سخنگوی دولت آلمان با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا، گفت که این کشوراقدامات بیشتری علیه ایران را بررسی می‌کند.

آلمان: برلین اقدامات بیشتری علیه ایران را بررسی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت، سخنگوی دولت آلمان امروز با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران گفت که آلمان «قویا»، آن‌چه «سرکوب خشونت‌بار معترضان توسط نیروهای امنیتی و سرکوب روزنامه‌نگاران» عنوان شده را محکوم می‌کند.

این سخنگوی دولت آلمان افزود، برلین از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال می‌کند و اقدامات بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند. او به بازه زمانی مشخصی برای انجام گرفتن این اقدامات اشاره نکرد.

اظهارات این مقام آلمانی در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز در نشست خبری‌اش، در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی در ارتباط با اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در پی تحولات داخلی در این کشور و نوع نگاه ایران به این اقدامات آمریکا و اروپا گفت: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات آنها در ارتباط با ایران اقداماتی غیر سازنده و ناشی از درک نادرست آنها از تحولات داخلی ایران است و این موضوع در راستای استمرار سیاست‌های غلط آنها در مورد ایران است. اینکه آنها هر موضوعی را بهانه قرار می‌دهند تا اقدام به اعمال تحریم علیه دولت و ملت ایران کنند ادامه رویکرد غلط گذشته است.

کنعانی ادامه داد: آنها در مقطعی با درک واقع بینانه از بی اثر بودن اعمال تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفت‌وگو و مذاکره با ایران شدند. در روند مذاکرات باز به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که احیانا رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد آنها دوباره دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خود در پیگیری روند گفت‌وگوها و تفاهم با ایران شدند و اکنون نیز با نگاه توام با محاسبات غلط دوباره روی به استفاده از ابزار ناکارآمد تحریم آورده‌اند. آنها سال‌ها از راهکار غلط تحریم استفاده کردند و اکنون نیز این سیاست اشتباه را تکرار می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران مایل نیست که به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیارود و وارد روند تقابلی با آنها شود. موضع ایران انجام گفت‌وگو بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

او همچنین بیان کرد: تکلیف آمریکا معلوم و مشخص است، توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آمریکا گره نزنند، منافع خود را به صورت مستقل ببینند و روی تحولات داخلی ایران که مربوط به ایران است شرط بندی غلط نکنند و مسیر تعامل و سازنده در پیش بگیرند. پاسخ ایران به رفتار توام با احترام متقابل، سازنده و مبتنی بر احترام متقابل است و اگر آنها دست به ماشه تحریم ببرند همانطور که پیش از این نشان داده‌ایم ایران نیز اقدام متقابل می‌کند و از ابزارهایی در دست خود استفاده می‌کند. در اینجا بار دیگر تاکید می‌کنم استفاده از روش‌های قهری و تجربه شده قبلی تامین کننده منافع اروپا و آمریکا نخواهد بود و با اتخاذ چنین رویکردی فقط ایران متضرر نمی‌شود. بلکه خود آنها نیز ضرر کننده اساسی خواهند بود. ما آنها را به اتخاذ رفتارهای سازنده در قبال ایران ترغیب می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی با توصیه به اروپا که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند، گفت : ایران مایل نیست که وارد یک روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود و موضع ایران گفت‌وگو و تعامل مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

علاوه بر این، بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز گذشته اعلام کرده بود که این کشور و اتحادیه اروپا در حال بررسی چگونگی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه به تازگی، وزیر خارجه آلمان مدعی شده که این کشور و برخی از مقام‌های اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع هستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند، گفت: در صورت مبادرت به چنین اقدامی باید این اقدام آنها را در ادامه اقدامات غیر سازنده و غیر مسئولانه آلمان و این کشورها در ارتباط با ایران دانست و این ناشی از ادامه رویکرد غلط آنها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.

کنعانی با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است، ادامه داد: امیدوارم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها اگر احیانا قصد این اقدام را دارند به نتیجه اقدام غیر سازنده خود توجه کنند و به صورت خاص منافع دو جانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.