بیشتر طعمه‌ها در کلاه‌برداری‌ فضای مجازی یک وجه مشترک دارند و آن هم اطلاعات بسیار اندک در مورد فضای مجازی و شیوه‌های کلاه‌برداری در این بستر است.

رابطه معلومات اندک با کلاه‌برداری اینترنتی

به گزارش قدس خراسان آنلاین،بارها این مقوله که وجود فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی در جامعه امروزی سبب سرعت گرفتن کارها و کاهش هزینه‌های تردد در خیابان‌ها و در نتیجه افزایش آسایش عمومی شده، مورد تأکید تمامی صاحبنظران قرار گرفته است؛ اما این موضوع را که هرچه پیشرفت ایجاد شود، در مقابل هم مسیرهای کلاه‌برداری جدید و تازه‌ای برای سودجویان باز می‌شود نباید فراموش کرد.


بررسی و انتشار تعداد زیادی پرونده توسط تیم رسانه‌ای روزنامه قدس به این واقعیت تلخ اشاره دارد که بیشتر طعمه‌ها در این قبیل کلاه‌برداری‌های صورت گرفته یک وجه مشترک دارند و آن هم اطلاعات بسیار اندک در مورد فضای مجازی و شیوه‌های کلاه‌برداری در این بستر است.


نکته دیگر این است افرادی که در دام کلاه‌برداری‌ها، سرقت وجوه و... می‌افتند بدون مشورت با کسانی وارد ماجرا می‌شوند که اطلاعات دقیقی در این حوزه دارند و اگر این‌گونه رفتار می‌کردند از خسارت‌های مالی و روحی تا حد زیادی پیشگیری می‌شد. اما به دلایل مختلف از بازگو کردن موضوع خودداری می‌کنند.


مردم در دام وعده‌های توخالی


در تشریح یکی از این پرونده‌های پر تکرار، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: با ارائه مرجوعه قضایی توسط شاکیان متعدد به این پلیس مبنی بر اینکه با مشاهده آگهی استخدام نیروی کار برای بازدید از سایت با گوشی یا رایانه به صورت دور کاری با آگهی‌دهنده تماس گرفته‌اند و برای پرداخت دستمزد نسبت به افتتاح حساب کاربری در سایت اعلام شده اقدام و در نهایت برای تشکیل پرونده و حق نام‌نویسی اولیه مبالغی را از ۱۵۰ هزار تومان تا ۶۵۰ هزار تومان به حساب فرد آگهی‌دهنده واریز کرده‌اند.


بر اساس روال معمول که در این پرونده‌ها وجود دارد، کلاهبردار پس از واریز وجه به حساب‌های در اختیارش دیگر پاسخی به متقاضیان کار نمی‌دهد و خط خود را خاموش می‌کند. با توجه به توضیحات شاکیان، رسیدگی به موضوع در دستور کار یکی از تیم‌های پلیس فتا خراسان رضوی قرار گرفت.

سرهنگ جواد جهانشیری همچنین افزود: بنا به اظهار شاکیان، در برخی موارد فرد کلاهبردار پس از جلب اعتماد و تبلیغات فریبنده مبنی بر تضمین درآمد و ارائه مزایای شغلی برای آنکه این افراد راحت‌تر مبالغ درخواست شده را به حساب واریز کنند مدعی می‌شد تمامی هزینه‌های اولیه نام‌نویسی همزمان با پرداخت نخستین حقوق به حساب طعمه‌ها بازگردانده خواهد شد.


این مقام انتظامی ادامه داد: در ادامه و با تلاش مأموران پلیس فتا و با اقدامات فنی و تخصصی کارشناسان، مشخص شد کلاه‌برداری‌ها توسط یک مرد انجام شده است. پس از هماهنگی‌های قضایی، متهم در محل اختفایش در یکی از مناطق مرکزی شهر مشهد شناسایی و دستگیر شد. پس از انتقال این فرد به مقر پلیس فتا او با رؤیت شواهد فنی بزه خود را پذیرفت. فرد کلاهبردار همچنین در اعترافاتش گفت که کسب منافع مالی، نیت اصلی او بوده و برای همین اقدام به انتشار آگهی‌های جعلی جذب نیروی کار کرده است. این فرد پس از آنکه به خواسته‌اش می‌رسید، شماره تلفن همراهش را تغییر می‌داد.


سرهنگ جهانشیری به شهروندان و به ویژه افراد جویای کار توصیه کرد: یکی از شگردهای مجرمان سایبری کلاه‌برداری مبالغ اندک؛ ولی به تعداد انبوه است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع به افراد جویای کار توصیه می‌شود با مطالعه قوانین سایت‌های موصوف نسبت به نیات افراد مختلف هوشیار بوده تا در دام سودجویان فضای سایبری گرفتار نشوند.


با دستگیری این متهم، شناسایی افرادی که تصور می‌شود تعدادشان زیاد است و با این شیوه در دام فرد کلاهبردار افتاده‌اند همچنان در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.