نشان می‌دهند؟

در باغ سبزی که غرب و امریکا برای ایرانی‌ها در اغلب فیلم و سریال‌هایش نشان می‌دهد، ناخوداگاه بسیاری از ایرانی‌ها را به فرهنگ آن‌ها متمایل می‌کند. کسانی که نسبت به فرهنگ غنی کشورشان آگاهی ندارند اما از تاریخ دقیق ولنتاین و هالووین و کریسمس باخبرند، به راحتی در دام این هجوم فرهنگی می‌افتند.

اما همه تقصیرها هم متوجه مردم نیست. وقتی متولیان فرهنگی، به خصوص فیلم‌سازان، علاقه‌ای به نمایش رسومات فرهنگی نشان نمی‌دهند، فاصله با آداب و رسوم و سنت‌های کهن کشور، نسل به نسل افزایش پیدا می‌کند.

باید برای خانواده‌هایی که برای عکاسی از فرزندشان با تم هالووین از روزها قبل وقت رزرو می‌کنند برنامه‌ریزی کنیم تا آن‌ها را با رسومات سنتی ایرانی آشنا و نسبت به تهدید نفوذ فرهنگ غرب آگاه کنیم. عدم رسیدگی به این موضوع نتیجه‌ای جز داغ شدن بازار فروش نقاب و لباس مبدل وارداتی و از رونق افتادن دورهمی‌های خانوادگی ایرانی نخواهد داشت.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.