سرکلانتر شرق مشهد در پاسخ به پیگیری‌های قدس گفت: تمامی فروشنده‌ها در جمعه‌بازار مشهد شناخته شده و دارای مجوز فعالیت هستند. شهروندان در صورت شک به سرقتی بودن کالایی می‌توانند از پلیس مستقر در محل درخواست بررسی کالا را با ارائه ادله و مستندات داشته باشند.

جمعه‌بازار تحت کنترل همه‌جانبه

به گزارش قدس خراسان، از گذشته،‌ مردم مشهد و شاید دیگر شهرهای استان نگاه خاصی به جمعه‌بازارها داشته‌اند. بازارهایی که همه چیز می‌توان در آن پیدا کرد. این موضوع که در گرانی و افزایش چند برابری قیمت‌های برخی اجناس در بازار، گروهی از جامعه که توان خرید لوازم مورد نیاز و نو را ندارند، بهترین مکان برای تهیه نیازهای خود را همین جمعه‌بازارها می‌دانند، غیرقابل انکار است؛ چراکه آن‌ها می‌توانند با خرید کالاهای مستعمل یا نو با قیمت‌های مناسب چرخ زندگی خود را بچرخانند.

اما در کنار این ماجرا همیشه یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد، تردد سارقان و افراد معلوم‌الحال در این گونه اماکن و فروش کالاهای مشکوک به سرقتی در جمعه‌بازارها بوده است.

این ماجرا زمانی بیشتر در کانون توجه قرار می‌گیرد که افزایش قیمت کالاها در بازار سبب می‌شود افراد بیشتری به فکر تهیه کالاهای مستعمل باشند و به جمعه‌بازارها بروند. در مقابل، گلایه‌های مردمی نیز افزایش پیدا می‌کند و برخی تصور می‌کنند اگر کالایی از خودرو

و... آن‌ها سرقت شده مکان فروش این اقلام در جمعه‌بازار است.

پلیس تا پای جان برای امنیت بازار

هر چند از جانمایی، اجاره غرفه به افراد و کنترل رفت و آمد داخل بازار در اختیار شهرداری‌هاست؛ اما تأمین امنیت این اماکن برای پلیس هم اهمیت ویژه‌ای دارد. برای نمونه می‌توان به شهادت افسر شهید «پای‌خسته» اشاره کرد. موضوع این‌گونه بود که مأموران یگان امداد در ۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ برای کنترل تردد افراد مشکوک و تأمین امنیت جمعه‌بازار به محل اعزام می‌شوند. ستوان دوم شهید پای‌خسته که به صورت گشت موتوری در حوالی جمعه‌بازار مشهد در حال انجام وظیفه بود، به یک دستگاه موتورسیکلت مشکوک می‌شود. برای بررسی مدارک از راکب موتورسیکلت می‌خواهد توقف کند و مدارک وسیله نقلیه را که ظن سرقتی به آن وجود داشت، ارائه دهد؛ اما راکب موتورسیکلت در یک لحظه با سلاح سردی که همراه داشت، ضربه‌ای به بدن این مدافع امنیت وارد و متواری می‌شود. با انتقال این مأمور وظیفه‌شناس به بیمارستان، تلاش کادر درمانی بی‌نتیجه ماند و دو روز بعد ستوان دوم پای‌خسته به فیض شهادت نائل آمد.

کفش‌های دست دوم آیا سرقتی بود؟

این نگرانی‌ها سبب شد برای بررسی میدانی، خبرنگار ما راهی جمعه‌بازار(انتهای طبرسی شمالی) شود.

ساعت حدود ۹:۳۰ صبح به محل می‌رسم. ترافیک در ورودی پارکینگ‌ها بسیار زیاد است. فضای نسبتاً خوبی برای توقف خودروها در نظر گرفته شده اما تنها ورودی پارکینگ سبب شده تا مردم در بیابان‌های اطراف خودروها را پارک کنند. این موضوع شامل من هم می‌شود. در حال پارک، یکی از شهروندان می‌گوید خودروات را کمی نزدیک خودرو من پارک کن تا امکان سرقت باتری وجود نداشته باشد!

