رئیس گروه تخصصی بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود ۶۲ درصد مردم در مشهد دچار اضافه وزن و چاقی هستند، علت این موضوع را تغذیه نامتعادل و مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات عنوان کرد.

۶۲ درصد مشهدی‌ها اضافه وزن دارند/ کوتاه قدی ۲.۱ درصد کودکان زیر پنج سال

دکتر زهرا اباصلتی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین با بیان اینکه سوءتغذیه دو طیف دارد یکی لاغری و کوتاه قدی و طیف دیگر اضافه وزن و چاقی است، اظهار کرد: کمبود بعضی ریز مغذی‌ها مانند ویتامین دی و ید نیز جزو موارد ابتلا به سوءتغذیه در نظر گرفته می‌شود.

رئیس گروه تخصصی بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در برخی شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه هنوز لاغری کودکان را به عنوان بالاترین آمار داریم و در برخی شهرستان‌ها مانند مشهد اضافه وزن و چاقی زیاد است.

وی با اشاره به اینکه باید به مردم آموزش درست و به موقع خوردن داده شود، گفت: هم پرخوری و هم کم‌خوری منجر به سوءتغذیه و مشکلات و عوارض ناشی از آن می‌شود.

دکتر اباصلتی ادامه داد: حدود ۳/۵ درصد کودکان زیر پنج سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دچار لاغری هستند؛ این درصد که به طور میانگین بیان شد در برخی مناطق مثل منطقه تزشیز و کاشمر بیشتر و در مشهد کمتر است.

رئیس گروه تخصصی بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: حدود ۶۲ درصد مردم(در مشهد و مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد) دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این موضوع در زنان به خاطر تحرک کمتر و استفاده بیشتر از مواد قندی و نشاسته‌ای بیشتر است.

وی در ادامه به عوارض چاقی و اضافه وزن اشاره و عنوان کرد: این موضوع ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون و انواع سرطان را افزایش می‌دهد، از طرفی رعایت رژیم غذایی صحیح می‌تواند به درمان و کنترل این بیماری‌ها کمک زیادی کند.

اباصلتی عمده مشکلات چاقی در مشهد را مربوط به سنین ۱۸ تا ۵۹ سال عنوان کرد و گرایش به مصرف فست فودها و تنقلات در کنار سبک زندگی کم تحرک را باعث و بانی این موضوع دانست.

رئیس گروه تخصصی بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۲/۱ درصد کودکان زیر ۵ سال دچار کوتاه قدی هستند، گفت: کوتاه قدی یک شاخص سوءتغذیه است که موارد مزمن را نشان می‌دهد، از طرفی ابتلای زیاد به بیماری‌ها هم باعث کوتاه قدی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت سوءتغذیه در مشهد و مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نسبت به سایر استان‌های کشور چه وضعیتی دارد، گفت: برای این موضوع شاخصی به نام ناامنی غذایی در کشور بررسی شد و نشان داد ما در مشهد و خراسان رضوی جزو استان ‌های نسبتا امن هستیم و نزدیک به میانگین کشوری قرار داریم.

دکتر اباصلتی بر خودمراقبتی افراد در بحث وزن تاکید کرد و گفت: افراد باید روی مقوله وزن حساسیت و مراقبت کافی داشته باشند و البته از رژیم‌های غیرعلمی و نامعتبر هم پرهیز کنند؛ یک رژیم غذایی واحد نمی‌تواند برای دو نفر مناسب باشد بلکه باید با توجه به چکاپ و آزمایش‌های لازم توسط متخصص، توصیه‌های تغذیه‌ای صورت بگیرد؛ پزشکان متخصص در مراکز جامع سلامت تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد این معاینات و توصیه‌های غذایی متناسب با هر فرد را انجام می‌دهند.

رئیس گروه تخصصی بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیشترین علت چاقی و لاغری نامتعادل غذا خوردن است، افراد نسبت به استفاده از میوه و سبزی بی‌توجه هستند و به این ترتیب دچار کمبود ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین دی می‌شوند که ریسک ابتلا به امراضی مثل دیابت را افزایش می‌دهد.

وی افزود: حتی در بحث داروهای مکمل ویتامینی هم افراد نباید با توصیه افراد غیر متخصص، دارویی مصرف کنند چراکه گاها عوارض جسمی غیرقابل جبرانی به همراه دارد.

گفتنی است؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

گفت‌وگو از معصومه مومنیان

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.