رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با سیمکارت سرقتی و کارت‌های بانکی اجاره‌ای کلاه خیلی‌ها را برداشته است.

کلاه‌برداری با سیم‌کارت سرقتی و کارت بانکی اجاره‌ای

به گزارش قدس آنلاین خراسان، سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح خبر گفت: با توجه به وقوع چند فقره کلاه‌برداری و ارجاع پرونده‌های آن‌ها به پلیس فتا در خصوص واریز بیعانه و خرید کالا از سایت آگهی‌محور دیوار، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.


سرهنگ جهانشیری ادامه داد: در تمامی پرونده‌های متشکله افراد بدون توجه به هشدارهای سایت دیوار و توصیه‌های پلیس، پس از رؤیت کالای مدنظر برای به فروش نرفتن آن کالا توسط فروشنده، اقدام به دریافت شماره حساب و واریز وجه می‌کنند.


رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: در بررسی مستندات ارائه شده مشخص شد باز هم مالباخته‌ها در این سلسله پرونده‌های کلاه‌برداری از ۳۰۰ هزار تومان تا ۳میلیون تومان به حساب‌های اعلام شده از سوی فرد کلاهبردار واریز کرده‌اند.


این مقام انتظامی افزود: کارشناسان پلیس فتا به دنبال جست‌وجوی هویت و ردی از متهم یا متهمان و برای کشف ابعاد مخفی این پرونده، بررسی‌های خود را آغاز کردند و در ادامه با پی‌جویی‌های فنی و پلیسی، سرنخ‌هایی از شگرد مجرمانه استفاده شده در این پرونده کشف شد.



درج آگهی با سیمکارت سرقتی!


سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: در جریان رسیدگی به پرونده مشخص شد شماره تماسی که به وسیله آن مجرم اقدام به درج آگهی غیرواقعی در سایت دیوار کرده، مربوط به فردی است که گوشی وی مدتی پیش توسط سارقان به سرقت رفته و صاحب گوشی متأسفانه اهمال کرده و پس از سرقت گوشی برای غیرفعال کردن سیمکارت اقدامی نکرده است.


تحقیقات کارشناسان پلیس فتا مشخص کرد که دلیل اصلی بی‌توجهی مالک سیمکارت به ماجرا، اعتباری بودن سیمکارت بود و او تصور می‌کرد پس از اتمام شارژ، دیگر هیچ‌کس از آن استفاده نخواهد کرد که متأسفانه این‌گونه نبود.


رئیس پلیس فتا استان تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های لازم موفق به شناسایی هویت و محل اختفای متهم پرونده شده و با هماهنگی مقام قضایی، وی را دستگیر کردند. با توجه به تعداد کارت‌های بدست آمده از محل اختفای این فرد مشخص شد وجوه کلاه‌برداری شده توسط کارت‌های اجاره‌ای از چرخه کلاه‌برداری خارج و پولشویی صورت می‌گرفت. تحقیقات درباره تعداد و میزان دقیق کلاه‌برداری‌های صورت گرفته و شناسایی دامنه آن در جریان است.



هشدار پلیس فتا به کاربران فضای مجازی


سرهنگ جهانشیری با توصیه به هموطنان عزیز اظهار کرد: با توجه به گستردگی فضای سایبری و وجود تبلیغات چشمگیر در این فضا اگر کاربران فضای سایبری به توصیه‌های پلیس فتا توجه دقیق داشته باشند و در صورت گم کردن یا سرقت گوشی بلافاصله برای غیر فعال شدن سیمکارت اقدام کنند و همچنین با رعایت نکات اصولی در خرید اینترنتی، راه ورود مجرمان را مسدود خواهند کرد.


یکی از نکات مهم این پرونده استفاده کلاهبرداران از کارت‌های بانکی اجاره‌ای است. متأسفانه مجرمان سایبری به سراغ افرادی می‌روند که گرفتاری‌های مالی دارند و در ازای پرداخت پول اندک ماهیانه کارت بانکی و رمز آن‌ها را دریافت و وجوه کلاه‌برداری شده را به آن حساب‌ها منتقل می‌کنند.


در نهایت پس از آنکه پلیس رد متهمان را می‌زند، تنها خروجی این اقدام خلاف قانون برای فردی که کارت بانکی را اجاره داده داده این است که باید پاسخگوی تمام شاکیانی باشد که وجوه آن‌ها به کارت این افراد واریز شده است.


وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا استان به آدرس www.cyberpolice.ir به آخرین اطلاعات و هشدارهای پلیسی دسترسی داشته باشند و موارد مشکوک را هم ثبت کنند. شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به بخش فوریت‌های سایبری بوده که در تمام شبانه‌روز آماده پاسخ‌گویی به مشکلات و سؤالات شهروندان است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.