اطراف آنجا مأمور پلیس به چشم نمی‌خورد. به سمت جمعه‌بازار حرکت می‌کنم. جمعیت زیادی در حال ورود به بازار هستند. وارد می‌شوم. جنب‌وجوش مردم و فروشنده‌ها وصف‌شدنی نیست. جالب این که برخی مسافران خارجی عرب‌زبان هم برای تهیه کالا به این بازار آمده بودند.

کوچه‌های ایجاد شده و قرار گرفتن انواع غرفه‌های فروش لباس، آجیل و... در محل نشان از نظم و برنامه‌ریزی خوبی داشت.

از میان غرفه‌های پوشاک عبور می‌کنم و چند دقیقه‌ای در بازار چرخ می‌زنم. یک مأمور انتظامی در محل دیده می‌شود؛ اما بازار آن‌قدر وسعت دارد که تصور می‌شود یک مأمور کم‌باشد. البته این امکان هم وجود داشت که نیروهای پلیس به صورت لباس شخصی در بازار به گشت‌زنی بپردازند. به انتهای بازار می‌روم. محلی که شهروندان برای خرید ابزار، لوازم یدکی خودرو و... به آنجا هم سر می‌زدند.

به این محل نرسیده بودم که یک غرفه توجه‌ام را به خودش جلب کرد؛ فروش انواع کفش دست‌دوم مردانه و زنانه. کمی مشکوک بود. فروشنده در حال صحبت با یک مرد میانسال بود و سعی می‌کرد یک جفت کفش را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان به او بدهد و مدعی بود قیمت این کفش در بازار ۷۵۰هزار تومان است!

کمی دقت کردم. آیا این امکان وجود ندارد که کفش‌ها از آپارتمان‌های شهر سرقت شده باشند؟ مسیرم را ادامه می‌دهم. به ابزارفروشی‌ها می‌رسم. دستگاه‌های مینی‌فرز که کاربرد فراوانی دارند در غرفه‌ای دیگر مقابل فروشنده چیده شده؛ اما بدون کارتن. باز هم شک و ظن به سرقتی بودن کالاها می‌برم. سرگرم بررسی این موضوع بودم که متوجه شدم یکی از فروشنده‌های آچار و ابزار مستعمل موقع تسویه حساب به خریدار می‌گوید چند غرفه دورتر کارت بکشد و رسید آن را بیاورد. اینکه چرا باید این رفتار صورت بگیرد و آیا موضوع، رد گم کردن است هم جای بررسی و تأمل دارد.

آش با جاش!

فروش انواع جک فابریک خودروهای سبک و سنگین، موضوع دیگری بود که ذهن هر خریداری را به سمت سرقتی بودن این کالاها سوق می‌داد؛ چرا که در برخی موارد جک خودرو پژو۲۰۶ اس‌دی به همراه جعبه پلاستیکی نگهدارنده آن برای فروش در محل دیده می‌شد که معمولاً هیچ مالکی این‌گونه لوازم خودرواش را نمی‌فروشد.

اما و اگرهای فراوان دیگری در این زمینه وجود داشت. از همین رو برای شنیدن صحبت‌های سرکلانتر شرق مشهد به سراغ او می‌روم.

تمامی غرفه‌دارها مجوز دارند

سرهنگ صاحبکار در این زمینه گفت: متولی اصلی جمعه‌بازار، شهرداری مشهد است. حضور غرفه‌دارها در محل و خرید و فروش کالا توسط آن‌ها با مجوز شهرداری انجام می‌شود. پس تا غرفه‌ای به فردی اجاره داده نشود، فروشنده حق ورود به جمعه‌بازار را ندارد.

