وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن با بیان اینکه صنعاء خواستار بازگشایی کامل فرودگاه، بندرگاهها و ورود کشتیهای نفتی و گازی است، گفت که باید از درآمدهای نفتی، اعتبار مالی برای کارکنان دولت در نظر گرفته شود.

وزیر خارجه یمن در گفت‌وگو با فارس: هشدارهای ما درباره غارت نفت و گاز جدی گرفته شد

به گزارش قدس آنلاین، هشام شرف وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن امروز دوشنبه تأکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی قصد ندارد از مشکلات مردم یمن کاسته شود، بلکه در پی تداوم وضعیت فاجعه‌بار این کشور است.

شرف به خبرگزاری فارس گفت: در جریان آتش‌بس، مسائل اندکی مانند بازگشایی فرودگاه صنعاء و ورود کشتیهای نفتی حل شد، ولی در حد انتظار نبود؛ زیرا یمن تأکید داشت که باید پروازهای بیشتری از این فرودگاه صورت گیرد.

وی با اشاره به تداوم توقیف کشتیهای حامل نفت و گاز یمن از سوی ائتلاف سعودی، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که طرف مقابل در رفع مشکلات و موانع جدی نیست. هدف کشورهای ائتلاف این است که وضعیت [یمن] را به حالت نه جنگ، نه صلح برسانند. این مسئله هم با اهداف دولت نجات ملی، همخوانی ندارد.

وزیر خارجه یمن با بیان اینکه یمن خواستار صلح مداومی است که به سود مردمش باشد و مشکلات معیشتی و اقتصادی آنان را حل کند، خاطر نشان کرد: صنعاء مخالف تمدید آتش‌بس نیست، بلکه خواستار آتش‌بسی است که مطالبات ملت یمن را رفع کند و به صلح منجر شود.

شرف با تأکید بر اینکه صنعاء خواستار بازگشایی کامل فرودگاه، بندرگاهها و ورود کشتیهای نفتی و گازی است، عنوان کرد، باید از درآمدهای نفتی و گازی، اعتبارهای مالی برای کارکنان دولتی در نظر گرفته شود.

وی درباره شروط یمن برای تمدید آتش‌بس گفت: آنچه یمن می‌خواهد، حق آن است و مطالبه نیست. پرداخت حقوق هم از از نظر دولت آمریکا محال است. ولی واقعیت امر این است که این اعتبارها حاصل از فروش نفت یمن خواهد بود.

این وزیر یمنی در پایان درباره غارت نفت و گاز این کشور خاطر نشان کرد: هشدارهای صنعاء جدی گرفته شده است؛ زیرا این موضوع، مخصوص نفت و گاز یمن است. ما هیچ یک از همسایگان را تهدید نمی‌کنیم، ولی نسبت به غارت منافع طبیعی خود، هشدار می‌دهیم. به کشورهای ائتلاف هم هشدار می‌دهیم که از منابع طبیعی و اقتصادی یمن برای تأمین مالی جنگ علیه آن استفاده نکنند.

این در حالی است که اواخر مهر ماه گذشته دو انفجار در بندرگاه «الضبه» واقع در شرق شهر مکلا مرکز استان حضرموت رخ داد که تحت اشغال ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی قرار دارد.

این انفجارها همزمان با ورود یک کشتی حامل محموله نفتی صورت گرفت. این انفجارها ناشی از حملات پهپادی بود. یک نفتکش غول پیکربرای انتقال دو میلیون بشکه نفت خام وارد بندر مذکور شد که بلافاصله این انفجارها رخ داد. این نفتکش قصد داشته است نفت برداشت شده از میادین «المسیله» در غرب حضرموت را به مقصد نامعلومی جابجا کند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم ساعاتی بعد با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این انفجارها به خاطر حملات نیروهای یمن بوده است.وی تأکید کرد که نیروهای مسلح یمن «حمله هشدارآمیز ساده‌ای» انجام دادند تا مانع از آن شوند که یک نفتکش بتواند نفت خام یمن را از طریق بندرگاه الضبه به یغما ببرد(جزئیات بیشتر).

استان حضرموت، بزرگترین تولیدکننده نفت در یمن است و مزدوران سعودی-اماراتی-آمریکایی بارها برای غارت نفت این کشور در مناطق تحت اشغال خود، به جان هم افتاده‌اند. وزارت نفت دولت نجات ملی یمن چندی پیش خبر داد که ائتلاف سعودی حدود ۱۰ میلیارد دلار از منابع نفتی یمن را به یغما برده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.