رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: با هماهنگی سازمان مدیریت بحران سالانه ۳۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور به بهره برداری می‌رسد و این روند کند است.

راه اندازی سالانه ۳۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور

به گزارش قدس آنلاین، حاتمی گفت: در مقایسه با کشورهای در حال توسعه، در شاخص تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری عقب هستیم و طبق برنامه ششم توسعه باید ۴۵۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور داشته باشیم.

وی افزود: با اینکه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به لحاظ علمی، پشتیبانی و طراحی آمادگی راه اندازی ایستگاه‌های لرزه نگاری را دارد، ولی بخاطر تخصیص نیافتن اعتبارات، راه اندازی ۴۵۰ ایستگاه محقق نشده است.

حاتمی گفت: اگر اعتبار مورد نیاز اختصاص یابد باید سالانه ۵۰ ایستگاه لرزه نگاری جدید در کشور راه اندازی شود، ولی با وجود مسائل اعتباری، طبق قول سازمان مدیریت بحران داریم حداقل ۳۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور راه اندازی می‌شود و این روند کند است.

وی هزینه تجهیزات این ایستگاه‌ها را ۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تجهیزات ایستگاه‌ها وارداتی است و فقط شرکت‌های سازنده دستگاه‌های لرزه نگاری در جهان انگشت شمارند؛ با این حال شرکت‌های دانش بنیان و کارشناسان داخلی هم ساخت این دستگاه‌ها را آغاز کردند و امیدواریم بتوانیم از تجهیزات ساخت ایران هم استفاده کنیم.

حاتمی تاکید کرد: در ایستگاه‌های لرزه نگاری اطلاعات دقیق از وضعیت زمین و گسل‌ها و داده‌ها ثبت می‌شود که این اطلاعات برای اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی و پیش آگاهی دادن به مسئولان لازم است.

در جلسه با مسئولان معاونت عمرانی و مدیریت بحران استانداری سمنان اعلام شد: ۳ ایستگاه لرزه نگاری موجود استان سمنان تا پایان سال یا اوایل سال آینده به ۶ دستگاه افزایش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.