در حادثه سقوط یک فروند بالگرد در نزدیکی شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، دنیس موناستیرسکی و یوگنی اِنین، وزیر کشور اوکراین و معاون وی کشته شدند. رئیس پلیس ملی اوکراین ضمن تأیید این خبر از کشته شدن ۱۸ نفر و زخمی شدن ۲۶تن دیگر در این اتفاق خبر داد.

وزیر کشور اوکراین در سقوط بالگرد کشته شد/ مقامات کی‌یف وعده بررسی دادند؛ از احتمال نقص فنی تا اقدام تروریستی

این بالگرد نزدیک یک مهدکودک سقوط کرد. به گفته مقام‌های رسمی، دو کودک نیز در بین قربانیان این حادثه هستند و ۱۰کودک دیگر به بیمارستان منتقل شده‌اند. هنوز علت این حادثه مشخص نشده است. به گفته یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، این بالگرد مدل سوپر پوما توسط فرانسه تحویل داده شده بود. بالگردهایی از این نوع، بیشتر توسط وزارت کشور و گارد ملی استفاده می‌شوند. مقام‌های اوکراینی می‌گویند تمام دلایل این سانحه از سوی هیئتی ویژه بررسی می‌شود؛ از نقص فنی تا اقدام تروریستی. یوگنی انین، معاون اول وزیر کشور اوکراین که یکی از کشته‌شدگان در این سانحه است همان کسی بود که بارها درباره سقوط هواپیمای پرواز ۷۵۲ اظهارنظر کرده و علیه ایران سخن گفته بود.

مهمات آمریکا ته کشید!
مرگ وزیر کشور، معاون او و دبیر این وزارتخانه در این حادثه سقوط در حالی رخ می‌دهد که تهاجم روسیه به خاک اوکراین یک ماه دیگر یک‌ساله می‌شود. در مدت اخیر، آمریکا بیشترین تسلیحات را برای اوکراین فرستاده است. واشنگتن در دوران ریاست جمهوری جوبایدن، ۱۰۰میلیارد دلار کمک مالی، تسلیحاتی و لجستیکی را روانه کی‌یف کرده است. اما روز گذشته روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی اذعان کرد همزمان با تحلیل رفتن زرادخانه تسلیحاتی نیروهای آمریکا، پنتاگون در تقلاست برای این کشور مهمات پیدا کند و در همین راستا، از طریق زرادخانه‌ پنهانی خود واقع در سرزمین‌های اشغالی، برای کی‌یف خمپاره و مهمات می‌فرستد! تایمز با اشاره به چند مقام صهیونیستی و آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، نوشت: پنتاگون به زرادخانه‌ بزرگ اما ناشناخته آمریکا در اسرائیل متوسل شده تا نیازهای مبرم اوکراین به خمپاره را برآورده کند. تایمز نوشت: حدود نیمی از ۳۰۰هزار گلوله یاد شده، پیش از این به اروپا انتقال یافته و سرانجام از طریق لهستان به دست اوکراین خواهد رسید. پیشتر بلومبرگ در گزارشی نوشته بود روسیه اعلام کرده در صورتی که تل‌آویو به ارسال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به اوکراین اقدام کند، با پاسخ مسکو روبه‌رو خواهد شد.

کیسینجر خواهان عضویت اوکراین در ناتو شد
همراستا با این تحولات، هنری کیسینجر، تحلیلگر برجسته آمریکایی، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس که این روزها در سوئیس در حال برگزاری است با عقب‌گرد از تحلیل‌های پیشین خود مدعی شد بی‌طرفی اوکراین با توجه به این شرایط دیگر معنی ندارد. او عضویت نهایی کی‌یف در بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا را تأیید و از پایان فوری خصومت‌ها حمایت کرد تا مبادا روسیه به اتحاد دائمی با چین سوق داده شود. کیسینجر پیشتر خواهان موافقت کی‌یف با خودمختاری مناطق تحت کنترل روسیه به عنوان پیش‌شرط خاتمه جنگ شده بود. کیسینجر این بار با تحسین ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین و رفتار قهرمانانه مردم اوکراین، گفت: پیش از این جنگ، من با عضویت اوکراین در ناتو مخالف بودم، زیرا می‌ترسیدم دقیقاً روندی را آغاز کند که ما دیده‌ایم. اکنون که این روند به این سطح رسیده، ایده اوکراین بی‌طرف تحت این شرایط دیگر معنی ندارد. من معتقدم عضویت اوکراین در ناتو یک نتیجه مناسب خواهد بود.

خبرنگار: زینب اصغریان

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.