وزیر خارجه روسیه گفت که آمریکا به دنبال تضعیف روابط اتحادیه اروپا و مسکو در زمینه‌های اقتصادی و نظامی است.

لاوروف: واشنگتن به دنبال تضعیف روابط اتحادیه اروپا-مسکو است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری تاس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: اروپایی‌ها همین الان هم بیشتر از آمریکایی‌ها از بابت تحریم‌ها علیه روسیه در عذاب هستند. تعداد بی‌شماری از اقتصاددان‌ها نه در روسیه بلکه در غرب هستند که به نتیجه رسیده‌اند هدف آمریکا از میان برداشتن کامل اقتصاد اروپاست.

وی ادامه داد: منافع آمریکا در تضعیف نظامی اروپاست و برای این کار فشارش را بر اتحادیه اروپا حفظ می‌کند تا کشورهای عضو را مجبور سازد به اوکراین سلاح بفرستند و در ازای آن انبارهای مهمات و تسلیحات اروپا را با سلاح آمریکایی پر می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه صحبت‌هایش گفت، واشنگتن برای ترغیب چنین سیاستگذاری، از نتیجه‌گیری‌های خودخواهانه نمونه‌های ایدئولوژیکی برتری استفاده می‌کند.

اخیرا نیز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که آمریکایی‌ها با فروش گاز به اروپایی‌ها آن هم به قیمت گزاف پول خوبی به جیب زده‌اند.

لاوروف همچنین ادامه داد: اوضاع کنونی پیرامون اوکراین مشابه به دوران بحران موشکی کوباست و ما داریم درباره تهدیدهای مستقیم علیه حق امنیت روسیه در مرزهایش صحبت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بحران موشکی کوبا و اوضاع کنونی پیرامون اوکراین مشابه هستند، گفت: هم در ۱۹۶۲ و هم در حال حاضر ما درباره ایجاد تهدیدهای مستقیم علیه امنیت روسیه در مرزهایش صحبت می‌کنیم. امروزه تسلیحاتی به اوکراین وارد می‌شوند که تهدید علیه روسیه هستند. روسیه هنوز تمایل ایالات متحده و متحدانش برای نشان دادن مسئولیت به منظور حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین را ندیده است.

این دیپلمات ارشد روسیه افزود: تفاوت این است که در سال ۱۹۶۲، نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی و جان اف. کندی، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده قدرت نشان دادن مسئولیت و هوشمندی را پیدا کردند اما اکنون از واشنگتن و متحدانش هنوز چنین تمایلی نمی‌بینیم. نمونه‌های زیادی وجود دارد. برای مثال شانس مذاکراتی که در اواخر ماه مارس ۲۰۲۲ در نشست استانبول ارائه شد به دستور مستقیم واشنگتن از بین رفت.

لاوروف گفت: روسیه همواره آماده گوش دادن به شرکای غربی بوده؛ اگر آنها پیشنهاد برگزاری گفت‌وگو در مورد تنش‌زدایی با در نظر گرفتن منافع مسکو را ارائه کنند.

وی ادامه داد: آمادگی روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کشور برای مذاکره در مورد اوکراین بدون تغییر باقی مانده است. ما همیشه آماده شنیدن پیشنهاداتی خواهیم بود که شرکای غربی‌مان برای تنش‌زدایی دارند. به همین دلیل، اگر با پیشنهادهای واقع‌بینانه بر اساس اصول برابری و احترام به منافع یکدیگر روبرو شویم، آنها را می‌پذیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.