۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 836389

خداوند در آیه ۱۴۳ سوره بقره می فرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً » «واین گونه شما را امتی میانه رو کردیم (نمونه قرار دادیم) تا بر سایر مردم گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد».

حجاب و عفاف و بست نشینی/بست نشینی درباره حجاب و عفاف در حکومت اسلامی معنایی ندارد

در ابتدا خوب است به معنای بست نشینی اشاره کنم که پناه‌ بردن به مکانی خاص با هدف دادخواهی یا فرار از مجازات را بست نشینی می گویند.
در اسلام معروف است، کسی که در مکه و غالبا در حرم امن الهی کعبه شریف بست نشسته باشد، در امان است و کسی حق تعرض به او را ندارد.
و در تاریخ داریم که رو در رویی حکومت‌ها با بست‌نشینی متفاوت بوده است، و برخی آن را به رسمیت می‌شناختند و در مقابل برخی به محدود یا ممنوع کردن آن پرداختند.
امروزه بست‌نشینی جای خود را به تحصن، اعتصاب و پناهندگی داده است و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بست‌نشینی در تاریخ ایران، در دوره نهضت مشروطیت در زمان قاجاریه انجام شد و برای بست‌نشینی، اماکن مذهبی بیشترین مراجعه‌کننده را داشتند و پس از آن، خانه بزرگان کشوری و اشخاصی که به هر دلیل نزد شاهان محترم بودند محل بست نشینی بوده است. با این حال مکان‌های دیگری از جمله سفارتخانه‌ها، خانه سفیران، توپخانه‌ها و غیره هم مورد توجه بست نشینان بوده است.
بست نشینی و به ویژه درباره حجاب در حکومت اسلامی اصلا معنایی ندارد، زیرا اصولا خود حکومت اسلامی مدافع و مشوق حجاب و عفت می باشد، که طبیعتا از هرزگی و چشم ناپاک جامعه کاسته می شود و حریم و حرمت بانوان بزرگوار حفظ و مصون می ماند.
بله ما هم قبول داریم که انتقاداتی درباره نحوه حجاب و چرایی بد حجابی وبی حجابی در حکومت اسلامی مطرح است، اما قطعا روشش بست نشینی در حرم های مطهر و مساجد مقدس نیست، هر چند در صدد قیاس و مقابله نشان دادن نیستم، اما احتمال دارد طرف مقابل هم برای پشتیبانی از بی حجابی و به کرسی نشاندن افکارش، بست نشینی را مثلا در سفارت انگلیس و جاهای گوناگون همچون گذشته های دور که برای اجبار و در خواست مطالب مختلف انجام میشده انجام دهند.
این جانب که در سوریه زندگی می کنم، این گونه مطالب را حتی در جنگ و به ویژه بعد از جنگ هرگز شایسته نمی بینم و بر عکس تشویق به حجاب و عفاف را بدون اجبار، تحصن و بست نشینی در اماکن مختلف، به ویژه در میان جوانان بهتر و شایسته تر می بینم.
اینجانب ضمن تشکر ویژه از بانوان متعهد و با حجاب و با عفت و عاقل و منطقی که چادر آنان را به رسم ادب و احترام می بوسم، از آنان تقاضا مندم این گونه مسائل را که در اسلام سابقه ندارد، در ایران اسلامی و انقلابی که خود مشوق حجاب و عفت است، نگذارند رواج پیدا کند، و جهت ترغیب و نه تهدید بانوان بد حجاب ایرانی بزرگوار راهکار های اسلامی و منطقی را در پیش گیرند، و تاکید می کنم که با رویه اسلام و انقلاب این موضوع مهم را از دانش آموزان شروع کنیم که قطعا در بزرگی اثرات مثبت آن در جامعه نمایان خواهد شد.

و السلام علی من اتبع الهدی
سید رضی واحدی
تولیت قانونی آستانه مقدسه حضرت سکینه دخت گرامی حضرت امیر المؤمنین امام علی و حضرت فاطمه زهراء علیها السلام  در داریا دمشق سوریه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.