نویسنده کتاب جنگ شناختی، یکی از مصادیق بسیار روشن جنگ شناختی را حوادث اخیر کشور دانست و گفت: جنگ شناختی در بستر علوم شناختی اتفاق می‌افتد، علوم شناختی بیش از۱۰ سال است که با توصیه رهبر برایش ستاد تشکیل شده اما در مورد جنگ شناختی هنوز کاری نشده است.

اغتشاشات اخیر مصداق بارز جنگ شناختی است

به گزارش قدس خراسان آنلاین، صبح امروز نشست نقد و بررسی کتاب جنگ شناختی با حضور حمیدرضا مقدم فر نویسنده این کتاب برخی از مسئولین فرهنگی شهر برگزار شد.

این رویداد به مناسبت هفته کتاب و با عنوان «ما همانیم که می‌خوانیم» توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در یکی از شعب کتابفروشی به‌نشر برگزار شد.

مهدی مقدم‌فر، نویسنده کتاب جنگ شناختی هم در این نشست ضمن اشاره به نکاتی در خصوص شکل‌گیری ایده نگارش این اثر و نحوه جمع‌اوری اطلاعات از منابع جهانی گفت: تدوین و نگارش این کتاب سه سال زمان برد؛ از پنج سال پیش ذهنم درگیر بود که چرا جنگ رسانه‌ای را نمی‌شناسیم به خصوص بعد از اینکه دیوانه فاسد غیر سیاستمداری مثل ترامپ توانست به افکار عمومی آمریکا تحمیل شود و طرفدارانش گفتند با تکنیک‌های جنگ شناختی موفق به این کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه دشمن مدتهاست در بستر جنگ شناختی با ما می‌جنگد، متذکر شد: با اینکه ذهنم درگیر جنگ شناختی بود اما منبعی در کشور نداشتیم بنابراین با یکی از دوستانم( ابراهیم محسنی آهویی) که برای تحصیل به سوییس رفته بود طرح موضوع کردم که همکاری خیلی خوبی در جمع‌اوری این اطلاعات صورت گرفت و شاید بتوان گفت وزن کتاب همین منابع کتاب است که حرفهای خودشان است.

مقدم فر با اشاره به اینکه در این جلد به مبانی پرداختم و آرزو دارم جلدهای بعدی این کتاب را بنویسم، متذکر شد: تقریبا می‌توانم بگویم تا زمانی که ما کتاب را تدوین کردیم هیچ منبعی در این زمینه نبود که ما به آن مراجعه نکرده باشیم؛ این کتاب ترجمه است و باید پیرامونش گفتگو و مباحثه شود و اگر کسی به این کتاب مسلط شود به مباحث جنگ شناختی با علم روز دنیا تسلط پیدا کرده است.

این استاد حوزه رسانه گفت: یکی از نقدهایی که خودم به این کتاب دارم این است که خیلی تئوریک نوشته شده و با یک مرتبه خواندن معمولا کسی متوجه نمی‌شود؛ ولی لازم بود در گام اول این کار را انجام دهیم اما جلدهای بعدی باید تطبیقی شود.

مقدم فر یکی از مصادیق بسیار روشن جنگ شناختی را حوادث اخیر کشور دانست و اظهار کرد: جنگ شناختی در بستر علوم شناختی اتفاق می‌افتد، علوم شناختی بیش از۱۰ سال است که با توصیه رهبر برایش ستاد تشکیل شده اما در مورد جنگ شناختی هنوز کاری نشده است.

نویسنده کتاب جنگ شناختی، علوم عصب شناسی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن و زبان‌شناسی را مولفه‌های اصلی علوم شناختی برشمرد و گفت: این علوم برای شما شناخت مغز را در انسان ممکن می‌کنند و به ما می‌گویند چطور مغز دیگران را در اختیار بگیریم؛ البته اگر علوم شناختی در کشور ما جان بگیرد یادگیری را چند برابر سرعت می‌دهد و باعث دگرگونی مثبت در آموزش و پرورش، آموزش عالی و اوضاع پژوهشی می‌شود.

