رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه راه‌حل افزایش صادرات را در رفع مشکلات زیرساختی دانست و گفت: ما در زیرساختها دچار مشکل هستیم تا این مسائل برطرف نشود نمی توانیم در این حوزه توسعه لازم را داشته باشیم.

توسعه زیرساخت‌ها راهکار افزایش صادرات ایران به روسیه است

به گزارش قدس آنلاین، هادی تیزهوش افزود: روزانه از مسیر زمینی آستارا ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون عبور می کنند درحالیکه ظرفیت ما بیش از هزار کامیون است لذا باید مسیر دوم بسازیم و دولت به ما در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد : در حوزه ریلی هم همین موضوع صدق می کند و تعداد ناوگان دریایی کشتیرانی دریای خزر هم محدود است و این ظرفیت باید افزایش یابد و دولت بستر را برای توسعه کشتی رورو و کریدور شمال - جنوب آماده کند در این صورت بخش خصوصی می تواند با تکیه بر این زیرساخت ها و فرصت های در اختیار درآمد خوبی را عاید کشور کند.

وی تصریح کرد : هر ۲ مقوله کشتی رورو و کانتینری برای ما مهم است. کشتی رورو به معنای استفاده از خط آهن و کانتینر حمل با کامیون است؛ اما از قطار هم می توان در این بخش برای حمل کالا از مناطق دیگر و به سمت مسکو و سایر کشورها بهره گرفت.

تیزهوش تابان اضافه کرد: باتوجه به تحریم روسیه که موجب قطع مسیر ارتباطی این کشور با اروپا شده است، مسیر ارتباطی بنادر انزلی و کاسپین و منطقه آزاد انزلی می تواند غرصت خوبی باشد تا از این مسیر روسیه بتواند کالاهای خود را به سمت هندوستان ترانزیت کند.

وی کریدور شمال - جنوب را مسیر ارتباطی مناسبی به لحاظ کاهش زمان و قیمت حمل کالا دانست و خاطرنشان کرد : این هیات تجاری در حال ارزیابی بنادر روسیه و ایران است و امیدواریم اتفاقاتی خوبی حاصل شود و تجار و بازرگانان روسی از این مسیر ترانزیتی کالای خود را به سمت هندوستان و سایر نقاط حمل کنند در نشست دیروز نیز در این مورد گفت و گوهای بسیاری انجام و نتایج خوبی حاصل شد.

نقل و انتقالات پولی و بانکی اولین‌ مشکل تجار ایرانی و روسی است

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان تومسک روسیه اولین مشکلی تجار و بازرگانان کشورهای ایران و روسیه را نقل و انتقالات پولی و بانکی دانست و افزود: معتقدم این مشکلات باید از طریق ارگانهای دولتی این کشورها حل شود.

ماکسیم کاستارف هم در گفت و گو با ایرنا افزود: مسئولان بانک مرکزی روسیه چند سفر به ایران داشتند و مذاکراتی به منظور حل این‌ مشکلات انجام دادند. این مشکلات در خصوص کشور ترکیه نیز وجود داشت که توانستند مبادلات خود را بصورت روبل و لیر انجام دهند.

وی یکی دیگر از مسائل مطروحه در این سفر را بحث و تبادل نظر در مورد مسائل حمل و نقلی و لجستیکی عنوان کرد و افزود: در این‌ نشست مطالبی در خصوص راههای ایجاد لجستیکی روان‌تر عنوان شد. مقوله ترانزیت در این منطقه رشد خوبی داشته و می توان با معافیت ها و تخفیف های بیشتری مقدار و میزان ترانزیت کالا را افزایش داد.

کاستارف خواستار ارتقای سطح مسیرهای ارتباطات و همکاری های ۲ جانبه منطقه آزاد انزلی و منطقه تومسک شد و تاکید کرد: آنچه توجه من و همکارانم را جلب کرد این است که اتاقی برای نمایش محصولات و کالاهای تجاری استان خود در منطقه آزاد انزلی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائل حمل و نقل دریایی در این استان مرتفع شده و یا در حال حل شدن است که این امر زمینه ساز توسعه روابط ما خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد : در جلسات امروز پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری مشترک ارائه شد و این پیشنهادات را به روسیه منتقل می کنیم و امیدوارم طرف روسی هم برای سرمایه گذاری مستقل و یا مشترک اشتیاق داشته باشند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.