معاون محیط زیست تهران گفت: بسیاری از خودروهای سنگینی که شبانه وارد تهران می شوند از سوخت های غیراستاندارد استفاده می کنند.

آلودگی هوا سوغات کامیون‌های سایر شهرها برای پایتخت

به گزارش شفاف، زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران اظهار کرد: به دلیل بارش برف و شدت گرفتن سرمای هوا، ورژن ۲ لایه با پایداری هوا تشکیل شده است، و با توجه به اینکه هیچ وزش بادی نداریم، غلظت آلاینده‌ها شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط آلودگی هوا فقط دانش آموزان را تعطیل می کنید، مگر سایر افراد جامعه دچار مشکل نمیشوند، گفت: تعطیلی دانش آموزان صرفا به دلیل کاهش مواجهه با آلودگی هوا و حفظ سلامتی آن‌ها و آسیب پذیر بودن آن‌ها است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران ابراز کرد: هیچ مازوت سوزی در تهران نداریم، کارخانه سیمان تهران و کارخانه سیمان شمال در پردیس به دلیل قطع گاز و پلمب شدن مخازن مازوت غیر فعال هستند، نیروگاه بعثت هم که مخازن سوخت آن پلمب است و از گاز استفاده میکند.

عبادتی گفت‌: ۲۴ درصد سهم pm۲ هوا مربوط به خودروهای سنگین است، که اکثرا شب‌ها هوا آلوده‌تر است، سوخت جایگاه‌های تهران به صورت دوره‌ای نمونه برداری میشود، در جایگاه‌های سوخت تهران بنزین استاندارد عرضه می شود؛ اما بسیاری از خودروهای سنگینی که شبانه وارد تهران می شوند، از جایگاه‌های سوخت شهرهای دیگر سوخت گیری کرده‌اند که ممکن است غیر استاندارد باشد و هوای تهران را آلوده کند.

این مقام مسئول گفت: به گفته‌ی پلیس دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی از ابتدای سال تاکنون جریمه شده‌اند. فلسفه ایجاد معاینه فنی نظارت بر خودروها است، ۱۶ درصد صد آلودگی هوا سهم موتورها است، که نه جریمه می شوند و نه نوسازی و باید فکری به حال آنها کرد.

به گفته‌ عبادتی، در شرایط فعلی تنها راه برون رفت از آلودگی هوا وزش باد است، که در تهران از سمت غرب به سمت شرق یا از سمت جنوب غرب به شرق باد غالب می‌وزد، که تهران از نظر ساختار مورفولوژیک با ساخت و سازهای بی ضابطه به هم ریخته است، به‌ویژه در غرب تهران که بلند مرتبه سازی‌های انجام شده و ساختار فیزیکی شهر بهم ریخته است، و جلوی وزش باد را میگیرد.

وی در پایان گفت: با وجود جاذبه‌هایی که در شهر تهران ایجاد شده، و ورود حجم انبوه جمعیت، بیشتر از ظرفیت شهر است، که مجموع همه‌ی اینها حاصل آلودگی هوای تهران است.

منبع: شفاف

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.