وی تصریح کرد: جنگ شناختی جز با مدیریت ادراک مردم میسر نمی‌شود، دشمنان ما در جنگ شناختی خیلی موفق هستند ما با تکنیکهای رسانه‌ای می‌خواهیم این جنگ را پیروز شویم که امکان‌پذیر نیست. در تکنیک‌های رسانه‌ای سه عنصر دقت، سرعت و صحت چیزی است که رسانه به طور سنتی روی آن تاکید دارد اما دشمن جدای از اینکه در روایت‌سازی خیلی ماهر است سرعت فوق العاده‌ای هم دارد، روایت اول همیشه روایت آنها بوده و صحنه و حادثه را خلق می‌کنند این روایت سازی رسانه‌ای برای ادراک سازی و وایرال کردن جهات جذب مخاطب تکنیک آنهاست.

مقدم‌فر افزود: دشمن با هوش مصنوعی در توییتر ۵ میلیون را تبدیل به ۸۰ میلیون می‌کند تا ادراک ما را مدیریت کند. ما تصویری که از ایران در رسانه‌‎های غرب می‌بینیم یک کشور تمام خون و آتش است، این کار همان جنگ رسانه ای است. امروز بحثی در دنیا داریم که مردم با شناخت واقعیت و حقایق موجود قضاوت نمی‌کنند بلکه بر مبنای تصویری که از حقیقت دارند داوری می‌کنند.

وی متذکر شد: امنیت و احساس امنیت دو مقوله جداست، حوادثی که در همین دو ماه اخیر داریم در کشورهای غربی به شکل شدیدتری وجود دارد اما آنجا کسی احساس ناامنی نمی‌کند در حالی که اینجا وقتی چند سطل آتش بزنند، احساس ناامنی حاکم می‌شود چون ادراک مردم را مدیریت می‌کنند. در امار ببینید سالانه چند دختر و زن و بچه و مرد توسط پلیس کشته می‌شود اما اتفاقی نمی‌افتد اما در مورد حوادث کشور ما رسانه‌های خارجی در مورد. حوادث ادراک سازی می‌کنند تا احساس امنیت را از بین ببرند.

این استاد رسانه با تاکید بر بکارگیری فناوری‌های همگرا در جنگ شناختی گفت: از ریز فناوری‌ها و نانو تکنولوزی تا علوم شناختی همه کمک کننده هستند اما مهمترین پیشران این ماجرا هوش مصنوعی است و با این مولفه روی افکار عمومی ما کار کردند. دشمن با کمک هوش مصتنوعی تمام علایق و سلایق مخاطب را در فضای وب آنالیز می‌کند تا بتواند ادراک ما را مدیریت ‌کند.

مقدم‌فر خاطرنشان کرد: جدا کردن ذهن از بدن یعنی در کنترل گرفتن مغز یکی از مبانی جنگ شناختی است، طرف نمی‌داند مهسا امینی کیست و چرا در خیابان چیزی را آتش می‌زند چون دهن و مغزش را از بدنش جدا کرده‌اند. دهه هشتادی‌های ما ما الان اسیر آنها هستند در جنگ شناختی باید آنها را آزاد کنیم با همین بچه‌ها باید با دشمن بجنگیم اما این کار یک شبه اتفاق نمی‌افتد و زمان لازم داریم.

وی با بیان این نکته که در سال‌های اخیر با دو پدیده هویت‌سوزی و هویت‌سازی مواجه بودیم، گفت: پدیده اصلی هویت‌زدایی از جوان‌ها بود که دشمن خیلی روی آن کار کرد، اول دنیایی از سوال و شبهه برای جوانان تولید کرد و در گام بعدی مردم را نسبت به صداقت حقانیت و پیشرفت‌های نظام بدبین ساخت.

