سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با ابراز تاسف از اینکه بیشتر موارد قتل خبرنگاران در سراسر جهان بدون مجازات باقی می‌ماند، رهبران کشورها را به تقویت تدابیری برای تحقیق و مجازات عاملان فراخواند.

گزارش تکان دهنده یونسکو از قتل خبرنگاران در سطح جهان؛ هیچ‌جا برای خبرنگاران امن نیست!

به گزارش قدس آنلاین، یونسکو در گزارش امروز خود آورد: بر پایه داده‌های این نهاد بین‌المللی، نرخ معافیت از مجازات جهانی برای قتل روزنامه‌نگاران به ۸۶ درصد رسیده است که این آمار طی ده سال گذشته ۹ واحد کاهش داشته است. با این حال، این میزان برای جلوگیری از اقدامات پیچیده خشونت‌بار بسیار ناکافی است.

در بازه زمانی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی، ۱۱۷ خبرنگار در حین انجام ماموریت کشته شده اند. این رقم کمترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون یعنی زمان نخستین گزارش سالانه در این باره است. بر پایه آمار یونسکو در سال جاری و تا ماه سپتامبر (شهریور/مهر) نیز ۲۲ خبرنگار کشته شدند.

طی دو سال گذشته، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب و تا حدودی آسیا و اقیانوسیه مرگبارترین مناطق برای روزنامه‌نگاران بودند. این در حالی است که در رویدادی بی‌سابقه از ۲۰۰۷ تاکنون، در سال ۲۰۲۰ قتل هیچ خبرنگاری در اروپای مرکزی و شرقی ثبت نشده است.

گزارش یونسکو همچنین حکایت از آن دارد که تنها ۳۶ درصد از خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۲۱ جان خود را در درگیری نظامی و جنگ از دست داده اند و ۶۴ درصد آنان در کشورهایی به قتل رسیده‌اند که خبری از رویارویی نظامی در آنها نبوده است.

از سوی دیگر، این گزارش به افزایش تعداد روزنامه نگاران کشته شده در جریان شورش ها یا تظاهرات اشاره می کند: از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی شش روزنامه نگار کشته شده اند که این تعداد در همین زمینه در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، سه خبرنگار بوده است.

هیچ جایی برای خبرنگاران امن نیست

یونسکو با اشاره به این واقعیت که هیچ مکان امنی برای خبرنگاران وجود ندارد، در گزارش خود می‌افزاید: از ۱۱۷ کشته در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱، ۹۱ نفر از آنها (تقریباً ۸ نفر از هر ۱۰ خبرنگار) خارج از ساعات کاری، در خانه، وسیله نقلیه خود یا در خیابان کشته شده اند و نه در چارچوب یک ماموریت خاص. چند تن از آنان نیز جلوی چشم اعضای خانواده خود از جمله فرزندانشان کشته شدند.

علاوه بر این، سهم زنان در میان خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر شد و از ۶ درصد در سال قبل به ۱۱ درصد افزایش یافت. در مواجهه با این مشاهدات، یونسکو بر درخواست خود از رهبران کشورها برای اتخاذ همه اقدامات لازم در جهت حصول اطمینان از اینکه جنایات ارتکابی علیه روزنامه نگاران به درستی بررسی می شود و عاملان آنها شناسایی و محکوم می شوند، تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.