پنتاگون مدعی شد که روسیه به دنبال دریافت موشک های زمین به زمین ایرانی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است.

تکرار ادعای پنتاگون درمورد همکاری نظامی ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای هیل به نقل از ادعای "پت رایدر" دبیر مطبوعاتی پنتاگون نوشت: مقام های آمریکایی نگرانند که روسیه شاید به جنگ افزارهای پیشرفته بیشتری از ایران دست یافته و آنها را در جنگ علیه اوکراین به کار بندد.

رایدر شب گذشته به خبرنگاران گفت: ما نگرانیم که شاید روسیه به دنبال دستیابی به جنگ افزارهای پیشرفته از ایران بوده و به عنوان مثال از موشک های زمین به زمین در اوکراین استفاده کند.

رایدر ادعا کرد که ایران پیشتر به روسیه پهپاد داده بود تا به اهداف اوکراینی حمله کند و واشنگتن پیش بینی می کند که مسکو "احتمالاً به دنبال تعداد بیشتری از آن پهپادها باشد. "

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد: این نشاندهنده همدستی مداوم (ایران و روسیه) برای حمله به شهروندان اوکراینی و تداوم اشغال غیرقانونی (اراضی اوکراین به دست) روسیه است.

دیشب نیز هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعاهای ضد ایرانی درباره نقش تهران در جنگ اوکراین را تکرار و از دستیابی احتمالی روسیه به موشک های زمین به زمین ابراز نگرانی کرد.

جان کربی در جمع خبرنگاران مدعی شد: مشخص است که ایران در حال حمایت از تلاش های روسیه در جنگ اوکراین است.

این مقام کاخ سفید ادامه داد همچنان نسبت به احتمال انتقال موشک های زمین به زمین ایرانی به روسیه نگران هستیم.

این مقام آمریکایی بلافاصله اذعان کرد: هنوز چنین اتفاقی نیفتاده اما این موضوع باعث نگرانی ماست.

جان کربی مدعی شد: این کار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و برای مقابله با این اقدام احتمالی گزینه های زیادی داریم و به همراه شرکای خود در سازمان ملل اقدامات لازم را برای مقابله با آن بررسی خواهیم کرد.

پیشتر امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده بود: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

به گفته ایروانی، ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه، هرگز به طرفهای جنگ، سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.