۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 824501

فیلم سینمایی «سگ بند» دومین ساخته سینمایی مهران احمدی توانست به فروشی معادل ۴۱ میلیارد تومان دست پیدا کند تا نشان دهد گیشه سینمای کشور در دوران پساکرونا همچنان در دستان آثار کمدی است.

«سگ بند» ۴۱ میلیاردی شد

به گزارش قدس آنلاین فیلم سینمایی « سگ بند » دومین ساخته سینمایی مهران احمدی توانست به فروشی معادل ۴۱ میلیارد تومان دست پیدا کند تا نشان دهد گیشه سینمای کشور در دوران پساکرونا همچنان در دستان آثار کمدی است.

سگ بند همچنان در رتبه دوم جدول فروش سینمای ایران

سگ‌ بند، برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی است. این فیلم دومین ساخته مهران احمدی بعد از مصادره بوده و برای سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده گردید اما در نهایت به این جشنواره نرسید تا اکرانش نیز با شیوع بیماری کرونا بیش از دو سال به تعویق بیفتد.

«سگ بند» ۴۱ میلیاردی شد

از نکات جالب توجه فیلم سینمایی «سگ بند» باید به حضور زنده یاد سیروس گرجستانی در این فیلم اشاره کرد، این آخرین تجربه بازی گرجستانی در عرصه بازیگری سینما محسوب می شود. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «سگ بند» آمده است: هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.

بازیگران فیلم سینمایی سگ بند

امیر جعفری، بهرام افشاری، مهران احمدی، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار، ناهید مسلمی، میرطاهر مظلومی، ویدا جوان، سیامک صفری از جمله بازیگران فیلم پرستاره سگ بند هستند.

سینمای اجتماعی که بعضا در سینمای ایران به عنوان یک ژانر نامیده می‌شود طی سالهای گذشته فراز و فرودهای فراوانی را به همراه داشته است، موج فروش آثار سینمایی در سینمای اجتماعی با فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین آغاز شد و در ادامه آثار همچون ابد و یک روز، مغزهای کوچک زنگ زده و متری شیش و نیم دیگر آثار موفق این سینما بودند.

سال ۱۴۰۱ همچون سالهای گذشته با اکران آثار متفاوتی در چرخه اکران همراه بود، آثاری شامل کمدی، پلیسی، جاسوسی و سینمای اجتماعی که هر کدام به امید فروش بیشتر در گیشه راهی اکران پسا کرونا شده بودند اما در این میان سینمای اجتماعی دچار شکست سنگینی شد.

این شکست سنگین تا جایی پیش رفت که سازندگان فیلم سینمایی شادوران که در جشنواره فیلم فجر اصرار داشتند که این فیلم کمدی نیست و اثری اجتماعی است در تبلیغات صرفا به کمدی بودن این فیلم سینمایی اشاره کردند تا بتوانند جایگاهی در گیشه داشته باشند.

ادامه صدرنشینی آثار کمدی در اکران ۱۴۰۱

در چرخه اکران سینمای کشور در سال جاری تنها سه فیلم موفق به عبور از مرز ۴۰ میلیارد تومان فروش شدند، سگ بند به کارگردانی مهران احمدی، انفرادی به کارگردانی مسعود اطیابی به نمایندگی از سینمای کمدی تنها آثاری هستند که این مرز را رد کرده اند.

سایر آثار سینمای کشور حتی شادوران هم نتوانستند به چنین فروشی دست پیدا کنند، اما نکته قابل تامل شکست تمامی آثار سینمای اجتماعی در گیشه سینمای سال ۱۴۰۱ بود. سه فیلم بعدی گیشه ۱۴۰۱ شادروان در ژانر کمدی، روز صفر و مرد بازنده در ژانر پلیسی و جاسوسی هستند. بعد از این آثار اکثریت فیلمهای سینمای اجتماعی قرار دارند.

در حالی که فیلم سینمایی مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان در ژانر پلیسی سیاسی بیش از ۶ میلیارد تومان فروش داشته فیلم سینمایی «مغز استخوان» از حمیدرضا قربانی در رتبه هفتم جدول فروش کمی بیش از یک میلیارد تومان فروخته است.

روند نزولی سینمای اجتماعی در گیشه سینما

اصرار بر اتفاقات و داستانهای تلخ و قصه‌هایی که اکثرا با تراژدی روبرو هستند برای مخاطبان پیش فرضی ایجاد کرده که سینمای اجتماعی طبعا به نوعی از داستانهای تاریک ختم خواهد شد، البته این امر باعث شده تا بسیاری از منتقدان سینمای اجتماعی در سالهای گذشته را متهم به سیاه نمایی بیش از حد نمایند.

البته فارغ از نظر منتقدان شاید بتوان در آینده به سینمای اجتماعی نزدیک شد که هم به مشکلات و اتفاقات جامعه روز بپردازد و هم اینکه در ساختارهای دیگری همچون کمدی استوار باشد، نوعی از سینما که بتواند در بستری متفاوت خودش را معرفی کند.

سینمای اجتماعی البته همواره با نقدهایی روبرو بوده است، شاید از بتوان کمدی «اجاره نشینها» ساخته داریوش مهرجویی و یا فیلم سینمایی میهمان مامان از همین کارگردان را هم به سینمای اجتماعی نسبت داد اما سینمای اجتماعی در سالهای اخیر بسیار تلخ و ناگوار بوده است.

این در حالی است که فیلم سینمایی مغز استخوان موفقترین فیلم سینمای ژانر اجتماعی است، لامینور، مجبوریم و قدغن سایر آثار اکران شده در سینما هستند که هر کدام فروشی کمتر از مغز استخوان را به خود اختصاص داده اند. حال باید دید سینمای کشور در ادامه راه چه مسیری را در پیش خواهد گرفت و آیا می تواند از این روند خارج شود یا خیر.

با وجود روند نه چندان مطلوب سینمای اجتماعی با رسیدن به هر چهارشنبه تعداد زیادی از آثار به چرخه اکران در سینماها اضافه می‌شوند، آثاری که مشخص نیست آیا می توانند به روند فروش کمک کنند یا آنها هم دچار فیلمسوزی شده و به لیست آثار شکست خورده سینما در سال جدید اضافه می شوند.

سینمای کشور دو سال کرونایی را پشت سر گذاشت، ادامه روند واکسیناسیون و همچنین کاهش مبتلایان به بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از سینماگران و سینماداران به بازگشت مخاطبان به سینما امیدوار شوند، این روند در ابتدا با شور فراوانی همراه بود اما بعد از فروکش کردن تب اولیه بازگشت مخاطبان به سینما این روند نزولی شد تا جایی که از همان ابتدای سال فروش اکثر آثار کمتر شده است.

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.