از تیر سال جاری، تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک تولید خود را کم کرده بودند و کمبود آن، کاملاً قابل پیش‌بینی بود؛ با وجود این، وزارت بهداشت آن زمان به اظهارات تولیدکنندگان توجهی نکرد و در نهایت سازمان غذا و دارو در مهر ماه افزایش قیمت دیرهنگام به این تولیدکنندگان داد و در نهایت مجبور به واردات فوریتی دارو شدیم.

تلاش نمایندگان مجلس برای استیضاح عین‌اللهی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که مسئولان سازمان غذا و دارو توپ را صرفاً در زمین شرکت‌های داروسازی می‌اندازند، نایب رئیس انجمن داروسازان، علت تولید نشدن به موقع آنتی‌بیوتیک در کشور را نبود مدیریت صحیح در سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده است. بحث چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر آنتی‌بیوتیک‌های وارد شده به کشور مبهم است؛ واردات فوری ممکن است آلودگی به میکروارگانیسم داشته یا تقلبی باشد.

میزان ارزبری ماده مؤثره داروهای آنتی‌بیوتیک‌ که دچار کمبود شده‌اند، برای شرکت‌های تولیدی ایرانی، معادل۱/۸ میلیون دلار می‌شده، اما مشخص نیست میزان ارزبری برای واردات محصول نهایی(داروی ساخته شده/ فینیش پروداکت) چه قدر بیشتر است.۹۷ درصد داروها تولید داخل است که۱/۵ میلیارد دلار ارزبری ۳درصد داروهای وارداتی است. وزارت بهداشت درباره میزان فعلی تولید داخلی آنتی‌بیوتیک‌ها عدد و رقمی اعلام نکرده، اما سخنگوی این وزارتخانه گفته است ۳/۵ میلیون عدد از انواع سوسپانسیون آنتی بیوتیک اطفال، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین از طریق هند وارد کشور می‌شود؛ بنابراین ضروری است وزارت بهداشت به این ابهام نیز پاسخ دهد که عدم برنامه‌ریزی مناسب و به موقع این وزارتخانه در تأمین آنتی‌بیوتیک‌ها، ارزبری از کشور را چه میزان افزایش داده است؟! البته واردات دارو از هند خودش بسی جای تأمل دارد.

امضای پنج نماینده پای سؤال از وزیر بهداشت

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره اینکه استیضاح چه وزیرانی در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح است، می‌گوید: مهم‌ترین استیضاحی که از سوی نمایندگان در حال پیگیری است، استیضاح وزیربهداشت و درمان است که از طرف پنج گروه از نمایندگان مطرح و به امضا رسیده است. نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: عملکرد بهرام عین‌اللهی به حدی ضعیف بوده که به هیچ وجه قابل دفاع نیست و در صورت ارجاع استیضاح به صحن علنی انتظار می‌رود با رأی بالایی مواجه و سکان این وزراتخانه به شخص صلاحیت‌دار دیگری سپرده شود.

جعفر قادری ادامه می‌دهد: از جمله محورهایی که درباره استیضاح عین‌اللهی قابل طرح است می توان به کمبود و گرانی دارو، مطالبات بیمه ای و کمبود تخت و تجهیزات بیمارستانی، مدیریت‌های ضعیف در این وزارتخانه در سطح استانی و کشوری اشاره کرد.

استیضاح جدی برای حقوق مردم

وی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقد هستند استیضاح‌های فعلی بیشتر صورت نمایشی دارد و از قبل نتیجه آن مشخص است، اضافه می‌کند: با این موضوع مخالف هستم؛ زیرا نمایندگان وکلای مردم هستند و در هر حوزه‌ای که احساس کنند کم کاری و ضعف وجود دارد و به نوعی حقوق مردم در حال ضایع شدن است ورود پیدا خواهند کرد و با کسی تعارف نخواهند داشت و از ابزارهای نظارتی خود همچون تذکر، سؤال و استیضاح برای اصلاح امور استفاده خواهند کرد.

قادری تصریح می‌کند: به دلیل اینکه اغلب مشکلات فعلی در کشور ریشه اقتصادی دارند، مجلس از تیم اقتصادی دولت سیزدهم انتظار بیشتری در زمینه بهبود شرایط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی دارد از این رو چون در برخی حوزه‌ها نتیجه مطلوب هنوز تحقق پیدا نکرده است، مجلس از ابزارهای خود برای بهبود شرایط و پاسخ‌گویی وزیران تیم اقتصادی استفاده می‌کند و این به معنای مقابل هم قرار گرفتن مجلس و دولت نیست که عده‌ای خواسته باشند از آن سوء‌استفاده کنند.

یادی از «رمدسیویر»های ۲۰ هزار میلیاردی

همان‌طور که در مقدمه این گزارش گفته شد مسئله نظارت بر میزان سلامت مواد دارویی وارداتی از هند از جمله ابهاماتی است که وزارت بهداشت باید نسبت به آن پاسخگو باشد. یادمان هست مرداد ۱۳۹۹ به گفته فرمانده وقت ستاد ملی مقابله با کرونا مبلغ ۷۲۰ میلیون یورو بابت واردات داروی رمدسیویر خرج شد در حالی که این هزینه باید برای واردات واکسن صرف می‌شد.

هزینه‌کرد برای واردات رمدسیویر بدون در نظر گرفتن تبعات جسمی آن و ابهام در سطح بهبود بخشی این دارو، به گفته بهرام عین‌اللهی چیزی معادل ۸۵۰ میلیون دلار برای کشور هزینه بردار بوده است. بر اساس بررسی های عین اللهی، چیزی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان و بر اساس دلار پایه ۲۳ هزار تومانی برای واردات این دارو هزینه شده است.

به نظر می‌رسد با مشاهده این ارقام لازم است نهادهای نظارتی ردپای حامیان و مجریان واردات مواد اولیه دارو و آنتی بیوتیک را به صورت جدی مورد پیگیری قرار بدهند تا مشخص شود چرا در دوران تصدی وزارت بهداشت، توسط بهرام عین‌اللهی در یک پرونده به جای واکسن، داروی کم اثر بخش درمان کرونا وارد شد و در این روزها که منابع ارزی کشور از اهمیت بالایی برخوردارند شاهد خروج یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از منابع ملی برای خرید آنتی بیوتیک‌هایی باشیم که اگر وزارت بهداشت برای آن تمهیداتی می‌اندیشید امروز شاهد واردات و مخاطرات آن‌ها نبودیم.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.