۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 823746

گروهی از دانشمندان هشدار داده‌اند که نشانه‌های حیاتی زمین به چنان وضعیت وخیمی رسیده‌اند که بشریت به طور واضح با یک وضعیت اضطرار اقلیمی/ آب و هوایی(climate emergency) مواجه شده است.

زمین وارد وضعیت اضطرار شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اس اف، محققان در این گزارش ویژه اعلام کردند که ۱۶ علامت حیاتی سیاره‌ای از ۳۵ علامت حیاتی که تغییرات آب و هوایی را دنبال می‌کنند، در بالاترین حد خود قرار دارند و به همین دلیل زمین وارد سطح "کد قرمز"(code red) شده است. "کد قرمز" یک هشدار یا تهدید امنیتی بسیار جدی است.

داده‌های جدید امواج گرمای مکرر و شدید، افزایش از بین رفتن جهانی پوشش درختان به دلیل آتش سوزی و شیوع بیشتر ویروس دنگی را که توسط پشه منتقل می‌شود، نشان می‌دهد.

یک گروه بین‌المللی از محققان دانشگاه ایالتی اورگان اظهار کرده‌اند که سطح دی اکسید کربن اتمسفر به ۴۱۸ قسمت در میلیون رسیده است که بالاترین رکورد در تاریخ است.

پروفسور "ویلیام ریپل"(William Ripple) نویسنده اصلی این مطالعه گفت: به همه این آتش سوزی‌ها، سیل‌ها و طوفان‌های عظیم نگاه کنید. شبح تغییرات آب و هوایی پشت درب است و به شدت می‌کوبد.

پروفسور ریپل و همکارانش مطالعه خود را با عنوان "هشدار دانشمندان جهان در مورد یک وضعیت اضطراری آب و هوایی ۲۰۲۲ " در مجله "BioScience" منتشر کردند. نویسندگان این مقاله را با نوشتن این جمله آغاز کردند: ما اکنون در وضعیت کد قرمز سیاره زمین هستیم. بشریت بدون تردید با یک وضعیت اضطراری آب و هوایی مواجه است. با افزایش فزاینده فجایع مرتبط با آب و هوا، مقیاس رنج‌های ناگفته بشر، که در حال حاضر بسیار زیاد است، به سرعت در حال افزایش است. بنابراین، ما از دانشمندان، شهروندان و رهبران جهان می‌خواهیم این گزارش ویژه را بخوانند و سریعا اقدامات لازم را برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی انجام دهند.

محققان در این گزارش داده‌های تحقیقات قبلی را که پنج سال پیش توسط بیش از ۱۵ هزار دانشمند در ۱۸۴ کشور امضا شده بود، بررسی کردند.

"کریستوفر ولف"(Christopher Wolf) محقق مقطع فوق دکتری گفت: همانطور که داده‌های افزایش سالانه بلایای آب و هوایی نشان می‌دهند، اکنون در میان یک بحران آب و هوایی بزرگ قرار داریم که اگر به انجام کارها به روشی که قبلاً انجام می‌دادیم، ادامه دهیم بدتر از این اتفاق میفتد. ما از دانشمندان و همکارمان می‌خواهیم تا در حمایت از رویکردهای پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های آب و هوا و محیط‌زیست به ما بپیوندند.

"سلیمول هوک"(Saleemul Huq) از دانشگاه بنگلادش گفت: تغییر آب و هوایی یک مسئله مستقل نیست. این بخشی از یک مشکل سیستمیک بزرگتر از حد اکولوژیکی است که در آن تقاضای انسان از ظرفیت احیا کننده زیست کره فراتر رفته است. برای جلوگیری از رنج‌های بیشتر، باید از طبیعت محافظت کنیم، سهم عظیم انتشار سوخت‌های فسیلی را حذف کنیم و از سازگاری‌های اقلیمی منصفانه اجتماعی با تمرکز بر مناطق کم‌درآمد که آسیب‌پذیرترین هستند، حمایت کنیم.

گزارش آنها اشاره می‌کند که در طول سه دهه گذشته و از زمانی که بیش از ۱۷۰۰ دانشمند هشدار اولیه دانشمندان جهان به بشریت را در سال ۱۹۹۲ امضا کردند، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

"توماس نیوسام"(Thomas Newsome) از دانشگاه سیدنی گفت: در حالی که دمای زمین در حال افزایش است، فرکانس یا بزرگی برخی از انواع بلایای آب و هوایی ممکن است در واقع در حال افزایش باشد. ما از دانشمندان همکار خود در سراسر جهان می‌خواهیم که در مورد تغییرات آب و هوایی صحبت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.