مروری بر تقریط های مقام معظم رهبری بر ۸ کتاب که بانوان نویسنده آنها را به رشته تحریر درآورده‌اند. از گلستان یازدهم تا عباس دست طلا و ...

دستخط رهبری بر پیشانی کتاب‌های زنان نویسنده/ آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب

به گزارش قدس آنلاین، در میان کتاب‌هایی که طی دهه‌های اخیر با مضامین همسو با ارزش‌های جامعه اسلامی در بازار کتاب ایران منتشر شده‌اند، آثاری هم هستند که افتخار برخورداری از تقریظ مقام معظم رهبری هم نصیب‌شان شده و نظر مثبت رهبر فرزانه و کتابخوان مسلمین نسبت به این کتاب‌ها، موج بلندی از استقبال از طرف مخاطبان کتابخوان در جامعه را هم در پی داشته و دارد و این آثار بارها تجدیدچاپ شده و اکنون جزو نام‌های آشنا در بازار کتاب محسوب می‌شوند. در میان نویسندگان این کتاب‌ها، زنان نویسنده آمار بالا و قابل توجهی دارند که در ادامه با آثار و اسامی هشت نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم.

گلستان یازدهم

کتاب «گلستان یازدهم» به قلم بهناز ضرابی‌زاده، خاطرات زهرا پناهی روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان از سرداران شهید استان همدان است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

تقریظ مقام معظم رهبری:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید. هنیئاً له.

راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود به‌روشنی نشان داده است.

در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب.

دختر شینا

کتاب «دختر شینا» به قلم بهناز ضرابی‌زاده، روایت زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.


تقریظ مقام معظم رهبری:
«بسمه‌تعالی، رحمت خدا بر این بانوی صبور و باایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد.
جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود. شهریور ۹۱»
فرنگیس
کتاب «فرنگیس» به قلم مهناز فتاحی، خاطرات فرنگیس حیدرپور، اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس است که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
متن تقریظ مقام معظم رهبری:
بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.

دا

کتاب «دا» به قلم سیده اعظم حسینی، خاطرات سیده زهرا حسینی است که از زمان انتشار بارها تجدید چاپ شده و جوایزی ملی را کسب کرد. این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
متن تقریظ مقام معظم رهبری:
«کتاب دا که حقا و انصافا کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می‌دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است ... این کتاب در گستره کشور هنوز شناخته نشده است؛ در حالی که چند صد هزار تا حالا چاب کردید. اگر «دا» شناخته شود، میلیون‌ها نسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون‌ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد... شما هزار کتاب «دا» می‌توانید تولید کنید. «دا» یک رگه‌ی ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.»

لشکر خوبان

کتاب «لشکر خوبان» نوشته معصومه سپهری، روایتی از گفت‌وگوی طولانی فرج قلی‌زاده با مهدی‌ قلی رضایی است که به بازخوانی گوشه‌هایی ناگفته از تاریخ دفاع مقدس می‌پردازد.
متن تقریظ مقام معظم رهبری:
«بسم الله الرحمن الرحیم، این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشکوهی است که ما همواره آن را از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده‌ایم بی‌آنکه از ریزه‌کاری‌ها و نقش‌های معجزآسای تشکیل دهنده آن و رنگ آمیزی‌های بی‌نظیر جزء جزء آن، به درستی خبر داشته باشیم. این کتاب شرح این ریزه‌کاری‌های حیرت‌انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آنچه درباره عملیات بدر و والفجر ۸ و کربلای ۵ و کربلای ۴ و بیت المقدس ۲ و ۳ در این کتاب آمده از بخش‌های برجسته‌تر آن است.
همچنین مجاهدت‌ها در کوه‌های غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش دیگر آن بلندی‌های سخت، و نیز آنچه به یگان‌ها و دستجات اطلاعات و غواص مربوط می‌شود و نیز بخش‌های دیگری از آن در خور آن است که در شکل فیلم و رمان عرضه شود. فروردین ۹۲»

نورالدین، پسر ایران

کتاب «نورالدین پسر ایران» به قلم معصومه سپهری، روایت خاطرات رزمنده و جانباز، سید نورالدین عافی است که از سوی انتشارات سوره مهر شده است.
متن تقریظ مقام معظم رهبری:
«بسم الله الرحمن الرحیم، این نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های صفحه‌ پُرکار و اعجازگونه‌ی هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرئت راوی در بیان گوشه‌هایی که عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته می‌ماند، از ویژگی‌های برجسته این کتاب است. تنها نقصی که به نظر رسید نپرداختن به نقش فداکارانه‌ی همسری است که تلخی‌ها و دشواری‌های زندگی با رزمنده‌ای یک‌دنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و با صفایی را در مقاطع پیش از خواب با این کتاب گذراندم. والحمد لله ۲۰ / ۱۰ /۹۰»

عباس دست‌طلا

کتاب «عباس دست‌طلا» به قلم محبوبه معراجی‌پور، روایت زندگی حاج عباس علی باقری از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که از سوی انتشارات فاتحان منتشر شده است.

متن تقریظ مقام معظم رهبری:
«این کاری که اخیرا شروع شده که از شماها با این جزئیات و ریزه کاری‌ها خاطرات می‌گیرند، این هم کار خیلی خوبی است. ما دو جلد از این کتاب‌های شما را خواندیم، یکی کتاب آقای بنائی را خواندم یکی هم کتاب این حاج آقای عباس دست طلا را که مفصل و با جزئیات خواندم. خیلی خوب بود انصافا، مخصوصا کتاب ایشان. هم مطلب در آن زیاد بود هم آثار صفا و صداقت در آن کاملا محسوس بود و انسان می‌دید. خداوند ان شاءالله فرزند شهید ایشان را با پیغمبر محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد.»

من زنده‌ام

کتاب «من زنده ام» روایتی از خاطرات دوران اسارت معصومه آباد به قلم خود وی است که از هفده سال اسارت در زندان‌های ارتش عراق می‌گوید. این کتاب را انتشارات بروج منتشر کرده است.

متن تقریظ مقام معظم رهبری:
«بسم الله الرحمن الرحیم، کتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسم کردن زیبائی‌ها و زشتی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آنها را از ذهن‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن. این نیز از نوشته‌هایی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب بویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می‌فرستم. ۵/ ۷/۹۲»

منبع: همشهری‌آنلاین

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.