وکیل حق آبه داران زاینده رود گفت: مطابق با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، دستور توقف پروژه بهشت آباد از سوی رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست متضمن وضع قاعده الزام آور نیست و از این رو دولت باید ادامه پروژه انتقال آب بهشت آباد را در دستور کار قرار دهد.

دیوان عدالت اداری دستور توقف پروژه بهشت آباد را لغو کرد

به گزارش قدس آنلاین، عباس مزروعی افزود: در هیات عمومی دیوان عدالت اداری دفاعیات ما پذیرفته شد و در مورخه دوازدهم مهر ماه امسال طی یک رای عمومی اعلام شد که دستورتوقف پروژه بهشت آباد که در فروردین سال گذشته از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است، لازم الاجرا نیست و در نتیجه این دستورالعمل بی اعتبار است.

مزروعی در این رابطه یادآور شد: عیسی کلانتری رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه ای به رییس جمهور، پروژه بهشت آباد را با ذکر این دیدگاه که انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد از نظر مسائل زیست محیطی ایراد دارد، متوقف کرد که در رابطه با لغو این دستورالعمل و نتایج کارشناسی به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم.

مزروعی یادآور شد: اعتقاد ما این بود که سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند مصوبات هیات دولت را باطل یا متوقف کند و دوم اینکه با اسناد موجود، این دستورالعمل نمی تواند ناقض موارد پیشین باشد؛ چرا که این پروژه عملیات اجرایی داشته است و با توقف آن خسارت غیر قابل تحمل به بیت المال و حقابه داران و مردم اصفهان وارد می کند.

وکیل حق آبه داران اصفهان افزود: این پروژه دارای مصوبات، گردش‌های مالی و بودجه های مصوب در مجلس شورای اسلامی بوده است و بر همین اساس نسبت به توقف پروژه انتقال آب بهشت آباد اعتراض کردیم و در دیوان عدالت اداری برای ابطال این مصوبه اقدام کردیم .

وی با اشاره به اینکه وزنه حقوقی و شرعی به طرف حق آبه داران زاینده رود است، افزود: پروژه بهشت آباد به دلایل برخی ملاحظه کاری ها و تعلل ها پروژه متوقف شده است و بیشتر از اینکه همت قضایی بخواهد همت اجرایی می خواهد .

به گفته مزروعی، رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری یک ماه پیش برای استاندار، نمایندگان ارسال شده است تا برای جذب بودجه و ادامه پروژه انتقال آب بهشت آباد تلاش کنند.

به گفته وی موسسه نظام صنفی کارهای کشاورزی، مجمع ملی احیای دایمی زاینده رود، جمعیت دوستداران محیط زیست طبیعت یاران استان اصفهان، امید دوستداران زاینده رود، کانون هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی استان اصفهان، انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان، کانون خبرگان کشاورزی اصفهان ، انجمن هم بستگی خانواده های شهدا و ایثارگران اصفهان شاکیان دستور توقف پروژه انتقال آب بهشت آباد از سوی رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست بوده اند که به این واسطه متوقف شده است.

وی افزود: قضات و مسوولین هیات عمومی دیوان عدالت اداری ۳۰ نفر هستند و رای این هیات معادل قانون و در موارد مشابه حاکم است.

« طرح انتقال آب بهشت آباد عنوانی است که برای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود؛ طبق برآوردهای انجام شده، قرار بود با اجرای این طرح، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی ایران منتقل شود.»

در تاریخ فروردین ۱۴۰۰ عیسی کلانتری، رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به رییس دولت دوازدهم ، پروژه انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد را به دلیل نداشتن مطالعات فنی لازم و داشتن تبعات محیط زیستی فاقد راهکارهای فنی مناسب و گزینه انتقال آب از طریق لوله را گزینه مناسب تر برای طرح انتقال آب خوانده بود.

پیشتر مدیر وقت حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرده بود که طرح تونل بهشت آباد ۶۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است و قسمت ابتدایی تونل از محل سد بهشت آباد تا حدود ۱۲ کیلومتر مسیر انتقال در نظر گرفته شده، حساس ترین جای مسیر در این طرح است و بنابراین سازمان محیط زیست عنوان به هیچ عنوان با احداث تونل موافقت نمی کند و باید مجری طرح به فکر انتقال آب از طریق خط لوله باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.