نویسنده کتاب جنگ شناختی تاکید کرد: در نظام تحلیل درست باید هم کاستی‌ها را دید، هم پیشرفت‌ها را اما دشمن فقط سراغ کاستی‌ها می‌رود و آنها را بزرگ می‌کند. قدرت‌های بزرگ دنیا از ما پهباد می‌خرند و در بحث هسته‌ای به پایه‌ای از علم رسیدیم که باعث نگرانی قدرت‌های بزرگ شدیم. دشمن برای کوچک کردن این دستاوردها، رضاشاه و دوران پهلوی را دوران نورانی پیشرفت معرفی می‌کند.

مقدم‌فر در خصوص اقدامات دشمن برای هویت سوزی افزود: دوقطبی سازی در موضوعات مختلف حجاب یا سیاسی از دیگر کارهای آنها برای هویت سوزی بود، مشروعیت زدایی از نظام و تولید خشم و نفرت و کینه نسبت به نظام و بی تفاوتی است.

وی خاطرنشان کرد: هویت سازی در فضای مجازی با ایجاد فضاهایی مانند سکندلایف و متاورس یک زندگی را برای بچه‌ها درست کردند.

بخش زیادی از خشونت کف خیابان مربوط به بازی‌های رایانه‌ای است؛ قرارها و مدل لباس‌ها شکل همین بازی‌هاست این هویت جدید در فضای مجازی یک شبه ساخته نشد.

استاد رسانه و ارتباطات گفت: جوانی که اندیشه‌های دینی ندارد، خانواده برایش اهمیت ندارد، سبک زندگی‌اش که در فضای مجازی آموزش داده شده، زیست بومش فضای مجازی است؛ جوانی با این خصوصیات همان چیزی است که دشمن برایش تلاش کرده است.

مقدم‌فر با بیان اینکه تکنیک دشمن جنگ رسانه ای همراه با تکنیک شناختی است، متذکر شد: ما غفلت کردیم و نباید اجازه می‌دادیم جوانان دهه هشتادی‌مان به اسارت دشمن دربیایند.

محسن هوشمند که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت ضمن بیان نکاتی در خصوص جنگ شناختی، گفت: در حوزه علم ارتباطات و رسانه در کشور با دو چالش جدی مواجه هستیم اول اینکه از مباحث روز این دانش فاصله جدی داریم، که این موضوع تحت تاثیر دو عامل دیگر است؛ مهمترین عرصه پیشران تکنولوژی در جوامع بشری توسعه تکنولوژی ارتباطی است که بطور مستمر باعث می‌شود آرایش رسانه ای جدیدی مواجه باشیم.

این فعال رسانه‌ای دومین چالش در این خصوص را بحث فاصله مباحث تئوری با کاربردی دانست و افزود: ما به لحاظ اثرپذیری از فضای رسانه‌ای در کشور با بقیه دنیا متفاوتیم که علت آن هم بخاطر هجمه رسانه ای علیه جمهوری اسلامی است و بخش دیگری که این فضا را خیلی تشدید می‌کند تضادی است که بین واقعیت جامعه و ارزشها و سنتها و فرهنگ ماست.

وی در ادامه به بیان چند نکته مهم و متمایز کتاب جنگ شناختی پرداخت و گفت: یکی از نکات مهم این کتاب این است که گام بلندی برای رفع هر دو چالش مذکور برداشته شده است و در عین حال که از منابع و دیتاهای کاملا جدید مابحث خود را ارائه میدهد، سیر خیلی خوبی از طرح مباحث از مبانی نظری تا کاربری عملی است.

هوشمند ادامه داد: نکته دوم این که با توجه به ماهیت جنگ شناختی از عرصه های مختلف علم مانند آی تی، بایو تکنولوژی، نانوتکنولوژی و علوم شناختی بحث های خود را تفصیل داده است؛ در عین حال با اینکه منابع غربی را خیلی کامل و جامع بررسی کرده به تاریخچه و مبانی جنگ شناختی در اسلام و آیات و روایات داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.