وی تصریح کرد: کنترل و نظارت در زمان ورود کالاها به بازار هم توسط متولیان جمعه‌بازار صورت می‌گیرد و هم نیروی انتظامی بر این رویه‌ها نظارت دارد.

سرکلانتر شرق مشهد ادامه داد: از همین رو در جمعه‌بازار، پاسگاه مستقر و مأموران ما حضوردارند. اگر مورد مشکوکی مشاهده شود، مأموران به ماجرا ورود می‌کنند و تمامی موارد، داخل ایستگاه پلیس بررسی می‌شود.

با توجه به گرانی کالاها و افزایش قیمت‌ها در دو سال اخیر، برخی از مردم به خرید کالاهای مستعمل روی آورده‌اند تا نیازهایشان را رفع کنند.

سرهنگ صاحبکار ادامه داد: از فروش کابینت تا آچار و... در این بازارها انجام می‌شود و قیمت‌ها بی‌شک با بازار تفاوت دارد؛ چرا که مستعمل قیمت پایین‌تری دارد.

برخی از افرادی که ابزار و آچار مستعمل می‌فروشند، سمسار هستند و در این زمینه مجوز فعالیت دارند.

اینجا دزدبازار نیست

سرکلانتر شرق مشهد افزود: کالاهایی که در بازار مشکوک به سرقتی دیده می‌شوند، به چشم یک فرد عادی سرقتی می‌آید. نخستین ظن مردم به سرقتی بودن لاستیک خودرو است؛ اما این‌گونه نیست. نباید این مکان را با دزدبازار یکی بدانیم. اینجا محیطی تحت نظارت است. فراجا هم روی فروش کالاهای ممنوعه و مشکوک دقت و توجه می‌کند.

اگر آنجا دزدبازار بود، نخستین وسیله‌ای که برای فروش دیده می‌شد، داروهای قاچاق بود. پس نظارت و کنترلی که آنجا وجود دارد مانع خرید و فروش کالاهای ممنوعه و سرقتی شده است.

حتی اگر شهروندی آنجا مدعی سرقتی بودن کالایی باشد، مأموران پلیس به سرعت ماجرا را بررسی می‌کنند. صاحب کالاها با توجه به غرفه‌هایی که وجود دارد، مشخص است. افراد شناخته شده و با هویت هستند.

بنابراین فروشنده این ریسک را نمی‌کند که برای فروش یک کالای سرقتی تمامی اموالش توقیف شود. دلیل دیگر این که از کسب درآمد خواهد افتاد.

وی بیان کرد: باز هم تأکید می‌کنم محل در کنترل است. اگر فردی جنسی را خریداری کند و هفته بعد به محل برگردد و بگوید جنس دارای ایراد و مشکل بود، غرفه‌دار آن جنس مشخص است.

برخورد با دوره‌گردهای بی‌هویت

سرهنگ صاحبکار گفت: دستفروش گذری هم وجود ندارد. اگر منظور سفره فروش‌ها باشد، آن‌ها تحت کنترل هستند. شهرداری اجازه فعالیت افراد دوره‌گرد را در بازار نمی‌دهد. برای آزمایش، شما می‌توانید یک کالا دستتان بگیرید و به جمعه‌بازار بروید. خواهید دید چند لحظه بعد بازرس‌های لباس شخصی و یا مأموران مستقر در محل به سراغ شما خواهند آمد. موضوع دیگر این است که شهرداری هزینه‌های جانبی خود را از این محل کسب می‌کند. برای همین مانع حضور افراد به صورت غیرمجاز خواهد شد.

اگر هم شهروندان جنسی خریدند که به سرقتی بودن آن مشکوک شدند، به مأموران پلیس مستقر در جمعه‌بازار مراجعه کنند و ادله و مستندات خود را ارائه دهند تا ماجرا بررسی شود. در صورت اثبات سرقتی بودن جنس، اجازه فعالیت به فرد فروشنده داده نمی‌شود و دیگر مراحل انتظامی در دستور کار قرار می‌گیرد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.